Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En masse andespørgsmål  (Læst 2614 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
En masse andespørgsmål
« Dato: 05 Marts , 2012, 08:19 »
Vi er helt grønne hvad fjerkræ angår, derfor kommer her lidt spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe os med :)

Selvom ænderne kun flyttede ind hos os i fredags aften, lå der allerede her til morgen et fint æg til os inde i huset  *y

Spørgsmålet er så hvem af dem der har lagt det, og bør vi dele dem nu for natten så hvem af dem der end lægger æg, får fred til det, og de andre kan komme til mad og vand??

Den første nat havde de spist næsten alt foderet, men her til morgen var det stort set ikke rørt. Ægget lå så også mellem vandet og maden i huset, så måske de andre to ikke har fået lov til at komme til det??

De er ikke vant til at komme i hus for natten, så vi sætter dem ind om aftenen og ligeledes genner dem ud om morgenen.

Andrikken virker en anelse pjusket i fjerdragten synes jeg, i forhold til ænderne. Han kløer sig også en del i hovedet.
Spørgsmålet er så om det er ganske normalt, eller der er utøj i farvandet??

Selvom det er store anderacer, så synes vi nærmest ikke de vejer noget, og brystbenet kan tydelig mærkes igennem fjerdragten. Er det helt normalt man kan det??
Eller hvordan mærker man bedst om en and er tyk eller tynd??

Håber der er nogen som har tid og lyst til at komme med lidt bud  på mine spørgsmål :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: En masse andespørgsmål
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2012, 09:42 »
Hei
Jeg har bare hatt ender (moskus og peking) siden i sommer, men jeg har lest en del om dem. Ender legger gjerne eggene sine hvor som helst i starten. Jeg har tilbudt mine noen transport kasser for katt som jeg har fylt med halm og spon. Etter en stund begynte de å legge i disse. Endene legger endel egg før de begynner å ruge og da har de gjerne funnet seg en fin plass som de vil bruke til rede. Nå har jeg en moskus som ruger i den ene kassa og flere som ser ut til å være på jakt etter passende steder. Det er ikke alle raser som ruger selv, pekingene mine ruger ikke. De bare slipper eggene rundt omkring hvor de måtte befinne seg på tidspunktet. Jeg ville ikke regnet med at anda di vil legge seg til å ruge akkurat nå. Jeg fjernet kassa med moskusanda i etter en ukes tid for andrikene mine var så veldig på henne når hun prøvde å ta seg en tur ut for å spise. De andre endene ville gjerne inn i den kassa for å verpe også så det ble mye trafikk rundt henne.  Det blir gjerne sagt at man ikke kan flytte på ender når de ruger for da går de av redet, men min har ikke gjort det. Hun ser ut til å trives et helt annet sted og forlater ikke plassen sin for å gå ut for å bade heller. Det er litt dumt, men hun bare spiser, bæsjer og drikker.
Når det gjelder maten så får mine mat og vann ute på morgenen når jeg slipper dem ut og mat og vann inne også når jeg legger dem. Tror ikke det er så vanlig med mat og vann inne på grunn av grising, men mine får det. Spisinga har gått litt i rykk og napp, men nå hiver de seg stort sett over maten når de kommer inn, står og tripper om kvelden for å komme seg inn til maten, men det er ikke alltid de spiser opp. Tror nok ikke noen av endene dine vokter over egget slik at de andre ikke kommer til.

Angående utøy så pleier ikke ender være særlig utsatt. De bader jo og utøyet greier vel ikke å overleve alt vannet. Mine klør seg ikke noe spesielt.

Jeg har ikke kjent eller sett noe brystben på mine, men må innrømme at jeg ikke driver og løfter på dem heller.

Hva slags ender er det og hva forer du med?

Mine får en blanding av oppdrettsfor, havre, hvete og litt valset mais når det er kaldt. Når de finner masse for ute, spiser de ikke særlig mye for. Mine får igrunnen alt de vil.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: En masse andespørgsmål
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2012, 09:58 »
Mange tak for svaret  /o

Det er Sachsen ænder vi har, og de får byg og æglægningsfoder efter anbefaling fra opdrætteren.

De bader ikke... endnu ihvertfald... hos os. De har en stor nedgravet balje på 150 L. til det, men de stikker højest hovedet ned i den.
Vi har snakket om at den måske er for lille for dem, da de er vant til at have en lille sø at bade i, så vi ombygger det ene højbed (som er lavt) til en andedam i stedet for, i håb om de så vil svømme lidt.

Er det i øvrigt normalt at andrikken i starten vender anden forkert når han vil parre? *f

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: En masse andespørgsmål
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2012, 13:34 »
Kanskje de bare er litt usikre på den baljen enda. Er det lett å komme seg oppi og ut igjen? Mine strevde litt med å komme seg oppi, helt til jeg bygde en rampe til dem. De bæsjer noe helt utrolig så du må skifte vannet veldig ofte. Jeg bruker sånne små plast sandkasser til barn (formet som skjell), de er praktiske å tømme også.

Jeg har aldri opplevd at andriken har lagt anda på rygg ;D, men litt fomling i starten det har det vært. Jeg kjenner ikke noe særlig til sachsen ender, mulig de helst parrer i vann?

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: En masse andespørgsmål
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2012, 13:49 »
Ja baljen er gravet ned, så de kan gå direkte ud i vandet så at sige.
Nede i vandet har vi lagt en stor sten, så de har nemt ved at komme op igen.

Ha ha, han vender nu bare den forkerte vej - ser enormt morsomt ud, men giver nok ikke så mange ællinger i det lange løb  *g

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Simone

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: En masse andespørgsmål
« Svar #5 Dato: 02 April , 2012, 03:21 »
Hej,

Mht. din andrik og parring, så har jeg set det samme med vores moskusandrik. Han er fra efteråret 2010, og det er først nu han ser ud til at have "knækket koden". Hele sidste år øvede han sig ihærdigt, men endte stort set altid med at sidde på tværs eller omvendt på anden. :D

-Simone-

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: En masse andespørgsmål
« Svar #6 Dato: 10 April , 2012, 20:19 »
hej JNTS
pas på vanddybden-det er sket,at andrikken i sin iver,har druknet anden,så til parring af nybegyndere,kan det være en fordel at vandstanden er for dyb(for ikke at vende anden).især ved muskusænder hvor andrikken er næsten dobbelt så stor som anden.
vh bjarne m

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: En masse andespørgsmål
« Svar #7 Dato: 10 April , 2012, 20:46 »
Hej Bjarne. Tak for rådet, men det er helt sikkert det ikke sker, da andrikken er skrækslagen for at komme i vandet  ;D

Det er kun ænderne der benytter baljen. De få gange andrikken er røget i, har det været et uheld, og han er røget op igen med lynets hast  ::)

Men rådet er noteret  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin