Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Akut hjælp! Moskus ællinger!  (Læst 5068 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JulieGjerding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Akut hjælp! Moskus ællinger!
« Dato: 06 Juli , 2012, 20:29 »
Hej!
Jeg ved ikke om dette er det rette forum eller det skulle postes i svømmefugle. Er ny bruger, så bær over med mig.  ;)

Sagen er den at jeg har fået 3 daggamle ællinger som skulle sættes under andemor da hun desværre mistede sine egne 2. Men det duer ikke, de blev sat under hende igår aftes så de kunne komme til at lugte af hende, men her til morgen da de blev lukket ud, gik de bare hver til sit.

Jeg prøvede igen i eftermiddags, med samme resultat. Andemor går rundt alene og de 3 ællinger klumper sig sammen ved huset.

Her til aften var de lidt våde pga regn i græsset og virkede noget kolde, så jeg har taget dem ind i stuen. Er ikke andekyndig så ved ikke hvad næste skridt er!

• kan det lade sig gøre at opfostre dem inde? Eller skal der en andemor på banen, for at lære dem at klare sig?
• hvor længe skal de have varmelampe hvis jeg ikke kan få andemor til at tage dem? Eller nærmere dem til at tage andemor.
• de er fra rugemaskine - har det noget at sige?

Med venlig hilsen Julie

Offline Stade

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Sussex 0,2,17 Brahma 1,2 krydsninger 1,0,17
Sv: Akut hjælp! Moskus ællinger!
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2012, 20:43 »
Det lykkes desværre ikke altid at få en mor til at overtage et par ællinger. Du må lave en kunstig mor - en kasse med en varmelampe - søg her på forum eller på google så finder du mange gode og nemme løsninger. Tre uger vil jeg tro med den her lidt kolde sommer - så kan de gå uden varme.
Og det kom i avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!

Offline JulieGjerding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Akut hjælp! Moskus ællinger!
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2012, 20:51 »
Tak for svar!
Men du mener godt at de kan klare sig, såfremt de får varme, vand og startfoder?
Hvornår tror du jeg kan sætte dem ud til anden og andrikken?
Andre forholdsregler jeg skal tage?
Hilsen Julie

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Akut hjælp! Moskus ællinger!
« Svar #3 Dato: 06 Juli , 2012, 22:10 »
Hej Julie.

Jeg er også ny med fjerkræ.
 Vi har pt.1 moskus andemor og 12 ællinger på 5 uger. De går i et gammelt legehus  med tilhørende gård med overdækning så mågerne og rovfuglene ikke kan dykke ned til dem.
Som strøgelse bruger vi  et tykt lag halm. Vi fik at vide sådanne små pus er nysgerrige og vil forsøge at æde strø-spåner der så kan sætte sig på tværs i halsen og kvæle dem.
De kom hjem til i en stor flyttekasse da de var 2 uger gamle, men den smed vi hurtigt ud da de begyndte at flå små stykker af papkassen og forsøgte at æde stykkerne, så endelig ikke brug en papkasse. ::)
De ligger i halmen sommetider i en klump og andre gange hver for sig. Vi har endnu ikke set andemor lune dem.
I forhold til svømning, så ved de vist ikke de kan svømme, så det er vigtigt det ikke er dybere end de kan bunde og en lille rampe op/ned hjælper dem også.
Vi giver dem ællingefoder, mælkebøtteblade og lidt bløde køkkenrester. Desuden hvad der byder sig af kryb og kravl.- Regner med de snart kan slippes ud i haven, men vi har mange rovfugle så vi vil gerne have de lige får lidt mere størrelse.
Sidste år havde vi 1 andefar og 3 damer. De blev desværre slagtet da en mår kunne klemme sig igennem et lille bitte hul- Sørg derfor at tætne alle små huller i huset og få lukket så snart de er gået til ro.
Vi fik at vide der hvor vi købte dem at det var synd for hunnen hvis ikke der mindst var 2 og gerne 3 hunner da han næsten kan ødelægge 1 alene hunand.
Håber du kan bruge det.
Held og lykke
Ande hilsner fra Janni
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline JulieGjerding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Akut hjælp! Moskus ællinger!
« Svar #4 Dato: 06 Juli , 2012, 22:44 »
Tak for svar Janni!  :D

Jeg giver mig i kast med det og krydser fingre for at det går til held.

Hilsen Julie

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Akut hjælp! Moskus ællinger!
« Svar #5 Dato: 06 Juli , 2012, 22:56 »
Super, håber det lykkedes for dig.
Jeg kom til at tænke på du måske skulle vente en lille uges tid med at lukke dem ud, de har jo nok brug for at lære hinanden at kende. Måske kan du snuppe en tot halm derfra hvor hun ligger/lå med sine egne og gnider de nye ællinger så dufter de jo af noget genkendligt for hende og sammen med ro kan det jo være hun vil acceptere og beskytte dem.
Hvordan reagere hun hvis de er hos hende og i vil forsøge at holde en?
Vores andemor hvæser ad os hvis vi er for tæt på de små og hun sørger hele tiden for de følger trop.

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Akut hjælp! Moskus ællinger!
« Svar #6 Dato: 06 Juli , 2012, 23:19 »
Hvis ikke det lykkes for dig at få andemor til at passe de små, så kan du sagtens have dem et andet sted, inde eller i lille hus, med varmelampe, det sidste er bedst, da de hurtigt kommer til at lugte.
det er bedst de kan komme til at dyppe hele hovedet i vand, men en bradepande er er fin til at bade og soppe i, i starten, men de skal gerne kunne finde tilbage til varmen.
I større vand er det vigtigt at der er både badebro inde og udenfor bassinet og gerne et stykke gulvtæpperest på kanten de kan få fat i så de kan komme i land, ællinger drukner nemt hvis de ikke har noget at gribe fat i.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JulieGjerding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Akut hjælp! Moskus ællinger!
« Svar #7 Dato: 07 Juli , 2012, 13:18 »
Dejligt med flere svar!

Jeg har haft dem inde i nat i baby badekar med lampe og lille skål som soppe-mulighed samt foder og de virker tilfredse. Og hunden er meget interesseret i det pipperi!  ;D

@Janni: da de gik ved andemor var hun bedøvende ligeglad med hvor de var og hvem som løftede dem. Hmm.  ::)

Tak for den hurtige hjælp.
Hilsen Julie

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Akut hjælp! Moskus ællinger!
« Svar #8 Dato: 07 Juli , 2012, 13:55 »
Hej Julie.

Nej for pokker hun er en rigtig hønemor Hhmm.... :o
Det vil sige i den det hus hun går i lader hun dem rende frit, men så snart vi er i nærheden så kalder hun dem sammen. Hun laver en slags klik og pip lyd, og så er det bare om bag mutter ellers får den ulydige unge et bank med næbet.
 Hun er dog begyndt at vænne sig så meget til os at hun ikke længere rejser sig når vi kommer for at give mad og beundre ungerne. Huset er ca 3,5 m langt og 1,7 bredt når vi tusser rundt på den anden side af indhegningen lader hun dem være hvor de vil. Hun kan godt være i den ene ende og nogle stykke omkring midten og nogle andre i modsatte ende.
Men sagen er straks en anden hvis vi vil forsøge at holde en ælling, så må vi være 2 voksne. En af os distrahere hendes opmærksomhed og en anden snupper den bagerste ælling og så er det med at holde afstand for ellers hvæser hun og hvis vi ikke omgående lyster og slipper hendes lille pus ja så er det ikke sjovt i shorts og sandaler- Hak- Hak ;)
Du kan jo prøve at sætte dem ned til hende idag og så give dem lidt ro Husk dog at holde godt øje med dem uden at forstyrre for meget. Hvis hun slet ikke acceptere dem må du nok lave et lille trygt og lunt sted til dem indtil de kan klare sig uden varmen.
Krydser fingerne for jer så det lykkedes.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Akut hjælp! Moskus ællinger!
« Svar #9 Dato: 09 Juli , 2012, 07:00 »
Jeg flytter lige tråden til Svømmefugle.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Akut hjælp! Moskus ællinger!
« Svar #10 Dato: 09 Juli , 2012, 15:41 »
Tak Marianne. Så fandt jeg jo lige ud af samme fantastik hjælpsomme side  til høns også findes til ænder ;D
Findes også til duer?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Akut hjælp! Moskus ællinger!
« Svar #11 Dato: 13 Juli , 2012, 11:33 »
Ja vi har også et underforum, der bl.a. handler om duer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Akut hjælp! Moskus ællinger!
« Svar #12 Dato: 13 Juli , 2012, 14:06 »
Tusind tak Marianne så må jeg straks derind også og suge viden til mig.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"