Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kan man spise æg fra ænder....  (Læst 28663 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

wildcat

  • Gæst
kan man spise æg fra ænder....
« Dato: 18 Februar , 2008, 17:01 »
Er der nogen der ved om man kan bruge æg fra Hvide landænder og mouskosænder ?....

mine ænder er gået grassat,og lægger pænt mange æg....

 :D

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: kan man spise æg fra ænder....
« Svar #1 Dato: 18 Februar , 2008, 18:22 »
Selvfølgelig kan du det. Jeg har spist andeæg både i Frankrig og Vietnam. De smager udmærket.
Jens

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: kan man spise æg fra ænder....
« Svar #2 Dato: 18 Februar , 2008, 18:30 »
Ja, der  er flere medlemmer herinde der bruger andeæg i maden. Det er også udbredt i England at spise andeæg, så det kan du sagtens.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: kan man spise æg fra ænder....
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2008, 08:01 »
Ja, det kan du - opbevar dem ligesom du gør ved hønseæg.

Vi har prøvet dem til æggekage - og sikke en farve. Du skal ikke være nervøs når du slår det første i stykker, æggehviden er mere sej end du kender det fra hønseæg. Et eller andet sted har jeg læst, at andeæg bør koges i min. 10 minutter, for at undgå en eller anden "baktusse" - men blødkogt har jeg nu heller aldrig prøvet.

Jeg kender nogen der er ret begejstrede for at bruge dem til bagning - hun bruger blot andeæg i stedet for hønseæg 1:1 - og da andeæg jo er noget større, giver det en passende mængde æg i sådan en portion dej. Farven på kager/småkager med andeæg bliver rigtig flot, da blommen er meget mere gul.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: kan man spise æg fra ænder....
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2008, 19:02 »
Da jeg var ung, og det er en del år siden, der brugte bagere andeæg, så du kan snildt bruge andeæg  <Y
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline fanny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: kan man spise æg fra ænder....
« Svar #5 Dato: 14 Marts , 2008, 10:38 »
når jeg er i holland (er gift m en derfra) er der andeæg på hvert et marked- min far elsker dem! klø du bare på... eller giv dem væk det bringer sikkert meget lykke ... (tænk bare på min far ! :D
skal starte mine høns op igen- glæder mig så meget. har en søn på 2 år- og en hunde + en have fyldt med mosegrise!

Helledet

  • Gæst
Sv: kan man spise æg fra ænder....
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2008, 10:40 »
Hejsa!

Jeg er som du meget nysgerig for at høre om andeæg kan spises..da vores løbeænder er begyndt at ligge en del mange æg...Men jeg kan læse at det snildt kan lade sig gøre.....Så jeg vil gå i krig......

Offline fanny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: kan man spise æg fra ænder....
« Svar #7 Dato: 24 Marts , 2008, 16:09 »
se hvad jeg lige fandt-og der er også opskrifter! :D

http://www.omlet.co.uk/guide/guide.php?view=Ducks&cat=Eggs
skal starte mine høns op igen- glæder mig så meget. har en søn på 2 år- og en hunde + en have fyldt med mosegrise!

Offline Oddbjørn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: kan man spise æg fra ænder....
« Svar #8 Dato: 25 Marts , 2008, 16:38 »
Min moskusand var litt ute av seg sist høst, så hun la sine egg sammen med hønene. Holdt på helt til midten av oktober. La ett egg ca annen hver dag. Jeg tok de inn og brukte de sammen mmed andre egg. Fungerte utmerket. De var litt stivere og mer tyktflytende enn vanlig høneegg. Smaken var utmerket. :)

Offline Alex

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: kan man spise æg fra ænder....
« Svar #9 Dato: 07 April , 2008, 14:25 »
jeg har altid fået at vide at man kan bruge andeæg til madlavning kager og lignene men man skal ikke bruge den til noget som ikke bliver helt gemmen varmet pågrunda tyfus/cernonella vi har brugt vores andeæg til bagning
ikke til at leve uden alt mit fjerkræ, opdrætter af Antwerpner Chabos Sumatra og Paduaner ænder Minon cayuga ænder løbeænder mandarinand brudeand damand med top Gæs Canada gæs

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: kan man spise æg fra ænder....
« Svar #10 Dato: 11 April , 2008, 21:52 »
jeg har altid fået at vide at man kan bruge andeæg til madlavning kager og lignene men man skal ikke bruge den til noget som ikke bliver helt gemmen varmet pågrunda tyfus/cernonella vi har brugt vores andeæg til bagning
hvilket jo også gælder hønseæg!
Salmonella er altid en risiko som man kan løbe eller lade være...
Personligt vil jeg hellere spise mine ænders æg blødkogte end et fra en burhøne ;)

ok, måske jeg lige skulle forklare: Salmonella er en helt almindelig tarmbakterie der forekommer i et utal af former, nogle mere eller mindre sygdomsfremkaldende. Spiser du salat fra din køkkenhave, risikerer du at snegle har efterladt salmonella på den....
Problemet med salmonella er som med div. virus fx. mund og klov-syge og fugleinfluenza, at disse egentligt almindeligt forekommende bakterier og vira i store dyrebesætninger opformeres og evt. muterer og kan blive stærkt sygdomsfremkaldende hos mennesker såvel som dyr. Vi husker jo alle dengang en æggesnaps til børnene ikke var noget problem - idag er rå (industri-)æg at anse som det rene gift!!!

Så en af grundene til at jeg holder høns og ænder, er at jeg ved hvad de udsættes for og at de generelt lever under luksuriøse forhold i forhold til bur/skrabehøns og staldænder. Og at de har så meget plads og så meget frit udløb at jeg(!) tror på, at salmonella mm er et mindre problem.

Nb! dette er bare MIN personlige holdning til MINE æg :D Der er sikkert en masse kloge veterinærer og fødevareforskere der ville komme og slå mig i hovedet hvis de kunne... SÅ! dette er ikke en opfordring til at tage let på salmonella-problemer mv. God køkkenhygiejne er selvfølgelig altid et must (fx. - skal jeg bruge et råt æg til røget sild, tager jeg et helt frisklagt og skolder skallen før jeg slår det ud. Og æg kommer trods alt ud af samme 'hul' som afføringen på fjerkræ  <R ) (ps. salmonella starter som regel med at sidde på skallen for så med tiden at arbejde sig ind i ægget...)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)