Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: And sammen med høns?  (Læst 2142 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CamillaBD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
And sammen med høns?
« Dato: 16 Juli , 2013, 11:55 »
Jeg har fået en tanke om at det kunne være lidt sjovt at få mig et par ænder (sammen med mine høns) som vi kunne slagte og spise til jul..(Håber ikke jeg støder nogen nu..?)
Så nu spørger jeg:
1. kan de gå i samme hønsegård som hønsene?
2. Hvor længe skal de gå inden slagtning?
3. Er der særlige forbehold der skal tages?



Offline martin s j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: And sammen med høns?
« Svar #1 Dato: 16 Juli , 2013, 12:02 »
ænder kan godt gå sammen med hønesene
slagtning afhænger hvilken anderace det er

bare for info, man må ikke holde høns og svømmefugle i følge lovgivningen  :police:


1,5.5 moskusænder
0,0,2 grå gæs
0,0,10 danske land gæs
1,1 blandningshøns
0,1 mørk sussex 
0,1 lys sussex i stor
0,0,9 rhode islander
0,1 isa brown
1,3. sabelpoot/mille fleur
0,1 dværg hollænder
0,0,1 sølv sort randet wyandot
1,0,1 gul sussex
0,2 blå guldrandet wyandotter
0.0.6 kalekuner
1.0.1 moderne engelske kamphøns  tl salg
0.1 hvid italiener
0.0.4 vildt farvede landænder
0.2 tværstribede wyandotter
0.2 tværstribede Plymouth Rock

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: And sammen med høns?
« Svar #2 Dato: 16 Juli , 2013, 12:12 »
Jeg tror ikke, du støder nogen. Der er rigtig mange af os her på forum, som med god samvittighed spiser vort fjerkræ vel vidende at de har haft et godt liv. Det tog lidt tid, før vi fik overvundet os selv og spiste den første hane, men efter vi havde prøvet det første gang, er der ingen kølediskfugl, der har fundet vej til vort middagsbord :)

Til dine spørgsmål vil jeg sige, at det i teorien godt kunne gå med høns og ænder sammen, men at det i Danmark er forbudt at holde svømmefugle og hønsefugle sammen. Desuden er ænder nogle små grise - set med menneskeøjne. De snadrer og plasker med vand, så det hurtigt ville blive et dårligt miljø for hønsene at gå i. Men har I plads til at lave to indhegninger, så ænderne kan få deres egen, og ænder og høns ikke kan have næbkontakt, så lyder det da som en god idé, du har fået.  Loven kræver desuden, at der bliver brugt særskilt fodtøj, således at man ikke træder ind til hønsene med de sko, man har gået i andegården med. 

Her hos os har vi kun små ænder og har derfor ikke brugt dem til føde, så jeg er ikke opmærksom på, hvor længe de skal gå inden slagtning. Men det er der masser her på forum, som har, og jeg er sikker på, der er nogen, som svarer dig på det. Med hensyn til tilberedning skal I være opmærksom på, at "hjemmegjorte" dyr skal stege meget længere og ved svag varme end de dyr, der ligger i frysediskene i mange supermarkeder. Men når I når så langt, kan I læse masser om netop det emne her på forum under "Opskrifter".