Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min rugemaskine  (Læst 32525 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #15 Dato: 04 Februar , 2010, 21:20 »
Jan: Jeg har fået kapillærrøret fra min nabo, Han siger at han plukket det fra et gammelt køleskab.
Har også talt med noget der heder elektroniklagret i Skive. De får tit hjem gamle kapillærrør, der kan købes for ca. 50 kr. Tror sikkert de fleste elektronik forretninger har den slags.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Min rugemaskine
« Svar #16 Dato: 04 Februar , 2010, 21:32 »
Men hvordan styrer kapillærrøret lyset? der er vel en dims imellem eller hvad?
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #17 Dato: 04 Februar , 2010, 21:36 »
Ja, det er dims, der sidder fast i kapillærrøret, som du kobler strøm til. Se billedet.
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min rugemaskine
« Svar #18 Dato: 04 Februar , 2010, 21:41 »
Genialt! ;) Og så vil jeg godt sige stort tak til dig Thomas!  /o Du er den, med din hjemmebyggede maskine der har fået min far overbevist (og det har taget sin tid) til at jeg også skal have en rugemaskine, og den bliver så efter dit eksempel. Stor tak :D :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #19 Dato: 04 Februar , 2010, 21:53 »
Mikkel:
Hvis du skal bygge den, vil jeg foreslå nogle små forbedringer:

* Lave med to lyspærer. Hvis den ikke er større end min, kan du godt bruge to 25 w. Dette som en sikkerhed, hvis den ene springer.
* Lave en rende, som kan fyldes på med vand udefra.
* Måske også en anordning til manuel vending af æggene udefra.

Jeg har tænkt mig og lave den næste med disse ændringer. Den skal også have plads til mindst 50 æg.

"Det er mange muligheder - kun fantasien sætter grænser"

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #20 Dato: 05 Februar , 2010, 11:56 »
Det vore også sjovt og se andres hjemmebyg og høre om deres idéer og erfaringer, her på tråden

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Min rugemaskine
« Svar #21 Dato: 05 Februar , 2010, 14:52 »
Jamen så får du mine sparsomme erfaringer her : varmestyringen må der gerne lige ofres lidt kroner på , eller tid på at finde noget stabilt ! På køleskabet sidder der er styring til 1400 kr  :o  Den er enten slidt eller ? den kører ihvertfald ustabilt. Jeg rensede føleren med mild ståluld - nu er skabet varmestabil , men ikke om jeg tør pille mere ved det !

Jeg bygger et nyt køleskab i år , med hjælp fra vores elektroingeniør på arbejdet , og de indkøbsmuligheder vi har. Hans umiddelbare bedste og mest stabile løsningsforslag er en thermoswitch , enten med fast grad eller justerbar grad ( hvis der skal ruges andet end høns ).

Jeg forudser faktisk kun problemer omkring luftfugtigheden i det nye skab - det kommer der måske et svar på i denne tråd ?

Fed tråd  ;D

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #22 Dato: 05 Februar , 2010, 17:08 »
Hej Hanegalgak.

Vil bare fortælle at kapillærrøret er stabilt nok.
Når den er indstillet, varierer temperaturen højst 0,1 grad. I mit tilfælde 37,8 - 37,9. Efter en tids kørsel (ca. 1 uge) kan den flytte sig opad til 37,9 - 38,0. Da er det bare at give den et lille hak nedad, så kører den 37,8 - 37,9 igen. Hvis dette er et problem, kan man jo bare starte maskinen ca. 10 dage før man skal bruge den....
Vi skal jo alligevel vende æggene hver dag, så kontrol af temperaturen er ikke noget problem.

Du nævner "måske fugtproblem" i dit nye skab. Jeg vil i mit næste projekt montere et PVC-rør (afskåret midt over) rundt hele min maskine (indvendig). Der vil være tilførsel af vand udefra gennem et stykke haveslang. Da bliver det nemt og styre fugtigheden uden at åbne maskinen.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Min rugemaskine
« Svar #23 Dato: 05 Februar , 2010, 19:28 »
Når jeg googler det der kaiplærrør får jeg en hulens masse om blod  ???  Nå , anyways : den der skrue dims på toppen , koblet til røret - er det hvad vi kunne kalde en switch ? Jeg formoder , når du aflæser temp. på det digitale thermometer så skruer du på den , til den registrerer tænd / sluk ?

@MIkkel : Ja det er godt nok en billig ruger psycho her har skruet sammen ! Og super nem at forstå i konstruktionen ! Hvis du ikke kan finde en thermokasse stor nok til dit behov , kan du købe flamingo i flere forskellige tykkelser på den lokale pindhandel , de kan nemt skæres til med en skarp ! sav og limes sammen til en kasse efter dine ønsker. Har du set den kyllingemoder i Liljensøes  bog ? Sådan et skab kunne jo bare fores med flamingo - billy willy !

HÆ hæ hæ : diy og fjerkræ sammen er da herligt    ::) ;D 8) ::)

dunhjernest
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #24 Dato: 05 Februar , 2010, 21:16 »
Jan: Det er helt rigtig med den såkaldte switch. Den kan finjusteres så fint at en halv omgang er detsamme som 0,1 grad. Så sikker er den thermometer ikke!

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Min rugemaskine
« Svar #25 Dato: 06 Februar , 2010, 04:44 »
En anden mulighed for temperatur styring kunne være en PID (Poportional + Intergrator + Differentiator) controller fra Auber, de bruges også til Sous-vide tilberedning af fødevarer hvor temperaturen skal være præcis.

http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=13&products_id=42&zenid=391b7d2267c1905ecc4effe7c8d2177f

Men det er måske mere i den nørdede afdeling  ::)
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2010, 04:57 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Min rugemaskine
« Svar #26 Dato: 06 Februar , 2010, 07:22 »
Måske en anelse, Bjørn... ;D. Hvordan klarer hønerne sig mon uden *f?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min rugemaskine
« Svar #27 Dato: 06 Februar , 2010, 09:54 »
Jan: Min skal ikke være så stor, så jeg tror det går :D Ellers har vi en masse flamingo fra vi sidst byggede, så skulle det være muligt at lave en god stor kasse af det, men jeg tror som sagt at den er god nok. Jeg har ikke set det billede i hans bog, men jeg tror også mere det er denne her model min far er med på :D

Har desuden fået lov at lave to prøverugninger plus en STOR rugning, bare sådan at de "vigtige" æg ikke skulle gå til pga. noget dumt fra min side :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #28 Dato: 06 Februar , 2010, 11:51 »
Mikkel:
Glæder mig til og se hvordan det går med dit projekt. Håber det kommer nogle billeder herinde.
God idé og lave nogle prøverugninger før det bliver allvor. Lad maskinen køre ca. 1. uge før du prøver første gang, så du er sikker på at temperaturen er som den skal.
Du skal finde ud af mange ting. Blandt andet hvor mange gange æggene skal vendes mv.

Jeg vender mine:
1. dag - 0 gang
2. dag - 1 gang
3. - 18. dag - 2 gange

Fra aftenen den 18. dag skal fugten op højest mulig. Derfor er det smart hvis du kan fylde på vand udefra.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min rugemaskine
« Svar #29 Dato: 06 Februar , 2010, 13:38 »
Jeg glæder mig også til at få det lavet. Min far arbejder for et blikkenslager firma som VVS/smed, så han ved lige hvordan det skal laves med vandet om at gøre, dejligt! ;)

Tror du at den dur til at tørruge i? ;)

Jeg regner med at ville lave en mekanisme, så jeg kan vende dem uden at skulle ind i maskinen. Jeg regner med at vende dem to gange dagligt. Morgen og aften ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.