Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine moskus har fået ællinger  (Læst 4083 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Ørsnes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Mine moskus har fået ællinger
« Dato: 12 Juli , 2013, 12:53 »
Håber der er nogle det ved og jeg skal blande mig. Har 2 moskus ænder som ligger på æg det er nu 37 dage side de lage sig og har lige set at der var en ælling under den ene. Jeg har ikke set dem gå af rede de sidste 2 dage. De ligger hver i sær på 20 æg.  Mit spørgsmål er skal jeg  lade dem selv gå af reden? Eller fjerne de andre æg? Er bare bange for den ælling ikke får noget og spise?  Nogle råd??  På forhånd tak..

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Mine moskus har fået ællinger
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2013, 16:33 »
den skal nok klare sig :D
 er de to reder ved siden af hinanden? kan de to ænder  komme i kontakt men hinandens ællinger - du kan risikere at den ene snupper den andens ællinger og går af sin egen rede... bare så du kan holde øje med dem...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Christian Ørsnes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Mine moskus har fået ællinger
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2013, 18:14 »
De ligger ved siden af hinanden. Hun gik af rede og dækket den til så jeg gik ind og kigge og der lå 3 styk begravet under halmen.?! Er det normalt de dækker ungerne til?  Skal de ikke ud og have mad og vand? Eller kan de godt hold et par dage?

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Mine moskus har fået ællinger
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2013, 20:28 »
de kan fint klare sig der  ellers går de selv ud, bare rolig /o
høns, ænder, hunde, katte...

Offline TinaK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Mine moskus har fået ællinger
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2013, 17:05 »
Jeg "crasher" lige denne tråd, håber det er ok? ;-)
Min første ælling er klækket i dag - og det er første gang, jeg oplever det, så mit spørgsmål er, kommer resten i løbet af et døgn eller klækkes de i den takt de (æggene) er blevet lagt - altså med et døgns mellemrum?

Hvornår kan sådan nogle ællinger lukkes ud i haven - er det en 2 ugers tid det tager?? Jeg tænker på, at kragerne ikke skal have dem serveret på dag 1, men de skal nå at få lidt fjer først, så de kan undslippe.

Håber på at måtte nyde lidt af jeres erfaringer :-)

Tak på forhånd
Hilsen Tina
Pga. lorteræv nu med atomkrigs-sikret hønsegård! :-(
0.1 Gul orpington (skrukmutter)
0.0.2 kyller (blomsterhøns/brahma)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Hybrid af ukendt herkomst
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
1.1 Katte - Signe og Carl
?.?.? Chobunkin, guldfisk og græskarper i havedammen
0.2 Børn af egen avl

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Mine moskus har fået ællinger
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2013, 17:34 »
som du selv er inde på har andemor lagt 1 æg hver dag til hun syntes reden er fuld.

men så snart hun ligger sig og ruger udvikler de sig samtidig og alle vil klække inden for 2 døgn, ofte kun 1 døgn.

når hun mener alle er ude så forlader hun reden med de små og søger mad og vand, men vil især i starten ligge sig ofte og varme de små. der går hun som regel tilbage til hvor hun har ruget og ligger med dem. men selvfølgelig alt efter hvad muligheder hun har.

mine går ude sammen med mor and fra dag 1. jeg har aldrig fået taget små ællinger, men har heller ikke problemer med krager eller andre dyr der tager ællinger eller kyllinger. har du allerede nu krager der færdes hos dig så ville jeg lave en overdækket indhegning, men endelig så de små går ude. det er langt det bedste og det nemmeste for dig da de hurtigt vil svine meget med vandet.


de begynder at få fjer som 3-4 uger gamle og er fuld fjerede som 2,5-3 måneder gamle hvis det gælder med vingerne også.  mine ællinger på 2 måneder mangler kun at få fjer på vingerne.

husk et lavt vandkar til en start så de ikke kan drukne.

de bader og svømmer fint allerede fra dag 1 , men skal kunne komme op af vandet igen.
men de vokser lynhurtigt, på under 2 uger har de mere end fordoblet deres størrelse, forudsagt de får det rigtige foder.

jeg fodrer med startfoder og blander mere og mere kværnet korn i som de vokser.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline TinaK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Mine moskus har fået ællinger
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2013, 19:39 »
Tak for svar Maia :-)

De er p.t. i et meget stort skur, som de i princippet godt kunne bo i hele døgnet i de næste par uger, men jeg vil helst give dem lov til at komme ud så hurtigt som muligt. Jeg har lave vandfade klar til dem (sko-bakker) og i forvejen har vi et soppebassin til de voksne, hvor der bliver lavet en rampe, så de små kan komme op.

Jeg ved ikke lige, om jeg har et problem med krager, men vi har de der frække sort/hvide fugle, som snupper foderet fra de små - men om de tager ællinger???

Det er meget spændende det hele - jeg tror at andemor er godt træt af at ligge og ruge - hun har nærmest tics ;-p Har været ude og give hende et par regnorme i barselsgave :-)
Pga. lorteræv nu med atomkrigs-sikret hønsegård! :-(
0.1 Gul orpington (skrukmutter)
0.0.2 kyller (blomsterhøns/brahma)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Hybrid af ukendt herkomst
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
1.1 Katte - Signe og Carl
?.?.? Chobunkin, guldfisk og græskarper i havedammen
0.2 Børn af egen avl