Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvidløg-mængde-æg-forbyggende-hvordan ?  (Læst 9866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Skovgaard

  • Gæst
hvidløg-mængde-æg-forbyggende-hvordan ?
« Dato: 31 Marts , 2008, 20:55 »
Hej alle her på forum

Jeg vil starte mit alder første indlæg med at spørge til brugen af hvidløg i mit lille hønsehold. Jeg har 20 dværg silkehøns som jeg gerne vil give forbyggende behandling imod utøj uden at bruge for mange smarte kemikaler (er lige gået igang med brugen af et utøjs-pulver og i morgen blir opperation Vircon-S sat iværk) vi er nemlige de "heldige" vindere af kalkben og rød hønsemide  :-X og sikkert også lopper og lus.

Jeg var slet ikke klar over at høns kan få så mange kræ. så jeg har ikke gjort andet det sidste år end muget en gang om ugen og strøget med stelosan  :-[ pludselig opdager jeg de her hvide skårper på deres ellers så fine blå ben.

Nu kommer mit spørgsmål så.

Kan jeg bruge hvidløg som en del af behandlingen i det daglige ?
Hvordan skal jeg da gøre og hvilket product skal jeg bruge samt hvor kan man købe det henne ?
Og hvilken mængde skal jeg bruge ?

Og jeg tænker jo også på om deres æg komemr til at smage af hvidløg ?

Jeg har hørt nogen kommer det i vandet i pulverform men ikke hvor meget eller hvor man kan købe det henne ?


Håber der er nogen der kan hjælpe  :)



Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hvidløg-mængde-æg-forbyggende-hvordan ?
« Svar #1 Dato: 31 Marts , 2008, 21:03 »
Velkommen til.
Hvis du klikker på ordene med fed i dit indlæg, så kommer du over i vores leksikon med mange gode råd om netop dette. Kig også på opskriften på hønseguf.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Skovgaard

  • Gæst
Sv: hvidløg-mængde-æg-forbyggende-hvordan ?
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2008, 21:23 »
hej finn

tak for det hurtige svar...men der blev jeg jo kun meget lidt klogere. Jeg har surfet rundt i flere timer både her og andre steder på nettet.  :)

hvor meget hvidløg skal man bruge til feks. 1 l. vand og hvilken form er den bedste ? puvler i vand ? hvor kan det købes ? eller er det bedste det friske hvidløg skåret i stykker og lagt i vandet ?

Er her nogen der har oplevet at ægget kommer til at smage af hvidløg ? og har det rent faktisk en god virkning imod utøj ?

MVH Sus


Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: hvidløg-mængde-æg-forbyggende-hvordan ?
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2008, 21:34 »
Det er ikke godt at putte i vandet da du kan opleve at der er høns som så ikke vil drikke vandet og det er jo ikke så godt. Giv det i maste fed som du så blander i de rester som du jo får fra køkkenet en gang i mellem. Put det i en skål og giv dem det , du vil opleve at de vil elske dig for det. Nej æggene smager ikke af hvidløg.
Kik i leksikon efter mettes hønseguf  <H <H
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: hvidløg-mængde-æg-forbyggende-hvordan ?
« Svar #4 Dato: 31 Marts , 2008, 21:37 »
Hej Sus!

Velkommen til  :D

Når mine høns får hvidløg, plejer jeg enten at knuse et fed eller to i deres blødfoder eller også får de en slat hvidløgsolie - du ved et glas med alm. olie, hvori jeg jævnligt kommer friske fed.

Der er også muligheden, som Linda også skriver, at bruge Mettes opskrift på "Hønseguf".
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: hvidløg-mængde-æg-forbyggende-hvordan ?
« Svar #5 Dato: 31 Marts , 2008, 21:39 »
Mine høns æææælsker hønseguf. og jeg er også begyndt at give det til kyllingerne, dog kun en tsk, hvor de store får en spsk. Det er en god og nem opskrift Mette har lavet
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=13
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Skovgaard

  • Gæst
Sv: hvidløg-mængde-æg-forbyggende-hvordan ?
« Svar #6 Dato: 31 Marts , 2008, 21:46 »
Hej med jer Tak  :)

Jeg blev lige kastet af mens jeg skrev  ;D så prøver lige igen  :)

Mange tak for de gode råd...er lettet over at smagen ikke går over i æggene...tror det ville spolerer vores søndags brunch  :D og så fik jeg nok ike lo9v af gemalen min  ;D

De skal da have hønseguf i overmorgen ska de  ;D super fed opskrift har givet den maks rate :)

dejligt med denne nyopdagelse af endnu et forum der holder af dyr  :D

Mange tak for hjælpen  :)

MVH Sus


Offline Oddbjørn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: hvidløg-mængde-æg-forbyggende-hvordan ?
« Svar #7 Dato: 01 April , 2008, 16:24 »
Jeg gir mine høner/kyllinger litt hvitløkolje i vannet. Fungerer helt flott. Ingen ekstra smak av eggene, men det lukter hvitløk av mine hender i lang tid etterpå ;)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: hvidløg-mængde-æg-forbyggende-hvordan ?
« Svar #8 Dato: 01 April , 2008, 17:24 »
Hej Skovgaard.

Jeg tror det er meget forskelligt om hønsene kan li vandet hvis der er hvidløg i eller ej - hønseguf er jo også stærkt ;)

Jeg er en af dem som ikke laver blødfoder eller andet guf til mine høns <G, de får korn, piller og rester fra vores bord.

Jeg har presset et fed ud i vandet gennem mange år og det har fungeret fint. Jeg tror man skal finde frem til hvad der passer ens rutine bedst, og hønsenes smag - kan de ikke li hvidløg i vandet skal man naturligvis ikke give det :)

En nem løsning kan også være hvidløgssaft i vandet eller olie i foderet.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: hvidløg-mængde-æg-forbyggende-hvordan ?
« Svar #9 Dato: 02 April , 2008, 02:21 »
Jeg laver ikke direkte hønseguf, men er der en rest bulgur, ris eller grøntsager, så kommer jeg lidt hvidløgsolie og vitaminer i og giver blandingen til høns og kyller. Og ned ryger det meget hurtigt.
Hilsen Susanne

Offline Alex

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: hvidløg-mængde-æg-forbyggende-hvordan ?
« Svar #10 Dato: 06 April , 2008, 22:38 »
Hej jeg bruger også hvidløg til mine høns og duer jeg blander det i vandet ca. 1 teske til 3 l. vand det er ca vand til 2 dage det lugter lidt og ser lidt nasset ud men de drikker det men vask drikke karet af bagefter den behandlig det gør jeg hver 14 dag ca. det hvidløg jeg bruger er det man kan købe til heste det er noget granulat som kan fås i en 5 l. spand og en 10 l. spand om det virker mod utøj ved jeg ikke derudover så bruger jeg saltsyre 1 teske til 3 l. vand det er et gammelt husmandsråd mod orm
ikke til at leve uden alt mit fjerkræ, opdrætter af Antwerpner Chabos Sumatra og Paduaner ænder Minon cayuga ænder løbeænder mandarinand brudeand damand med top Gæs Canada gæs