Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: mængden af foder?  (Læst 22335 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
mængden af foder?
« Dato: 16 November , 2011, 16:12 »
jeg har nu ikke fået æg i over 2 måneder...jo 4 æg på 4 dage og så stoppede det igen....

så begyndte jeg at veje fodret af... 100 g æglægningspiller pr. høne + 1 dl korn pr. høne... vitaminpulver og skaller

ud over det får de hver dag mad rester (massere af grønt)

det har jeg kørt med i 14 dage -3 uger og der var stadig ikke nogle æg.... uhmmm så tænkte jeg de måske var blevet for tykke og valgte at sætte fodret ned dette gjorde jeg i forgårs... til at de får 80 g æglægnings foder og ½ dl hvedekorn.... + vitaminpulver og hønseskaller
(de får stadig mange mad rester)

og sørme om der ikke i dag lagde et æg i hønsehuset...
skal lige nævne at jeg har lys i hønsehuset
men fodret kan da ikke have indflydelse efter kun 2 dage????

hvilke mængder får jeres?
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Almo

  • Gæst
Sv: mængden af foder?
« Svar #1 Dato: 16 November , 2011, 16:50 »
En stor skovlfuld korn og en lille skovlfuld piller - alt er på slump her og de bliver fodret i tårne...

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: mængden af foder?
« Svar #2 Dato: 16 November , 2011, 16:54 »
Jeg vil mene, at det da er en rigtig dårlig ide at give dem mindre foder nu, hvor det begynder at blive koldt, og de skal bruge mere energi for at holde varmen.

Det er ingen kritik af dig Maria, men jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor vi ikke bare accepterer, at hønsene også følger årstiderne og om vinteren bruger man sine kræfter på at holde varmen fremfor at give os æg. Selv mine hybrider lægger sparsomt med æg i de næste mange måneder, og jeg vil ikke presse dem med lys m.m..
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: mængden af foder?
« Svar #3 Dato: 16 November , 2011, 16:58 »
Tror de holder vinterferie /o

Er de i fældning?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Erik holst Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Sv: mængden af foder?
« Svar #4 Dato: 16 November , 2011, 22:24 »
Jeg giver dem æglægningsfoder efter ædelyst samt noget korn pluds grønt. Men -- må ud og købe en pakke æg ind imellem. Men dejligt er det at have høns. :D
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: mængden af foder?
« Svar #5 Dato: 16 November , 2011, 22:28 »
Jeg får kun æg fra mine unge hybrider, jeg har 4 og får et til to æg om dagen, mine orpington er for længst gået i vinterhi hvad æg angår.
Jeg lader dem gøre som det passer sig for årstiden, og de få æg fra hybriderne dækker behovet her i huset
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: mængden af foder?
« Svar #6 Dato: 16 November , 2011, 22:33 »
Foder 'Ad libitum' i fodertårn. De skal jo gerne kunne holde varmen.

Og meget beskedent med æg. Ca 1 om dagen og det veksler mellem et stort æg og et silkeæg. De har lys fra kl 0700 til 2100.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: mængden af foder?
« Svar #7 Dato: 17 November , 2011, 05:40 »
To måneder uden æg lyder helt vildt- Er det ældgamle høner? :-\
Er Sussex ikke kendt for at være gode æglæggere?

Mine høns får 1/3 hvede, 1/3byg og 1/3tilskudspiller og de er pænt sultne nu for tiden ;D
10 æg om dagen-
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline crj100

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: mængden af foder?
« Svar #8 Dato: 17 November , 2011, 07:35 »
Vores ene æglæggende høne (Sussex) lægger trofast et æg om dagen. Indtil nu, har den kun haft 3 "pausedage" i den månedstid den har lagt æg! De resterende seks mener åbenbart de er for unge til æglægning endnu  ;)
Vi har æglægningsfoder i tårnet ad libitum, herudover får de en skål opblødt korn samt diverse madrester dagligt. Intet kunstigt lys.
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Lundy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: mængden af foder?
« Svar #9 Dato: 17 November , 2011, 08:16 »
Jeg fodrer mine i fodertårn... korn og tilskudsfoder blandet sammen, og ikke efter noget særligt forhold, fylder det i som jeg kan se der mangler... de spiser vildt meget lige nu i forhold til i sommers.. de går frit, så har dermed også adgang til det grønt de vil have.. giver dem derudover også hønseguf næsten hver dag...

mine 4 høns lægger stadig pænt et æg hver dag, selvom de ikke får lys.. men de er også fra i år og kan læse mig til, at så lægger de også oftere æg gennem den første vinter.. har fire tilflyttere, de har haft lagt måske ti æg i de måneder, de har boet hos os..
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: mængden af foder?
« Svar #10 Dato: 17 November , 2011, 09:15 »
Jeg har Fuld af Pep i foderautomat, kornblanding får de nogle gange om dagen, og så går de i øvrigt frit.
De har ikke ekstra lys, men jeg har de æg, jeg skal bruge og lidt til.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: mængden af foder?
« Svar #11 Dato: 17 November , 2011, 09:17 »
To måneder uden æg lyder helt vildt- Er det ældgamle høner? :-\
Er Sussex ikke kendt for at være gode æglæggere?

Mine høns får 1/3 hvede, 1/3byg og 1/3tilskudspiller og de er pænt sultne nu for tiden ;D
10 æg om dagen-


mine høner er fra 2010 efteråret har 9(sussex.orpington) af dem  :-) og jeg har 6 høner/hønniker (sussex og wyandotter) der er 5 måneder
de har været i fæld men er det ikke mere :-)

jeg synes at når de får mere korn bliver de tynde i maven.... da jeg vejede foder af til dem stod der altid foder tilbage næste dag ?? derfor er jeg gået ned i foder samtidig med at jeg mistænker dem for at være blevet for fede :-)

jeg giver dem hønseguf 2 gange i ugen og de får mange madrester...her fra og fra min nabo :-) hver dag.... jeg har kun oplevet det posetive ved at der er lys i hønsehuset nu og det er at alle mine høns nu selv kan gå i hønsehuset...jeg skal ikke længere ud og løfte en orpington høne ind  ;D

jeg synes det er rigtig øv at købe æg da de ikke smager af noget :-( og jeg bruger ca. 30 æg i ugen lige nu...tit mere...

jeg har tjekket dem for utøj og der er ingenting...

jeg elsker mine høns, det er slet ikke det... men er det nomalt de stopper helt med at ligge æg?
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: mængden af foder?
« Svar #12 Dato: 17 November , 2011, 10:48 »
Det er helt tydligt, at du elsker dine høns og de har det sørme også som ...hmm..blommen i det æg de ikke lægger :-\ ;).

Det er vel dine høner fra 2010, som har været i fæld - og dine hønniker på 5 måneder er ikke startet på æglægning. I så fald er det forståeligt, at du ikke har fået æg i et par måneder - og det er ganske normalt, at de holder vinterpause nu.

Ganske normalt...men meget ærgeligt, når vi er blevet forvente med tip top luksus æg, som IKKE kan købes i butikkerne.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: mængden af foder?
« Svar #13 Dato: 17 November , 2011, 11:45 »
tak for svar... ja det er de voksende der er i fæld..men synes det er så mærlkelig at der var en der lagde æg 4 dage i træk og så stoppede igen.. der havde der ingen æg været i 6-7 uger og nu er det 14 dage siden der havde været æg..og pludselig i går lagde der et æg igen???

jeg savner virkelig smagen af vores æg og ligeså meget farven, når man røre en frikadellefars og den er helt gulagtig :D...

er der nogen der ved hvornår på foråret de igen ligger æg??
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: mængden af foder?
« Svar #14 Dato: 17 November , 2011, 14:26 »
jubiii der var et æg igen i dag :-)

jeg plejer kun at have sand på gulvet men denne gang da jeg gjorde rent kom jeg spåner og et tykt lag halm på gulvet da det isolere bedre nu hvor det begynder at fryse :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder