Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er dette hønsehus/hønsegård okay?  (Læst 49832 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline karinahol

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Dato: 28 Juli , 2013, 20:41 »
Hejsa jeg er ny her på forum, da jeg virkelig ønsker at have høns i haven bare til eget forbrug af æg og så selvfølgelig får at hygge med dem :) Er faldet for dette hus http://dyreriget.dk/hoens-5/hoensehuse-100/hoensehus-m-gaard-uldbjerg-1780.html men er det okay for hønsene? Vi er en lille familie på 2 voksne og 2 børn så havde regnet med at vi ville have 4-5 høns har ikke bestemt race endnu. Håber der er nogen der kan svarer på mit spørgsmål og måske komme med en masse gode råd til en nybegynder der virkelig gerne vil gøre det godt :). Mvh. Karina. Håber i bærer over med mig da jeg er noget uerfaren inden for høns :-[

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2013, 20:56 »
Hej Karina,

Velkommen til forum <I. Spørg endelig løs - vi er mange der gerne vil hjælpe med spørgsmål.

Hønsehuset? Jeg har ikke selv erfaring med det, men har hørt fra andre, at det er meget småt indvendigt. Meget, meget småt, og så skulle taget ikke være det bedste.

Har du en produktionsskole nær ved? De sælger gerne kvalitet til en mindre penge. Du skal så selv sætte en hønsegård op, men pengene og arbejdskraften er som regel givet rigtig godt ud.

Det er ikke for at skræmme dig. Måske er huset godt nok. Jeg selv, har prøvet et fra Mejlhede. Det kostede 3100 og faldt fra hinanden inden det var 5 måneder. Til sammenligning tager den lokale produktionsskole 1500 for et fint hus, og så fandt jeg selv en 10 m2 stor skurvogn med el indlagt, til 4000 kroner, som i dag huser min araucana-flok, og som jeg er rigtig glad for. 

Rigtig meget pøj pøj med projekt høns - GLÆD dig /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2013, 21:05 »
for at sige det pænt og direkte tror ij ikk nogen vil holde 4-5 høns i det, hvis man har høns for hyggens skyld, hvis det e røkonomien der tæller , så køb buræg. i min verden går høns på græs, og har noget mere plads en det du linker til

Offline karinahol

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2013, 21:22 »
Hej begge to tak for svar, som sagt er jeg uerfaren inden for høns så derfor spurgte jeg om hjælp, dette bur var faktisk det største jeg kunne finde som samlesæt og har virkelig ikke intentioner om at støde nogen. vil gerne gøre det godt for hønsene som skal bo hos mig. bor i et villa kvarter så har ikke vildt meget plads og vil også gerne at det skal se pænt ud, håbede også på at kunne lukke hønsene ud på græsplænen i vores indhegnede have når vi er hjemme, er det for optimistisk tro? vil på jagt efter et andet alternativ til hønsene så. Øh undskyld uvidenheden men hvor stort skal det så være? Havde læst minimum 0.6 m2 pr høne. og er 4-5 høns for meget til os med hensyn til æg? :-[

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2013, 21:33 »
Hej begge to tak for svar, som sagt er jeg uerfaren inden for høns så derfor spurgte jeg om hjælp, dette bur var faktisk det største jeg kunne finde som samlesæt og har virkelig ikke intentioner om at støde nogen. vil gerne gøre det godt for hønsene som skal bo hos mig. bor i et villa kvarter så har ikke vildt meget plads og vil også gerne at det skal se pænt ud, håbede også på at kunne lukke hønsene ud på græsplænen i vores indhegnede have når vi er hjemme, er det for optimistisk tro? vil på jagt efter et andet alternativ til hønsene så. Øh undskyld uvidenheden men hvor stort skal det så være? Havde læst minimum 0.6 m2 pr høne. og er 4-5 høns for meget til os med hensyn til æg? :-[
Undskyld ikke, vi er blot nogen der synes at producenterne af færdiglavede huse smører liiiidt rigeligt på, når de skal lovprise deres huse og størrelsen på samme ::). Jeg vil sige ca. 3-4 høns i sådan et hus. Fordelen ved et hus der går fra "oven og ned" er, at du selv kan være der. Det er svært at beskrive, når du ikke har haft høns før, men at sidde med sine høns en regnvejrsdag, hvor hønsene helst vil være inde, og hvor du kan være med, hygge om dem, give dem guf og høre dem snakke - det er guld værd. Jeg har selv et hus der er hævet fra jorden, med plads til et par små høns. Det er - undskyld udtrykket - et dødsygt hus. Svært at gøre rent, og jeg kan ikke følge med i hønsenes gøren og laden.

Volieren behøver såmænd ikke at være større, hvis I vil give dem frihed til haven dagligt. 4-5 høns vil rigeligt dække jeres behov for æg /o.

Måske er huset godt nok - jeg ved det ikke - jeg ved blot, at jeg er blevet skuffet over de huse jeg selv har haft, hvor der ikke er ståhøjde, og tja, så er jeg også lidt træt af producenternes lovprisning af ikke særligt godt håndværk :(

Glemmer helt at sige, at høns helst vil være indendøre i regn og sne. Derfor er et lidt større hus en god ting, til om vinteren. Mine høns nægter at bevæge sig ud ud i hønsegården, hvis der ligger sne.
« Senest Redigeret: 28 Juli , 2013, 21:38 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christina ♦

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 590
    • Naturens Gaver
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2013, 21:36 »
Kan I ikke bygge selv?

Vi har bygget selv, og er super glade for det  /o
Det ente med at blvie dyrt, men goggerne er glade for det, og det er genialt til os, da vi har hævet det over jorden, så trillebøren kan komme ind under, til når der skal fejes møg ud  /o

Rundt om huset er der lavet hønsegård som de kan gå i hvis vi ikke er hjemme, men ellers går de i haven, som også er hegnet ind, både så høns ikke smutter igennem hækken med alle hullerne i og for at holde naboernes katte ude..

Christina

5 dværg farverolles høner

Offline August P.n.k

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 175
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2013, 21:41 »
Selvom det er lovligt at have høns på meget lidt plads, er det ikke optimalt for hønsene, prøvede at kigge på guloggratis http://www.guloggratis.dk/dyr/fugle/tilbehor/honsehus/?grid=1 jeg ved ikke hvor mange der er nær dig, men der er både nogle store og flotte iblandt :) med hensyn til æggene ved jeg jo ikke hvor mange i spiser ca. men hos os er vi fire børn og to vokse, vi har seks høns og får fire til fem æg om dagen, men det er ikke helt nok så vi udvider snart med seks høns mere til æglægning og en mere til pynt ;) Mit hønsehus er 6 m2 og med en gård på 87 m2 + at de render frit på vores én hektar store grund, men de fylder langt fra bare det kvarte af deres plads, og da slet ikke når de render frit :) håber nogle af mine svar kunne hjælpe :)
Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)

Offline lenettefrederiksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2013, 21:45 »
Hej- jeg har selv haft købt et færdigt hønsehus fra dyrenes-net-salg uden gård der bare skulle samles og jeg blev meget skuffet, det er tyndt træ, det skal jævnligt spændes efter og bunden er ikke særlig stærk samt taget er ved at gå i stykker, det var et jeg købte i febuar/marts måned i år. Men det så rigtig godt ud på hjemmesiden og mener de sagde 4 til 6 høns men jeg bruger det kun til min datters 4 dværg orpington og har fået bygget et stort solidt til mine store høns.
Mvh. Lenette

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2013, 21:54 »
Jeg er også nystartet og har lige købt og opsat 2 stk. af det omtalte hus til mine Dværg wyandotter og er rigtig glad for dem - Der bor 7 stk. i det ene hus og 6 stk. i det andet - Vi har så flyttet de to pinde i huset, som sidder helt nede ved gulvet - den ene op over redekasserne og den anden ude i Volieren, under den store låge og lidt ud i rummet - den store låge står så åbent i dagtimerne og hønsene bruger pinden til, at hoppe op i huset  /o - derudover har vi tilbygget en overdækket (med kyllingetråd) hønsegår på ca. 3,5 x 3,5 m, som de så kan gå ud i og derudover får de også fri adgang til haven et par timer om dagen - og nå jo vi startede med, at lave en sokkel til det færdige bur af 10 x 5 rigler og beklædte dem med minktråd, herefter vendte vi tråden nedad og fyldte op med ca. 15 cm sandbund for, at Rotte og Rævesikre hele herligheden - Jeg har også sand i bunden af huset - Jeg mener så ikke, at huset er så dårligt og pladsen så trang, at man burde holde sig til buræg, men man skal helt sikker tilbygge en hønsegård og gerne have mulighed for, at hønsene kan gå frit i haven noget af dagen  /o

Offline karinahol

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #9 Dato: 28 Juli , 2013, 22:06 »
Tak alle sammen hvor er i søde at i gider hjælpe mig. puh ha er godt nok i tvivl. er der eventuelt nogen der har tegninger på det perfekte hus ;D

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2013, 22:11 »
Her er lige et par billeder af de færdigkøbte huse med tilbyggede hønsegårde  :) 

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #11 Dato: 28 Juli , 2013, 22:14 »
 :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #12 Dato: 28 Juli , 2013, 22:18 »
Der er nok mange, mange meninger om det perfekte hus ;). Mit perfekte hus er det som jeg har i dag, det skulle bare være større ::). Det er med 2 m2 foderrum/forrum og ca. 8 m2 hønsehus med et lille vindue og ovenlys. Huset er lavet med støbt gulv, og støbte 10 cm. sider for rotternes skyld. 10 mm isolering, sporplader, indvendige gipsvægge. Det kostede næsten 20.000 kroner i materialer, så det blev en dyr omgang, til gengæld holder det i mange, mange år, og jeg er meget glad for det. Fordelen ved et isoleret hus er, at vandet ikke fryser så hurtigt om vinteren. Fordelen ved strøm er, at du kan sætte lys op om vinteren og også tilslutte evt. varmelampe og varmeplade til drikkevandet.

Fing også inspiration her: http://fjerkrae.dk/cpg1416/thumbnails.php?album=31 og her: http://fjerkrae.dk/cpg1416/thumbnails.php?album=762 :)



« Senest Redigeret: 28 Juli , 2013, 22:23 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #13 Dato: 28 Juli , 2013, 22:33 »
Tanja - Kan godt forstå, at det er det perfekte hønsehus for dig - det ser også vildt lækkert ud  /o -

Offline Mutti-Dutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #14 Dato: 29 Juli , 2013, 14:54 »
Her 3 mdr. efter jeg startede som hønse mor, har jeg inderligt fortrudt at have købt et færdigt, med gård, for det er altså ikke pengene værd. Materialet er fortynd og discount agtigt, og allerede nu er vi ved at udtænke et hus som vi selv laver. Det er slet ikke så svært, som man lige skulle tro.
Ved godt at man som nybegynder er utålmodig, men det kan betale sig at gøre det selv.
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1