Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Guld blå/randet wyandotter?  (Læst 15174 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Guld blå/randet wyandotter?
« Dato: 13 Oktober , 2008, 19:02 »
Hej
Jeg sidder jo tit og surfer lidt rundt på nettet efter høns.
Så her forleden fandt jeg på en engelsk side et billede af en "blue laced red" wyandot. øj, den er flot :o.
Hvad hedder den på dansk? Findes den i Danmark?
Her er et link, hvor der er et billede af den og lidt info om avl.

http://forums.thepoultrykeeper.co.uk/viewtopic.php?t=1962&start=15  (ca. 2/3 nede)

Som jeg forstår det, så kan man "lave" den selv ved at krydse en blå med en guld sort/randet, men er det rigtigt?
Nogen der kan kaste lidt lys over sagen, eller måske bare hjælpe mig med at få det oversat korrekt.


MVH.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Guld blå/randet wyandotter?
« Svar #1 Dato: 13 Oktober , 2008, 19:51 »
Det lyder logisk nok. Genet for blå fjerdragt (B, så vidt jeg husker), gør alle sorte partier blå, men piller ikke spor ved de orangerøde partier. Desværre kan genet ikke renavles, så hos ensfarvet blå vil ensfarvet sorte dyr være almindelige blandt afkommet, ligesom der vil opstå en slags uren hvid, på engelsk kaldet "splash". Ligeså på alle andre farver, hvor dele af fjerdragten er blå.

Dette kan du dog udnytte, hvis du ønsker at fremavle den selv.
Enhver avler af blå wyandotte (hvis dette findes) vil normalt have et vist kvantum "splash" wyandotter blandt sine kyllinger. Køb en af dem, og kryds den med de sortrandede. Afkommet vil sandsynligvis blive ensfarvet blåt.
Kryds tilbage på de guld sortrandede nogle gange. For hver ny generation vil omtrent halvdelen blive blå. Behold kun af dem, og kryds med den sortrandede, og på et eller andet tidspunkt vil en guld blårandet dukke op.

Ulempen ved denne farve er, at den som sagt ikke kan renavles. Fordelen er, at det heller ikke er nødvendigt, hvorfor du kan krydse lige så tosset du vil med sortrandet, hvis der ikke er nok af de blå.  :)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Guld blå/randet wyandotter?
« Svar #2 Dato: 13 Oktober , 2008, 20:08 »
Jeps, den er jeg med på. ;)

Men den, der på engelsk hedder "blue laced red", kan jeg ikke finde noget om i danmark. Til gengæld fandt jeg noget om en "guld blå/randet", men jeg ved ikke om det er den samme ???
I Danmark er en rød jo ikke det samme som en guld, men i andre lande skelner man måske ikke farverne på samme måde.

Men ellers er din opskrift jo lige til, og så må man jo bare igang, hehe.

MVH

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Guld blå/randet wyandotter?
« Svar #3 Dato: 13 Oktober , 2008, 20:39 »
Her er en hel hjemmeside, som omhandler blue laced red wyandotter:

http://bluelacedred.com/blue%20black%20and%20splash.htm

Der står at den sorte "blue laced red" (den, som fremkommer fordi blå ikke kan renavles) ikke er den samme som en golden laced (guldrandet)?

hmm...

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Guld blå/randet wyandotter?
« Svar #4 Dato: 13 Oktober , 2008, 22:00 »
Hej


Hvorfor lave en farve når den findes også i danmark, prøv at kontakte specielklubbenfor dværg wyandotter, du kan finde adressen under specileklubber hos D.F.f.R. www.racefjerkrae.dk.

Jrb giver dig ret, en blå farve i randen, i mod den mørke brune grundfarve er utrolig flot når den er korrekt, det er en svær farve at avle med og egner sig ikke som nybegynder hvis man vil udstille, men med der rigte avls dyr så når man langt.

Jeg skal til Hannover udstillinge i weekenden, jeg vil se om jeg kan få taget lidt gode billder af de forskellige wyandot farver for der finde rigti mange.

Tommy
« Senest Redigeret: 13 Oktober , 2008, 22:04 Fra Tommy Andersen »

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Guld blå/randet wyandotter?
« Svar #5 Dato: 13 Oktober , 2008, 22:10 »
Tak, Tommy.

Jeg kan ikke se den på denne side: (opdrætterliste for wyandotter i dv.)

http://www.dv-wyandot.dk/10650931

Men man skal nok bare høre de to specialklubber ad. Jeg har dog ikke plads til flere høns, så det vil jeg ikke belæmre dem med.

Du må hjertens gerne tage billeder. Det ville være sjovt, at se hvad man har at byde på udenfor DK.

Men flot... det er den altså.

MVH
« Senest Redigeret: 13 Oktober , 2008, 22:18 Fra Niels Christensen »

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Guld blå/randet wyandotter?
« Svar #6 Dato: 14 Oktober , 2008, 07:30 »
@ Niels

Den hed Blåguld Randet i gamle dage, og findes i DK.

Hvis du vil forsøge dig ud i denne smukke farve er der lige en ting du skal være opmærksom på.

Avl med denne farve giver en stor "spild procent" på kyllinger.

25 % bliver blåguld randet
50 % bliver alm. guldrandet
25 % bliver hvidguld randet, denne farve findes også på den side du henviser til i dit indlæg
« Senest Redigeret: 14 Oktober , 2008, 07:51 Fra Lars Erik Bobsin »

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Guld blå/randet wyandotter?
« Svar #7 Dato: 14 Oktober , 2008, 16:27 »
Tak, Lars.
Ja, det må siges at være et stort "svind", endda større end når man arbejder den almindelige blå :o. Men hvid guld/randet er også ganske flot, så helt "spild" er det jo ikke ;).

Så ja, måske kunne man engang i fremtiden blive ejer af sådan en flok, hvem ved.

Tak for svarene.

MVH

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Guld blå/randet wyandotter?
« Svar #8 Dato: 15 Oktober , 2008, 09:49 »
@ Niels

Den hed Blåguld Randet i gamle dage, og findes i DK.

Hvis du vil forsøge dig ud i denne smukke farve er der lige en ting du skal være opmærksom på.

Avl med denne farve giver en stor "spild procent" på kyllinger.

25 % bliver blåguld randet
50 % bliver alm. guldrandet
25 % bliver hvidguld randet, denne farve findes også på den side du henviser til i dit indlæg
Jeg mente da, at den hvidrandede kom fra "hvid-italiener"-genet (I).
Den hvide farve fra blå siges at være meget uren i farven.

På den anden side har de fleste af de hvidrandede wyandotter jeg har set også en smule uren hvid, så det er sikkert godt det samme...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Guld blå/randet wyandotter?
« Svar #9 Dato: 15 Oktober , 2008, 22:24 »
Og hvis i nu vil google eller på anden måde søge info om farvevarianten så hedder den "Blå guldrandet" og/eller "Blå guld/randet". Og altså ikke blåguld randet.
(bare en lille detalje)  ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!