Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan undgår I rotter?  (Læst 70917 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #30 Dato: 01 Maj , 2008, 23:52 »
Jeg har bygget min voliere ved at grave volierenet ned i 70 cm og fylde renden med murbrokker og beton. Alligevel kom rotterne igennem for to år siden og gravede hele gulvet i hønsehuset op, igennem betonfundamentet vel at mærke! Rottemanden kom og udlagde gift og vi samlede en enkelt død rotte op derefter. Han kom forbi flere gange før plagen var ovre. Vi har også bæk i baghaven som er god leverandør af kræene. Foderet står inde i volieren i lukkede tønder, som de aldrig har fået hul på. Mine småfugle har de også ladet i fred.
Efter angrebet købte jeg to giftkasser som hele tiden er fyldt med gift. En indenfor og en udenfor volieren. Siden har vi ikke set tegn på rotter indenfor, men der bliver jævnligt spist af giften udenfor.
Jeg tror de bærer giften væk og dør andre steder, for vi har ikke fundet flere.
Mit hønsehus er ikke hævet over jorden, det er en gammel ponystald som jeg har konverteret til hønsehus.
Da jeg har både undulater og parakitter sammen med hønsene err volieren overdækket, derfor kan rotterne ikke klatre over hegnet og ind, de skal igennem tråden.
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Alma Lynge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #31 Dato: 02 Maj , 2008, 01:41 »
Hej Dorte,

Ja, jeg har anskaffet mig to katte for at være på den sikre side.
Og jeg må sige at de er effektive. Har aldrig set en rotte, men af mangel på bedre går de ud på marken og fanger mosegrise og mus. Sidste sommer fik jeg en hver dag.
Det er "ægte" stald-katte der er opfostret på mus/rotter og hvad deres mor ellers kunne finde (supleret med tørkost) så "jægeren" ligger i blodet på dem.
Og så er de også søde...  :D

Mvh. Alma
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

seebright

  • Gæst
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #32 Dato: 02 Maj , 2008, 21:14 »
<jeg fodrer i tårne som hænger ned fra loftet, disse er lette at lyfte op på et søm om natten så rotterne ikke kan nå dem, og som før nævnt kan man hos urtegartneriet købe rude og lægebaldrian som plantes rundt om hønsehus og gård,det kan de ikke lide.
Hilsen Ove  :)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #33 Dato: 02 Maj , 2008, 21:19 »
Rude hvad er det for en plante, baldrian det ved jeg hvad er men ikke rude, og hvor kan jeg købe det ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #34 Dato: 02 Maj , 2008, 21:48 »
Hilsen Susanne

Rikob

  • Gæst
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #35 Dato: 08 Maj , 2008, 15:04 »
Hej alle hønsefolk,

Vi er helt nye til dette forum, og netop logget på. Det ser alt sammen meget spændende ud. Vi har oprettet en profil for at få lidt inspiration til vores kommende høns i haven projekt.
Vi skal bare have lidt dværghøns der kan være kompost kværne.

Men så faldt jeg over denne snak om rotter. Jeg er uddannet dyrepasser og har en bekendt der bygger voliere til eksotiske fugle og pattedyr. Han bygger altid rotte sikret. Det er nemt nok. Køb en rulle papegøjetråd - ikke mink eller volieretråd, det gnaver de over. Så graver man en firkant ud hvor hønsegården og huset skal være. Cirka 30-40 cm ned skal kunne gøre det. Det er altså ikke kun rundt i kanten man skal grave - det er HELE arealet, så det er bare med at tage handsken på. Så bygger man en ramme i noget materiale der kan tåle at ligge i jorden, enten metal eller trykimpr. træ. Herpå monterer man sin papegøjetråd, også bygger man sit fugleanlæg ovenpå trådmaskerammen.
Når det hele står færdig  -eller bare over jordhøjde, fylder man al jorden tilbage i og stamper det sammen.
Der kommer rotterne ikke igennem. Musene gør, men de er heldigvis ikke ligeså ulækre...

Håber I kan bruge det til noget. Jeg skal se om vi ikke kan lave noget billede materiale når vi selv går igang og lægge ud på denne side.

Gokgok og go sommer

Jakob

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #36 Dato: 08 Maj , 2008, 21:53 »
Hej alle hønsefolk,

Han bygger altid rotte sikret. Det er nemt nok. Køb en rulle papegøjetråd - ikke mink eller volieretråd, det gnaver de over.
Jakob

En rotte (eller andre mindre dyr) kan ikke gnave voliere net/tråd over. Det er 100% sikkert.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #37 Dato: 08 Maj , 2008, 22:15 »
Hej Danny

Jeg må desværre være uening med dig, rotterne her hos mig gnavede fint hul i volierenettet for to år siden. De skal bare gnave to-tre tråde over så er hullet stort nok til at de kan komme igennem.
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #38 Dato: 08 Maj , 2008, 22:31 »
Hej Danny

Jeg må desværre være uening med dig, rotterne her hos mig gnavede fint hul i volierenettet for to år siden. De skal bare gnave to-tre tråde over så er hullet stort nok til at de kan komme igennem.

Jamen jeg er da også ked af at sige det men så er det ikke voliere net du har men sandsynligvis en form for flettet hønse net.

Voliere tråd ser sådan her ud. I dette link er tråden 1,2mm tyk men det kan også findes tykkere. Og det kan en rotte altså ikke gnave over...
http://www.avifauna.dk/product_info.php?cPath=839_869&products_id=3900&osCsid=56b5e8a36004de4cae35a4892f0a3b70

Her er endnu et link http://www.nordicagro.com/hegn_gaerde_og_net/volieretraad_x_1x5m_573_da.html

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #39 Dato: 08 Maj , 2008, 23:04 »
Jeg skal lige have det på det rene-det er jo blevet en lang tråd dette her. Når i snakker om at samle lorte op mener i så osse hønselorte????? ???
For så er det jo en heltidsbeskæftigelse.
Jeg har lige haft rottebesøg, og det er en lang historie. Men kort gik det sådan til at da jeg havde fanget et af udyrene i en smækfælde i mit udhus hvor jeg iøvrigt ikke opbevarer foder flyttede resten af familien ned under mit kyllingehus og i komosten tæt på. Og de nåede at tage 8 kyllinger af forskellig størrelse på den selvsamme dag i dagslys da kyllingelemmen var åben. Så nu er der erklæret krig og resten af kyllerne kan ikke komme udenfor huset sådan lige pt..
Jo jeg kan flytte kyllingehuset som er en fræser men det dør rotterne ikke af-OG DET SKAL DE!
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Rikob

  • Gæst
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #40 Dato: 09 Maj , 2008, 09:40 »
Halløj igen,

Der er sikkert mange kvaliteter af volieretråd, men jeg har set rigtig mange eksempler på Rotter og andre større gnavere der bider det i stykker. Når det så er sagt så vil jeg sige at det skal altså have blod på tanden for at gøre det. En meget streng vinter og så et fuglehold med masser af korn - så skal de nok komme igennem, men under "normale" omstændigheder gider de nok ikke have maset med at gnave det i stykker.

Jeg vælger ihvertfald under alle omstændigheder at lave min bund af papegøjetråd, og så laver jeg soklen af plyfa/støbeplade, eller eternit hvis jeg kan skaffe det.

God pinse

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #41 Dato: 09 Maj , 2008, 15:13 »
Hej Danny

Mit volierenet er altså godt nok ;), det er punktsvejst, galvaniseret og af 1,2 mm tråd. Alligevel gik rotterne igennem. Rottefængeren sagde at det så han tit. Rotterne flyttede ind hos mig da mine genboer nedlagde både hønse- og andegård. Deres gårde var ikke overdækkede og derfor levede rotterne fedt der. Vi har ingenting haft de sidste to år, men har altid giftkasser sat op.
Mit foder står i tønder som det ikke er lykkedes rotterne at komme ind i.
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #42 Dato: 09 Maj , 2008, 17:49 »
Der er lavet forsøg med rotter og hvad de kan gnave igennem. I Illustreret videnskab var der en artikel. Et forsøg viste at en rotte kunne gnave sig igennem en 1 mm stålplade på 1 time!
Hilsen Susanne

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #43 Dato: 10 Maj , 2008, 15:56 »
Gammelt husråd, lidt hjemmestrik *GG* Ihvertfald råd imod rotter...

Kloakrotter, eller de brune rotter, kan ikke holde lyden ud af snakkende marsvin... De toner marsvin snakker med, skulle være meget generende for rotter...
Jeg har haft opdrættet marsvin, og i min marsvinestald har jeg aldrig set en rotte ( udover min egen kælerotte) Der var masser af mus, åbne fodertønder ect... Men ingen rotter...

Nu kommer det hjemmestrikkede... Gad vide om en rotte er domicil nok til at det at man havde en kælerotte ( der er et glimrende kæledyr btw) kunne gøre andre rotter holdt sig væk....
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #44 Dato: 10 Maj , 2008, 16:38 »
Vi har marsvin i hønsehuset og rotter hvis vi glemmer at ligge låg på fodertønderne i lang tid. Så de kommer selvom 'de små svin' hviner  :D
Hilsen Susanne