Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Oplysninger om rugemaskine  (Læst 42217 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Oplysninger om rugemaskine
« Dato: 20 Februar , 2009, 11:42 »
Jeg har en helautomastisk trærugemaskine fra America til 130 æg.

Der står i brugsanvisningen at luftfugtigheden for hønseæg skal være 50-55 %  og at temperaturen skal være 37,8 ´

Er der nogen som har erfaring med sådan en maskine ?

Jeg har kørt med den anbefalede fugtighed, og jeg har lyst et æg på 14. dagen, der synes jeg at luftlommen er for lille, hvilket vel betyder at fugtigheden er for høj eller ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2009, 13:05 »
Jeg har desværre ikke en fugtmåler, men jeg har et hygrometer der måler fugtigheden i huset, lige for tiden er fugtigheden på 20, og luftlommen har en fin størrelse på æggene, og jeg ruger uden vand de første 18 dage dernæst tilsætter jeg vand og lukker for spjældet så der kommer en højre fugtighed, som du har læst i en tråd jeg lavede havde jeg et meget flot resultat, jeg håber du kan bruge det til noget.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

byrstedfjer

  • Gæst
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2009, 13:25 »
ja fugtihed er for høj ved lille luftblære så bliver kyllingen for stor og får svert ved at komme ud nomal fugthed ved rugning af hønse æg 40 under rugning og 60 ved klægning fra 18 dag men jeg ruger selv ved 30 og klæker ved 70

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2009, 13:41 »
Hmm lyder som jeg ruger ved for høj fugtighed. Men det står jo i vejledningen, kan jeg sætte fugtigheden uden at æggene får et chok ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2009, 13:52 »
Det mener jeg godt du kan gøre, uden det betyder noget, Pøj pøj
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

byrstedfjer

  • Gæst
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2009, 17:06 »
det er ingen problem at hæve og sænke fugtihed.det vigtig i at ruge er at luftblære har den rigtig størlse det er beder at den er for stor end for lille

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2009, 17:10 »
Den ligner min til forveksling, men min er fra danki.

Jeg ruger altid uden vand indtil 18. dagen og jeg plejer at klække tæt på 98-100%. ;D

Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2009, 19:00 »
Jeg har kun en hjemmebygget maskine, men jeg ruger ikke med vand før klækning. Og luftlommerne er stadig lige i underkanten her.

Nu har jeg ikke mange års erfaring, men min erfaring har dog lært mig at ruge efter udseendet på æggenes luftlomme og tilføre vand hvis det er nødvendigt (er ikke sket endnu).
Hilsen Susanne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2009, 22:13 »
I mine første "mange" rugninger fulgte jeg også America's anvisning med omkring 50% luftfugtighed og det var først da jeg begyndte at ruge uden vand (de første 16-18 dage) at det blev godt.
Kyllingerne udviklede sig godt nok men kom aldrig ud. Når jeg slog æggene i stykker, efter de burde være klækket, var der stadigvæk en del væske i ægget og en færdig udviklet kylling. Men død.
Jeg vil anbefale dig at fjerne vandet og åbne helt op for luft spjældene frem til et par dage før klækning.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2009, 22:56 »
Susanne: Er det sådan at du vil af med opskriften på den hjemmebyggede maskine, du har? Jeg har været hid og did på nettet på både dansk og engelsk, og er lidt forvirret  :)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #10 Dato: 20 Februar , 2009, 23:43 »
Min er simpelt bygget. En varmekilde (2 el-pærer), en ventilator og en termostat. Disse dele i en kasse, køleskab oa., en vendebakke (min er hjemmegjort, men de kan købes med automatik), og man har en rugemaskine.

Se evt. min blog (og galleri) for billeder.

Men stod jeg i dag helt uden, så købte jeg istedet for at bygge.
Hilsen Susanne

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #11 Dato: 21 Februar , 2009, 14:27 »
Tak, Susanne.
Det kan godt være rugeglæden bliver større ved at købe en "færdig" maskine.  :D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #12 Dato: 05 Marts , 2009, 07:13 »
Nu er mit første hold kommet ud af klækkeren, eller det er faktisk et stykke tid siden og resultatet var ikke det mest ophidsende :-((

Nu er der så kommet æg i maskine igen, uden vand er fugtigheden ca. på 20 % er det ikke for lidt og skal jeg sætte vand i så den ihvertfald kommer op på 30 %. Eller .....................?

Jeg har ikke lyst æggene endnu, regner med at gøre det på tirsdag, skal jeg vente med vandet og lade luftlommen afgøre det på tirsdag ??

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #13 Dato: 05 Marts , 2009, 07:25 »
Mine erfaringer siger, at det er bedst at ruge fuldstændig uden vand indtil 18. dagen.

Ligenu står min også omkring 20% fugt.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #14 Dato: 05 Marts , 2009, 08:05 »
Min står på 17%, men det er første gang keg ruger i den her maskine så kender ikke resultatet af det endnu. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth