Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider  (Læst 17904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ftl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Blodmider
« Dato: 08 ſeptember , 2013, 09:39 »
Gode råd mod blodmider søges.
Vi har desværre fået blodmider på trods af at vi nok har sydfyns reneste hønsehus.
Er der nogen der ved hvorfor de kommer og har erfaring med hvad der bedst hjælper til udryddelse? Vi har prøvet stald chock en enkelt gang da det var det vi fik anbefalet. Det virkede ikke helt efter første gang så inden vi prøver igen ville det være dejligt at høre om andre har erfaringer med det.
MVH Fie
Mvh Fie
1.5 sort dværg Orpington, 0.1 kat, 0.1 golden retriever, 0.2 døtre og en mand der sætter pris på at vi har fået hane!

Offline Paw Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Blodmider
« Svar #1 Dato: 08 ſeptember , 2013, 10:05 »
Det vil kræve en meget meget grundig rengøring af hønsehuset. Ofte vil det kræve at skrue alt hvad kan skrues ned og give en ordentlig tur med en gasbrænder eller lignende. Derefter kalkning af hus indvendig og kalkningen må gerne gentaget med en uges mellemrum. Hemexide er også godt (ikke alle mener det er lige godt). Men her var det et vidundermiddel. Man kan kun købe det i sække med 25 kg og man skal ikke bruge ret meget så hvis du vil må du gerne købe nogle kg. Af mig. Bor i rantzausminde ved Svendborg så det er muligvis ikke langt fra dig.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Søren Roager

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 340
Blodmider
« Svar #2 Dato: 08 ſeptember , 2013, 19:22 »
Da jeg havde blodmider gjorde jeg hovedrent og sprøjtede med flueshock (jeg kunne ikke få staldshock)...

Det var nok til at udrydde dem...
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline akmc

  • Bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Blodmider
« Svar #3 Dato: 11 ſeptember , 2013, 13:42 »
Jeg havde det lede angreb af blodmider og havde prøvet ALT, men så prøvede jeg dette og det virker, jeg gav hønsene et ordenlig pulver og blande 1 del pulver med 3 dele vand og malede hele hønsehuset indvendig med blandingen.

jeg har ikke ser de små skiderikker siden  /o

det bruges bla i øko hønsehold

http://owakemi.dk/silicum-hemexcide

Jeg gav 200 kr for en sæk som jeg selv hentede i Skanderborg. de leverer også

Mvh Christian
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline ftl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Blodmider
« Svar #4 Dato: 13 Oktober , 2013, 11:08 »
Kære alle, lige lidt feedback vedr. processen til andre der kunne være nysgerrige vedr. vores erfaringer.
Vi prøvede med rengøring, Hemexide, kalkning og brændte alle revner af redekasser med en ukrudts brænder og er nu fri for blodmider.
Tak for alle de gode råd.
 /o
Mvh Fie
1.5 sort dværg Orpington, 0.1 kat, 0.1 golden retriever, 0.2 døtre og en mand der sætter pris på at vi har fået hane!

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Blodmider
« Svar #5 Dato: 13 Oktober , 2013, 12:07 »
Mine høns viste sig at være alvorligt plagede, til trods for Staldchock og ukrudsbrænder. Det var husene, der blev behandlet, forstås.
Men det er lykkedes mig at komme af med blodmiderne. Hos Dyreriget har jeg købt "Mitex"  og brugt det i den næsten ikke fortyndede udgave.. Derudover har jeg blandet Diatomejord (Hemexide) i strøelsen og hønsene har fået et pulver
Så helt forfraH
Husene vaskede indvendigt med en kraftig sæbeopløsning. (opvaskemiddel)
Ukrudsbrænder
Mitex i forstøver  1:1
Diatomejord i strøelsen og rundt langs husets indre kanter.
Hønsene fik en teske diatomejord under hver vinge og sørgede selv for at få det fordelt..
Det er nogle uger siden og jeg har ikke siden haft krible- krable på mig efter at have hentet høns fra pind om aftenen..
Held og lykke med det.

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Blodmider
« Svar #6 Dato: 13 Oktober , 2013, 14:18 »
hej kan man se blodmider?

og hvordan?

jeg har prøvet at kikke, men syntes ikke rigtigt at kunne se noget:-(

( har ni høns/kyllinger der ikke vil tage på)

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Blodmider
« Svar #7 Dato: 13 Oktober , 2013, 14:41 »
Hej Jannina.
Ja, det kan man.  Nogle hønseejere har sat tape med klistersiden ud ad for enderne af hønsepindene- er der blodmider, vil man nok finde nogle stykker der. Jeg har kunne se dem, når jeg efter mørkets frembrud har skulle håndtere fjerkræ.. Så har jeg fået dem med ind. Hvor de er døde af sult, måske fordi jeg er så tykhudet!
Da jeg foretog Den Helt Store Udrensning, stod trillebøren efterfølgende i et par minutter, fyldt med  hønsehusets bundmateriale.. Miderne kravlede lystigt  og i stort antal op på min forstøverflaske, som er hvid...

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blodmider
« Svar #8 Dato: 13 Oktober , 2013, 15:04 »
Gå ud i huset når det er mørkt og lys med en lygte under pinde og i revner, sprækker og dørkarmen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Blodmider
« Svar #9 Dato: 13 Oktober , 2013, 16:22 »
Hvis man har flytett læidt på hønsene efter de er gået på pind, får man gerne nogle stykker på sig. På MIG kribler de og krabler og kilder på den mest irriterende måde.
De er næsten gennemsigtige (når de er sultne) gulligt-gråligt-hvide
http://www.anticimex.com/da/dk/Private/Skadedyr/Skadedyr-kategorier/Generer-folk/Fuglemide/
Bittesmå, som et sandkorn...
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Blodmider
« Svar #10 Dato: 13 Oktober , 2013, 16:30 »
okvi prøver det med tape, og så kikke derud i aften, men har mange gange været ude, om aften/natten, og tjekke tynde/tykke de var blevet, men har endnu ikke fået noget kryb på mig??

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Blodmider
« Svar #11 Dato: 13 Oktober , 2013, 16:48 »
Okay hos mig er lus halv gennemsigtige/gule og blodmider røde.. Blodmiderne er nataktive, bor i huset i revner og sprækker og redekasserne og lusene lever på selve dyret. Kig dit dyr i rumpen og gerne i dagslys, så kan du se, om de har lus. Når det er mørkt, kan du kigge i dit hønsehus på pinde osv og OGSÅ på hønen, da blodmiderne lever af hønsenes blod. Hvis de er "clean" er det nok foderet samt evt kråsegrus, du skal se på, men det undrer mog meget, hvis de ikke tager på/vokser, hvis de fodres ad libitum!??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Blodmider
« Svar #12 Dato: 13 Oktober , 2013, 17:17 »
ok, har tjekket mange gange for lus, ingenting,  de har hele tiden  fuldfolder , men lader ikke til at spise meget af det, og så har de fået korn , og fik også det at vide med kråsgrus, har så siden smidt mange kg afretningsgrus fra silvan, 0,6 grus , og vasket grus ind til dem, men den sidste hane jeg slagtede, for 4 dage siden, havde stadig ingen sten i kråsen, så ved  snart ikke rigtigt hvad jeg skal gøre, især da de ikke spiser fuldfodet,, så har siden i gåe stoppet med at give den korn, i håb om de vil spise fuldfoderet.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Blodmider
« Svar #13 Dato: 13 Oktober , 2013, 19:43 »
Hmm.. Med fuldfoder behøver de i princippet ikke sten til kråsen, da det jo er granulerede piller, men nevermind det.. Når jeg slagter her (senest for 7 dg siden) er der kråser fyldt op med sten i alle størrelser plus en masse sand..og selvfølgelig madrester..tænkte det måske var sten i kråsen der fraholdt dem fra at tage på.  Hvilken race har du og hvad vejede den du slagtede og hvor gammel var den??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Blodmider
« Svar #14 Dato: 13 Oktober , 2013, 20:51 »
hej, efter den alder de skulle have da vi købte dem, skulle de være 29 uger,

hvad den vejede, ved jeg ikke helt, vi vejede den ikke, men vel en ca 2kg, men der var næsten ikke noget

kød på den, skulle være en lys succex/plymouth rock blanding,

de spiser jo netop ikke noget af fuldfoderet:-(

og ingen sten i kråsen??