Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns i lejligheden  (Læst 50661 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #15 Dato: 03 December , 2013, 17:06 »
Tanken om at holde høns indendørs eller på en altan er godt nok meget fjern for mig, grænsende til det absurde.

Så kan man lige så godt lade være med at have høns og købe buræg i stedet for...

I min verden har hønsene krav på fri adgang til udendørs adgang i døgnets lyse timer (med forbehold for nabohensyn i sommerhalvårets lyse morgentimer) og skal ikke bare gå som en lille kanariefugl i et bur.

Til sammenligning har en undulat en vægt på ca 40-50 gram, og for en brahmahøne er 4 kg ikke umuligt, altså ca 100 gange så stor!
Forestil dig så et undulatbur... og forestil dig så et undulatbur i 100-dobbelt størrelse  ;)

Høns skal ikke holdes indendørs eller på en altan..
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #16 Dato: 03 December , 2013, 17:45 »
Hvad med et dueslag?
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #17 Dato: 03 December , 2013, 19:21 »
Det eneste som kan overvejes på den begrænsede plads og på en altan er vagtler. De lægger også æg som spises.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #18 Dato: 03 December , 2013, 21:01 »
Dit designprojekt - er det noget i retning af en skoleopgave, eller har du rent faktisk tænkt dig at holde høns i en lejlighed?

Siden du ikke har gjort dig nogen tanker om, hvad formålet med hønsene skulle være, så gætter jeg på, at det er en teoretisk opgave. Prøv at google indoor pet chicken. Masser af mennesker uden for DK's grænser har holdt høns mere eller mindre indendørs, så du vil kunne finde masser af inspiration.

Hvis du i stedet rent faktisk har tænkt dig at iværksætte en produktion af indendørs hønsehuse og -gårde, bør du nok skaffe dig nogle praktiske erfaringer med almindeligt hønsehold, inden du går videre.

1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #19 Dato: 03 December , 2013, 22:35 »
Jeg kan ikke lide tanken om hønsehold hverken i lejlighed eller på altan. Det minder for meget om 'burhøns' uanset.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #20 Dato: 03 December , 2013, 23:38 »
Jeg må indrømme, at jeg kan på ingen måde sammenligne det med burhøns fra industrien. For mig er selv dobbelt plads en bedring for dyret, og en "hel" altan er endnu bedre.

Mange vælger burhønseæg pga. prisen, nogle tænker på de, ilfg. mig, horrible vilkår de har og vil noget bedre, men har måske ikke råd - havde jeg dengang haft en altan og fik lov, havde jeg haft høns der. Jeg tror på at de høns vil have det 1000x bedre end almindelige burhøns, og det syntes jeg ikke man skal kimse af.
Hvis det skal sammenlignes med at være et "bur" er min hønsegår jo også bare et bur, det samme er min have - mine høns har ikke "frihed" som sådan, buret er bare blevet større og igen er et "altanbur" bedre for hønen end var det en almindelig burhøne. Så jeg kan se en mening, jeg kan følge den, og syntes den er meget spændende - selvom det for boligselskaber m.m. nok ikke er lige det de vil stemme "ja" til, til en generalforsamling.

Ideelt, ville være hvis boligselskaberne opfordrede til og økonomisk støttede det at lave nogle hønsegårde, som vicevært plus interesserede beboere kan passe - det ville give dem mere plads, være økonomisk besparende på hentning af affald, være en aktivitet for både voksne og børn. Altså på samme vis som jeg kan forstå med Samsø projektet og hønsekolonier.
Det var så lige et sidespor, og definitivt ønsketænkning.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #21 Dato: 03 December , 2013, 23:59 »
Sådan er vi heldigvis så forskellige.

For mig, er en høne, der ikke har adgang til frie arealer med jord at skrabe i og sand/jordbade i, at betragte som en burhøne.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Høns i lejligheden
« Svar #22 Dato: 04 December , 2013, 00:37 »
Det var ikke ment som at 40kvcm på gitter i bur er ren dyrevelfærd kontra 20kvcm på gitter i bur.

Det afhænger i min mening af hvordan det bliver lavet og designet.
Det er muligt at lave en "sandkasse" som bund, hvori der er alt hvad hønen skal bruge - både hus (på ben), plads, vand, foder og noget at skrabe og støvbade i, samt solbade. Så jeg tænker ikke på et koldt altan beton gulv uden andet end rede og læ - for der vil jeg give ret i at så kunne man lige så godt have burhøns på samme vilkår som i industrien.

Det der skal tænkes på er at få "det hele med", så velfærden er maksimeret, trods den begrænsning der er på plads - konceptet er i hvert fald spændende syntes jeg og jeg syntes det skal prøves på papir og måske i praksis, dog håber jeg at hvis det laves at f.eks. DFfR eller en lokal fjerkræklub involveres for at kikke det efter og måske være med i designfasen.
« Senest Redigeret: 04 December , 2013, 05:39 Fra Jannick Christensen »
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #23 Dato: 04 December , 2013, 07:55 »
Der er også nogen der har hund i en lille lejlighed. Hvis det er fordi man vil have en form for husdyr og det absolut skal være høns og vælger at indrette altanen til dem, så skal man beregne at det kommer til at koste både meget i penge og arbejdskraft. Det ville aldrig kunne svare sig økonomisk. Det ville være langt billigere at købe æggene og kødet økologisk. Jeg tænker på alt det sand der skal slæbes op og ned. Og intet foder ville de selv kunne finde, alt skal købes.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Ilse B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 486
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #24 Dato: 04 December , 2013, 09:55 »
Jeg tror ikke man skal tale om økonomi i det her tilfælde, men ren hyggehobby, som mange andre.

Jævnligt får jeg spørgsmålet " ...og hvor mange æg for du ud af det?" , når vi snakker foder, hønsehus, og alt det andet, som om det kun var det , det drejede sig om!
Nu er mit svar "nok flere end din hund/kat/ golftaske.." , eller hvad deres hobby nu er.
Så det må godt koste noget , det GØR hobbyer :)
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #25 Dato: 04 December , 2013, 17:42 »
Ha ha. Den var god Ilse.  ;D Jeg oplever at folk tror det er den rene guldgrube at holde høns.
Men mener at jeg så Signe Venneberg tror jeg hun hedder i Aftenshowet. Hun fortalte om høns i København på folks altaner, måske kan det Googles.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #26 Dato: 04 December , 2013, 18:08 »
Signe Wenneberg er bindegal i forvejen, så det skulle ikke undre mig.Jeg synes, at det er et forkasteligt projekt at ville holde høns i lejlighed/på altan. Så har man da fuldstændig misforstået noget.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #27 Dato: 04 December , 2013, 18:46 »
Det er ikke at misforstå noget, at tage "ja-hatten" på og arbejde med et projekt, ud fra en begrænsning der hedder 3 dværghøns og en altan, og så se om det er ladesiggøreligt så velfærd sikres for hønsene på en så god mulig måde - uden at de lider overlast.

Er det muligt, ja. Er det spændende, det syntes jeg. Er det at foretrække, nej det syntes jeg ikke.
Men hvis folk overvejer høns på altanen, i en tid hvor Urban Gardening er fremadgående, finder jeg det vigtigt at tænke over hvordan det kan gøres bedst muligt, så det ikke ender med rent faktisk at være mishandling.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Niels Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #28 Dato: 04 December , 2013, 19:20 »
Hvis man kan afsætte 1 x 2 meter på altanen og lave tre etager, så er det 6 m2 i alt. Det er bestemt ikke så godt som en flok løsgående høns i baghaven, men for tre dværghøns ville det måske være acceptable vilkår. Hvis det kan gøre at der er to høns mindre der behøves at leve som burhøns er det da værd at overveje. 
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #29 Dato: 04 December , 2013, 19:36 »

Er det muligt, ja. Er det spændende, det syntes jeg. Er det at foretrække, nej det syntes jeg ikke.
Jeg kan blive vildt imponeret over, hvordan nogen kan udtrykke ting så godt som du gør. Men ja det er et svært emne og kan virkelig godt forstå dem der går helt i baglås. Min mand gav mig engang et godt råd, "hvis du ikke kan gøre det bedste, så gør det næstbedste." For jeg husker alle de skrækkelige år, hvor jeg boede i lejlighed, hvor jeg dog længtes og drømte om et hus på landet. Det er faktist først de sidste syv år, jeg er flyttet i parcelhus. Nu har jeg også høns, selv om jeg fik at vide at jeg var helt tosset, fordi høns kun hører til på landet. Derfor valgte jeg navnet Tossetina som brugernavn her.  /f
Men ligesom jeg har længtes efter jord under neglene, har hønsene måske den samme længsel, hvis de blev placeret på en altan.   :'(

Men stadig vil jeg sige, man vil med meget arbejde, kunne gøre det hyggeligt for dem og deres liv ville få det meget bedre end burhøns.
« Senest Redigeret: 04 December , 2013, 19:41 Fra TosseTina »
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race