Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg skal lige beroliges ;)  (Læst 2649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Jeg skal lige beroliges ;)
« Dato: 27 April , 2014, 17:40 »
For jeg har kyllinger i rugemaskine for første gang. Den første klækkede i går aftes ( efter 20 dages rugning!) og nu er der masser af kyller i maskinen. Og så har jeg jo læst, at der er mad til 48 timer hos alle kyller - så jeg burde kunne vente til i morgen aften med at tage dem ud af maskinen og putte dem under de tre skrukker, jeg har "parat"? Eller er det at strække den for meget? Skal jeg stoppe en gang i løbet af i morgen? Jeg har kasse og varmelampe parat, hvis en af skrukkerne er dum, og ikke vil tage imod, så det er kun et spørgsmål om, hvor længe, jeg skal have den dersens is i maven ting  ;). Det er saftsuseme svært at holde fingrene væk!
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Jeg skal lige beroliges ;)
« Svar #1 Dato: 27 April , 2014, 18:12 »
Jeg vil foreslå at du tager de mest tørre i aften, og lægger et par stykker under hver skruk.
Skrukkerne vil blive på reden hele dagen i morgen og så kan du supplerer med flere kyllinger til hver i morgen aften. Hvis du har snyde æg under skrukkerne skal du først fjerne dem når du ikke har flere kyllinger at sætte under.
Hilsen
Peter

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Jeg skal lige beroliges ;)
« Svar #2 Dato: 27 April , 2014, 19:02 »
Ok. Det gør jeg senere i aften så  :)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jeg skal lige beroliges ;)
« Svar #3 Dato: 27 April , 2014, 22:17 »
Hvis jeg har skrukker parat, plejer jeg blot løbende at tage kyllinger fra, sådan ca allerede, når de er tørre faktisk.. Til gengæld gør jeg det så hurtigt, at ikke særlig meget fugt slipper ud af maskinen, så det går lige ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Jeg skal lige beroliges ;)
« Svar #4 Dato: 28 April , 2014, 21:54 »
Jeg fulgte Peters råd (eller kunder jo osse være det samme med at bede om råd  ;). To under hver høne i går aftes. De har passet godt på i dagens løb, og her til aften kom jeg de næste 15 under de tre skrukker. 4 stk til den mindste, og 5 under hver af de andre. (=14) og så var der en i maskinen, der var blevet tør, og så kom den lige med i puljen og blev puttet under den mest bredr..... af silkerne  ;). Megen klukken og ellers total nattero  :D
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Jeg skal lige beroliges ;)
« Svar #5 Dato: 29 April , 2014, 12:40 »
Hvor dejligt!

Vi har en skruk, der ligger på 6 æg, hvoraf jeg er ret sikker på, at der er noget i 3 af dem. De skulle gerne klække om knap to uger. Meget spændende!
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Jeg skal lige beroliges ;)
« Svar #6 Dato: 29 April , 2014, 20:48 »
Ja det er SÅ fedt med kyllinger! Jeg har nu lige puttet en sidsts klækkede under den anden silke. Alle har haft en fin dag, og alle kyller fungerer fint. Den sidste bliver næppe heller et problem, Silke ( jamen det hedder hun altså. Hun var den eneste silkeHØNE, der overlevede alle rovdyrangreb) lagde ikke mærke til at den ankom  ;)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)