Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor almindelig er bughulebetændelse hos høns?  (Læst 1577 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Znowflake

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Hvor almindelig er bughulebetændelse hos høns?
« Dato: 03 Juli , 2022, 17:37 »
Jeg har nu haft høns i godt 5 år, og har i den tid haft 2 hold høns - først 6 stk (skovhøns) og 2 år senere fik vi 3 (sussex) mere.
Af de første 6 døde 3 af det jeg vil mene er bughulebetændelse, og nu har en af de “nye” også samme problem. De var alle 1-2 år da de blev syge.

Vi har ingen hane - der bliver fjernet afføring inde og ude hver dag - de går ude hele dagen - de får vitaminer - de får lov at lægge skruk, og næsten ingen lys om vinteren, så de bliver ikke “ presset” til at lægge æg.

Er der noget jeg gør forkert, eller noget jeg kunne gøre anderledes, eller har vi bare været uheldige?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvor almindelig er bughulebetændelse hos høns?
« Svar #1 Dato: 03 Juli , 2022, 18:01 »
jeg har ikke svar på hvorfor dine høns bliver syge, men de bliver vel nok passet flot og ualmindelig flot, så det virker underligt de ikke forbliver raske og sunde ??? :-\

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvor almindelig er bughulebetændelse hos høns?
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2022, 17:07 »
Jeg tror, I har været mere end uheldige.
Bughindebetændelse er ikke særlig almindeligt hos høns, men det kan forekomme og det kræver omgående antibiotikabehandling.

Æggelederbetændelse, som giver samme symptomer, er derimod en meget almindelig sygdom og dødsårsag ved især æggehybrider. Ophobningen af smuds og rester fra den hyppige æglægning samler sig i toppen af æggelederen og vil på et tidspunkt blive grobund for en betændelsestilstand. Æggelederbetændelse kan ikke helbredes, men kommer man i gang med en penicillinbehandling meget tidligt i forløbet, kan hønens kvalitetslevetid forlænges betydeligt.
Jeg tænker, det nok er æggelederbetændelse, der har ramt jeres høner om end de er ramt i en usædvanlig tidlig alder. Skovhønen er en æggehybrid og alt efter hvor I har købt jeres sussex, så kan de også være af industriudgaven.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14