Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Oplysninger om rugemaskine  (Læst 42207 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #75 Dato: 18 April , 2009, 21:25 »
Hej Maysan

Prøv at se i denne tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3845.0.html :)

Vh. Christina

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #76 Dato: 18 April , 2009, 22:07 »
Den virker stadig...

Jeg skal bare efter vores hanner... har lige her til aften lyst æg. 17 ud af 18 Araucanaæg med kyllinger men vores egen Orloff´er kun 7 ud af 12 var der noget i....


Bare skriv hvis i mangler svar på tråden om den hjemmelavede maskine...

Mvh.
Erling
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #77 Dato: 22 April , 2009, 18:14 »
Jeg har lige noget jeg skal ha opklaret inden jeg starter rugemaskinen op igen. kom nemli til og snakke med en og han sagde at hønseæg jo ikke skulle vendes så tit. Så jeg har bare kørt med det som maskinen stod på da jeg fik den. Og der kan jeg jo så se at de er blevet vendt en gang i timen :-\..Det er da vist lige rigelig. Den kan stilles op til 9 timer. Så hvor mange gange vender i jeres æg??.. Og hvis det er en der selv vender æg hvad står jeres timer på??.. Jeg har nemli en af hver.. Så det kunne jo være rart og vide lidt om..

Offline Brian Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #78 Dato: 22 April , 2009, 18:29 »
Hej JanR

Jeg vender mine selv, det er jo ikke sådant en fancy maskine med automatisk vender.
Jeg gør det morgen, middag og aften..
Brian S Jensen

1.10  lys sussex, 0.1 Dansk Svensk gårdhund, 0.2 huskatte, plus masser af akvariefisk, 0.1 hustru og 1.2 dejlige børn

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #79 Dato: 23 April , 2009, 18:23 »
Tak Brian...
Jeg har sat min maskine til max nu.. 9 timer. Så må det være fint nok.. Så nu er det bare og vente og *k

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #80 Dato: 24 April , 2009, 05:40 »

Jeg har lagt sådan en skridmåtte ned under æggene for at de vender bedre som Patricia foreslog. Det ser ud til at virke.

Jeg har også lagt den skridsikre måtte i min maskine det fungere perfect, alle æg bliver vendt ens i fine lige rækker  :D

Tak for tipset Patricia  ;)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #81 Dato: 24 April , 2009, 22:53 »
Jeg har lige noget jeg skal ha opklaret inden jeg starter rugemaskinen op igen. kom nemli til og snakke med en og han sagde at hønseæg jo ikke skulle vendes så tit. Så jeg har bare kørt med det som maskinen stod på da jeg fik den. Og der kan jeg jo så se at de er blevet vendt en gang i timen :-\..Det er da vist lige rigelig. Den kan stilles op til 9 timer. Så hvor mange gange vender i jeres æg??.. Og hvis det er en der selv vender æg hvad står jeres timer på??.. Jeg har nemli en af hver.. Så det kunne jo være rart og vide lidt om..

Nogen maskiner vender dem hele tiden. Altså æggene står og vugger fra side til side ganske langsomt. Min egen maskine står til at vende dem hver tredje time og der kommer massere af kyllinger ud. Så umiddelbart er det ikke nødvendigt at de bliver vendt engang i timen men det er ikke direkte skadeligt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #82 Dato: 11 Maj , 2009, 19:38 »
Ja umiddelbart burde det jo kun blive bedre jo oftere de vendes.  Det er vel trods alt det hønemoren gør, og trykket på den enkelte side mindskes des mere.
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #83 Dato: 12 Maj , 2009, 15:37 »
Nu har jeg netop fået afsluttet 3 rugninger på en gang, indvolverende 4 forskellige høner, med sideløbende maskinudrugning.

Resultatet kommer her:
1 Araucana-landhønseblanding har udruget 7 ud af 8 store brune kyllinger.
1 Dværglandhøne har udruget 8 ud af 8 sølvhalsede dværgkyllinger.
1 Dværglandhøne og en bastard har sammen udruget 11 eller 12 ud af 12 store sølvhalsede kyllinger.
1 Motorruger AMERICA har udruget én stor og én dværgkylling ud af hhv. 5 og 8 i alt.

HVAD?!? Hvad er der med maskinudrugning? Sidste år gik det fint, hvad nu?
Sidste år stod den  i et andet, koldere og uisoleret lokale. Kan det være det?
Ej et pløk mig fatte...

Nå, men jeg smutter nok nu. Jeg skal ud og passe kyllinger, forstår I
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.