Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Besøg i andegården  (Læst 3626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline makrone

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Besøg i andegården
« Dato: 05 Maj , 2013, 21:54 »
Jeg har inat haft besøg i andegården, men jeg ved desværre ikke af hvem. En moskusand har for 3 dage siden lagt sig på 26 æg men her til morgen var reden varden næsten tømt, der var et æg tilbage  :-[ Jeg kunne se redematerialet var trukket ud af andehuset, men der ligger hverken skaller eller indhold fra æggene. Hvad kan det være der kan flytte 25 æg i løbet af en nat uden der ligger noget tilbage af æggene?
Huset er nu fyldt op med hønseæg og et vildtkamera, så håber at få ham i kassen inat :)

Nogen der har prøvet noget tilsvarende?
Mvh Mikkel

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Besøg i andegården
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2013, 22:18 »
Det har jeg også været udsat for, voksne Moskus ænder og æg var væk. Jeg tror helt sikker at det var "Mikkel"
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline makrone

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Besøg i andegården
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2013, 22:34 »
Har også haft ham i tankerne, men anden er her stadig det er kun æg der er væk og de resterende 5 ænder der går derinde virker på ingen måde skræmte idag.. Men det kan jo godt være han kun havde lyst til æggekage idag :)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Besøg i andegården
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2013, 08:31 »
Min nabo har lige oplevet det samme. Æggene forsvandt men ænderne var urørt. Den ene dag tog han en mink i fuld gang med at tømme reden (igen).
Jeg ved ikke om det er det samme hos dig men det bliver da spændende at se om kameraet fanger noget.

Var æggene der om aftenen? Fordi kraver kan sagtens hente 25 æg i løbet af en eftermiddag.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline makrone

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Besøg i andegården
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2013, 21:02 »
Ja æggene var derom aftenen.. Det kan da godt være det var en mink, men var bare overbevist om at den havde ryddet ænderne samtidig.. Der var ikke noget på kameraet inat men den kan jo komme igen

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Besøg i andegården
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2013, 21:39 »
Forresten kan skader finde på at gå efter andeæg? Ved godt det ikke er så slemt som det I andre har oplevet, men jeg opdagede et andeæg der var hakket i stykker men altså ikke fjernet? Eller kan høns finde på det? (ved godt at høns og ænder ikke må gå sammen men de bisser havde sneget sig ind og rode i ændernes foder  :)
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Besøg i andegården
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2013, 22:13 »
Forresten kan skader finde på at gå efter andeæg?

Det kommer nok an på størrelsen af æggene. Skader kan i hvert fald tage store hønseæg.

En veninde kunne ikke forstå, hvor hendes æg blev af. Hun havde dem i en bakke i stalden, hvor døren normalt stod åben. En dag fik hun så forklaringen: en skade kom flyvende ind i stalden, hakkede næbbet ned i et æg og fløj væk med det. Det må have set ret sjovt ud.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Besøg i andegården
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2013, 22:17 »
krager og måger tager moskusæg her. ved ikke med skader, men det vil jeg da tro de også kan.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.