Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ? ang. gåsehold  (Læst 6239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline laursenart

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
? ang. gåsehold
« Dato: 24 ſeptember , 2008, 12:11 »
Jeg er ved at gøre klar til at få gæs til foråret.  :)
Har hegnet ind og er ved at anlægge en sø på ca. 30-40 kvm.

Jeg bor i et område hvor der er en del minkavl og vil derfor høre om gæssene er kloge nok til at søge tilflugt i søen såfremt der kigger en mink eller ræv forbi.

Det er alt for omstændigt for mig at grave hegnet ned eller etablere elhegn.

PFT.
/Peter
Mvh. Peter
Med p.t. 8 Plymouth Rock madamer i hønsegården og 9 gule Orpingtons i fryseren. Derudover 9 gæs på friland

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ? ang. gåsehold
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2008, 15:47 »
Jeg har en firkantet sø med ca. et par meter land hele vejen omkring, så er der hæk og høje træer og til sidst et hegn på omkring 80-110 cm i højden.

Jeg har en race, som hedder Svanegæs og 7-9-13, så er de så årvågne at de ser og hører alt. Så de er på vandet om natten og der er aldrig nogen, som er blevet taget af ræven.
Jeg har også et par Sorte Svaner, som også har undgået ræven.

Meen jeg købte i foråret nogle alm. hvide gæslinger, der blev sat i søen med de Svanegæslinger, jeg også havde og de blev alle taget af ræven.
Så de var ikke for kløgtige eller hurtige som Svanegæslingerne.

De kommer ind om vinteren, når søen fryser til, for så har ræven ihvertfald frit spil.

Såååå det om du kan have dine gæs i fred, må komme an på en prøve !!!

Læs mere på www.lestat.dk

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: ? ang. gåsehold
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2008, 16:05 »
Hej


Husk at mink kan svømme, rigtig godt enda.

men jeg tror ikke den tager voksne dyr, man kan få elhegn på batterie, så selv om det er langt fra en stikkontakt kan man få strøm til hegnet, og en gang tråd koster ikke mere end hvad du skal give for en gang avlsdyr.

Tommy 


Offline laursenart

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: ? ang. gåsehold
« Svar #3 Dato: 25 ſeptember , 2008, 13:34 »
Tak for alle svarene...
Må forsøge mig frem og se tiden an..
Gæs VIL jeg have :-)
Mvh. Peter
Med p.t. 8 Plymouth Rock madamer i hønsegården og 9 gule Orpingtons i fryseren. Derudover 9 gæs på friland

Dr.Hansen

  • Gæst
Sv: ? ang. gåsehold
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2008, 20:55 »
Gæs de søger altid søer og andedammen, hvis der er noget på færde. Jeg synes, du skulle anskaffe dig en strømhegn og lukke dine gæs ind om natten. Hvor mange gæs skal du have til foråret? Og hvor i landet er du fra? Og hvad for nogle gæs går du efter? Racegæs eller uægte gæs? Jeg bruger mine kun til kæledyr. Jeg har en gase og en gås, der er ca. 5 uger gamle nu, og til foråret får jeg selv gæslinger.

Med venlig hilsen
Dr. Hansen :)