Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken placering er bedst til et hønseanlæg? Den her eller den her?  (Læst 7195 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Vi skal i gang med at bygge et hønsehus til ca. 10-12 høns + en tilhørende hønsegård, men vi er blevet i tvivl om hvor vi skal anlægge det hele. Hvad synes I?

1. idé:
Op ad østvendt skel, hvor gården bliver ca. 40 kvm. og huset ca. 10 kvm. Det hele skal anlægges fra starten af.

2. idé:
Anvende et eksisterende skur på ca. 12 kvm. Skelettet er af jern og taget af plader og tagpap. Vi vil fjerne eksisterende sidebklædning og gulv, og lave det om. Gården op ad huset også ca. 40 kvm., men det er nordvendt, så her kommer der ikke noget sol overhovedet - går det? Og er det en god idé at bygge anlægget op ad huset? Inde i huset bag ved hønsegården er der badeværelse og værksted. Tilgengæld er det nemt at lave anlægget da hønsehuset jo "er der" og den ene side af hønsegården også "er der".

Hvad ville I vælge? De to første billeder hører til 2. idé og de to sidste billeder hører til den 1. idé.
« Senest Redigeret: 08 Maj , 2010, 12:37 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Det kunne være fedt lige at se grunden fra oven med de to placeringer tegnet ind - jeg kan se du har let ved at arbejde med billeder - kunne du ikke lige tage f.eks. et googleearth luftfoto og indtegne på? Så vil jeg da gerne kvittere med et kvalificeret (?) bud...   ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Det kunne være fedt lige at se grunden fra oven med de to placeringer tegnet ind - jeg kan se du har let ved at arbejde med billeder - kunne du ikke lige tage f.eks. et googleearth luftfoto og indtegne på? Så vil jeg da gerne kvittere med et kvalificeret (?) bud...   ;D

Jo, det vil jeg da gerne ;). Her er et billede fra oven af.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Ok - super billede - det giver meget mere overblik!

Jeg ville klart vælge placeringen ved huset hvis det var mig!

1. Så skal du ikke over vejen hver gang du skal i hønsehuset.
2. (lidt) mindre risiko for rovdyr tæt på huset.
3. Der er i mine øjne mange flere anvendelsesmuligheder for det gode stykke jord på den anden side af vejen - synd at ødelægge det gode store areal til hønsehus/gård - der kunne gå en lille hest eller en ko eller et par får eller geder i stedet for - eller en stor nyttehave hvis man er til sådan noget...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Der er nu masser af plads på den anden side af vejen også. Hele folden tilhører også os ;). Ulempen ved det stykke areal på den anden side af vejen er, at det er anlagt til beregning af af- og pålæsning til lastbiler, så jorden er stenhård pga. stabilgrus i underlaget, men på den anden side gør det, det vel lidt sværere for Mikkel Ræv at grave sig op til hønsene?!

Der er intet til hinder for, at gården og huset bliver lagt op ad huset og at det vender mod nord?

Vejen er ikke noget problem - det er en blind vej med en lejrskole som eneste nabo, og her er der kun trafik til fredag aften kl. 16-20 når der ankommer gæster og søndag kl. 12 når de skal hjem igen  ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
ok - så er det jo en anden sag ... (kan da egentlig godt huske at jeg har set det luftfoto før - noget med om dyrene skulle have lov til at græsse inde mellem træerne eller ej, ikke?)

Jeg tror nu stadig at jeg ville vælge "husplaceringen" - det virker bare mest oplagt for mig... og kan den plads bag huset bruges til andet og bedre?

Jeg ville nok i sidste ende vælge ud fra følgende (IKKE prioriteret rækkefølge)

1. Hvor er der mest læ?
2. Adgangsforhold - Hvor er det f.eks. lettest at komme til og fra med en trillebør?
3. Hvor er det lettest at bygge? (ingen grund til at gøre det mere besværligt end højst nødvendigt)
4. Hvis(/når) jeg udvider mit hønsehold i fremtiden - vil jeg så helst udvide den eksisterende gård og have flere høns samme sted? eller bygge en hønsegård mere et andet sted?
5. Hvor kan jeg få det hønsehus og den hønsegård jeg drømmer om? måske er der ikke helt de samme muligheder for byggeri/indretning ved huset som det andet sted?

...og hvor sejt er det ikke lige at bo nabo til en lejrskole? Hvor er det? der vil jeg hen med min klasse!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
ok - så er det jo en anden sag ... (kan da egentlig godt huske at jeg har set det luftfoto før - noget med om dyrene skulle have lov til at græsse inde mellem træerne eller ej, ikke?)

Jeg tror nu stadig at jeg ville vælge "husplaceringen" - det virker bare mest oplagt for mig... og kan den plads bag huset bruges til andet og bedre?

Jeg ville nok i sidste ende vælge ud fra følgende (IKKE prioriteret rækkefølge)

1. Hvor er der mest læ?
2. Adgangsforhold - Hvor er det f.eks. lettest at komme til og fra med en trillebør?
3. Hvor er det lettest at bygge? (ingen grund til at gøre det mere besværligt end højst nødvendigt)
4. Hvis(/når) jeg udvider mit hønsehold i fremtiden - vil jeg så helst udvide den eksisterende gård og have flere høns samme sted? eller bygge en hønsegård mere et andet sted?
5. Hvor kan jeg få det hønsehus og den hønsegård jeg drømmer om? måske er der ikke helt de samme muligheder for byggeri/indretning ved huset som det andet sted?

...og hvor sejt er det ikke lige at bo nabo til en lejrskole? Hvor er det? der vil jeg hen med min klasse!

Tak for dit syn på sagen - det er dejligt med input :).

Lejrskolen: http://www.birkedal-lejren.dk/
« Senest Redigeret: 08 Maj , 2010, 15:16 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Hvis jorden er stenhård, bliver der så ikke mudret/vandpytter i regnvejr.. Det taler imod at placere en gård der.

Men ellers ville jeg da sige begge steder. Du ender alligevel med 2 gårde....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Nu har vi været ude og måle, kigge, diskutere, vende og dreje...  ::)

Vi bygger på "den anden side af vejen", hvor vi kan bygge til hvis vi får lyst til det. I øvrigt kan vi også se hønsene bedre her, og det er jo også hyggeligt og en del af det at holde høns. Det kedelige skur ved huset må ryddes for halm, så det kan bruges til havetraktoren i stedet for en hønseflok  ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Helt sikkert idé nr 1! Når først man har set høns ligge og nyde solen, vil man ikke andet and at ærge sig over at de ikke kan komme til det! :) Og desuden har I allerede kyllingerne gående på den anden side og ved hvordan det er at skulle derover hver dag. Derudover synes jeg egentlig ikke det er langt væk, jeg tror bare det er det at man skal "over vejen" som rent psykisk gør at man tænker det er længere væk.

Jeg ville blive træt af at have hønsene omme bag ved, og skulle I være uheldige at få rotter, ville jeg være SÅ SÅ SÅ træt af at det lå så tæt på huset. Og rotter har I vel efterhånden fået nok af?! ;)

Held og lykke, det bliver super godt at følge projektet via de mange billeder du vil sætte ind ;D

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Helt sikkert idé nr 1! Når først man har set høns ligge og nyde solen, vil man ikke andet and at ærge sig over at de ikke kan komme til det! :) Og desuden har I allerede kyllingerne gående på den anden side og ved hvordan det er at skulle derover hver dag. Derudover synes jeg egentlig ikke det er langt væk, jeg tror bare det er det at man skal "over vejen" som rent psykisk gør at man tænker det er længere væk.

Jeg ville blive træt af at have hønsene omme bag ved, og skulle I være uheldige at få rotter, ville jeg være SÅ SÅ SÅ træt af at det lå så tæt på huset. Og rotter har I vel efterhånden fået nok af?! ;)

Held og lykke, det bliver super godt at følge projektet via de mange billeder du vil sætte ind ;D
Jo tak! Rotterne har vi prøvet, så det gider vi ikke gentage :-X!

Vi har været ude og måle op til hønsehuset i dag - det bliver pænt stort: 2,44 x 4,88 m. Volieren bliver også stor, men hvor stor har vi endnu ikke målt op. I morgen går vi i gang med at grave ud til fundament til hønsehuset, og så er det ellers bare med at klø på, for marankyllingerne vokser og vokser, og har snart brug for en ny bolig. De er i øvrigt så dygtige - har allerede lært at sidde på pind og i dag har de smæsket sig i nyopgravede regnorme serveret direkte fra hånden :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Men ellers ville jeg da sige begge steder. Du ender alligevel med 2 gårde....

*LOL* Ja, det har jeg også hørt rygter om vil ske, når man først kommer i gang med de høns ;).

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Nu snakker du om fundament...men har I overvejet at bygge huset på stolper? Så er der endnu mindre chance for at I får rotter :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Nu snakker du om fundament...men har I overvejet at bygge huset på stolper? Så er der endnu mindre chance for at I får rotter :)
Vi støber gulv i hønsehuset, så rotterne skal virkelig være insisterende hvis de vil ind i varmen ;). Vi har valgt et støbt fundament frem for et hus på stolper, da jeg gerne vil kunne køre ind i huset med en bør når der skal muges ud. Det er lidt svært med et hus på stolper ::).

Til selve volieren bruger vi rottetæt volierenet, men jeg ved endnu ikke om vi graver nettet ned i jorden. Vi har talt om at lægge rionet (de store jernnet man bruger når man støber fx gulvvarme) i bunden af volieren og dække det til med sand, for at holde Mikkel ude, men maskerne er 15 x 15 cm, så jeg ved ikke om det alligevel bliver for stort? Rotterne kan jo i hvert fald snildt komme igennem, hvis de gider grave lidt, og det er lige før at jeg tænker at Mikkel måske også kan få møvet sig igennem?

Rundt om volieren lægger vi fliser der går 50 cm ud fra gården + sætter et to-trådet elhegn op også.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Det lyder til at det bliver super godt og gennemtænkt!! /o Glæder mig til at se det :)