Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning  (Læst 40959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #30 Dato: 09 Marts , 2013, 15:21 »
Uh ...  jeg synes, det griber om sig ... med varmelamper (el-installation) ... griner
Men tak for input, så ved jeg også, hvordan jeg "kommer udenom" det med hanen ;)
Tak for input
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #31 Dato: 09 Marts , 2013, 15:29 »
Så er jeg klar med et udkast til indretning (se vedhæftede tegning).

Forklaring:
Bagest tv. etablerer jeg en fast skillevæg i træ - 50 cm dyb (den tykke sorte streg).  Den stiplede linie viser det kyllingenet, jeg vil sætte op med kroge på den faste skillevæg og kroge på den modsatte væg - op i 1 m. højde.  Der er således 60x140 til kyllingeområde og 175 x 140 til de øvrige høns. Når der ikke er kyllinger, fjerner jeg nettet helt. 

I kylligeafdelingen vil der være en redekasse ca. 30x30 inde i hjørnet.  Over den et skidebræt på 50 x 60 cm med 2 siddepinde på 60 cm.  (er det ok eller for stort/småt - hvad skal afstanden være mellem pindene - og højden - vil det være ok med 50 cm)

Der er så en lem ud i nederste venstre hjørne, med en lille væg med skråt tag, der agerer vindfang. Kan evt. drejes, så vinden ikke suser hen på reden.

I hønseafdelingen er der en redekasse på 30x70 cm (udv. mål).  Ovenover et skidebræt på 50 x 175cm.  Ovenover dette siddepinde  (igen spørgsmål som ovenfor).

Nederst til højre er lemmen ud med et lille vindfang 30x30cm med skråt tag.

Hvordan ser det ud ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #32 Dato: 09 Marts , 2013, 15:38 »
Jeg synes det ser rigtig fornuftigt ud, og hvor er det godt at se, at du undersøger det hele til bunds inden du anskaffer dig hønsene /o. Vinfanget ville jeg dog placere udvendigt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #33 Dato: 09 Marts , 2013, 15:43 »
Netop fordi der er begrænset plads indenfor ville jeg også vælge at sætte vindfanget udenfor.
Kan du komme til redekasserne uden at skulle kravle under siddepinden?
Husk at der skal være nem adgang til redekasserne for dem skal du i hver dag når hønsene begynder at give æg.

Hvis du sagtens kan komme i kasserne som du tegner det så er det helt fint.  :)
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #34 Dato: 09 Marts , 2013, 15:51 »
Vindfanget bliver fluks placeret udenfor - tak for input :)

Det er ikke nemt at komme til redekassen, hvis skidebrættet skal være 50 cm dyb (derfor jeg spørger om dette).

Alternativt kan jeg flytte Redekasserne over til den væg tv. for døren, hvor der er 60 cm i begge afdelinger.  Så står Skruks redekasse i forlængelse af de andres - bare med et hegn imellem, når der er kyllinger ?  og jeg vil have adgang til æggene lige inden for døren til venstre ... er det smartere ?

Kan I kommentere på det med skidebrættet og afstanden mellem siddepindene ?  Det er nok der, jeg er mest i tvivl.  Jeg går efter nogle størrelser som Maran, Orpington, Australorps ... tror at Brahma bliver for stor til mine forhold.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #35 Dato: 09 Marts , 2013, 16:14 »
Du er virkelig kommet på arbejde,Connie.Det er også en del af fornøjelsen/interessen.Men hvis det går med dig som med mange andre ( incl. mig selv ) så bliver du aldrig færdig.Hvorfor skulle man også det.Jeg synes det sjove er at gå og lave om/forbedre/bygge til m.m.Jeg har utallige gange planlagt helt ned i detaljer men alligevel undgår man ikke på et tidspunkt i forløbet at skulle ændre/bygge om.Jeg fik mine første høns for 50 år siden og har haft mange forskellige slags fjerkræ.Man kan sige at interessen har været vanedannende for mit vedkommende.Men Connie,held og lykke med dit projekt. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #36 Dato: 09 Marts , 2013, 16:15 »
Tak skal du have, Leif  :D
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #37 Dato: 09 Marts , 2013, 16:22 »
Jeg ville flytte redekasserne over til døren. Da jeg ikke selv er kommet så langt som til at få skidebrædt under mine siddepinde kan jeg ikke give dig råd derom.. ;)

Men ved ihvertfald at orpingtonerne ikke gerne hopper længere op end ca 50 cm og der skal ca være 30 cm siddepind for hver voksen høne.Jeg har mine 40 cm fra væggen og i 50 cm højde.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #38 Dato: 09 Marts , 2013, 16:28 »
Tak Hedegaard.
Jeg har tegnet en ny tegning og flyttet redekasserne  /o
Vindfang er lavet udvendigt  /o

Har du kun 1 siddepind ?  -  og kan man nøjes med 1 siddepind ?
Hvor langt skal der være mellem 2 siddepinde ?
Det er afstanden fra væggen og afstanden mellem 2 pinde jeg er i tvivl om.
Hvis den første skal sidde 40 cm fra væggen, og der skal være 40 cm imellem dem, så er vi jo langt over midten af hønsehuset.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #39 Dato: 09 Marts , 2013, 16:37 »
Ja kun en siddepind per stammerum ca 150 cm pind til 5-6 høns har ikke haft behov for at have flere pinde da orpingtonerne ikke er så vilde med at søge opad. De kan godt hoppe op til omkring 120cm men gør det ikke hvis de kan blive fri.. Hvis du ikke skal have flere høner så synes jeg ikke der er nogen grund til at have flere pinde. Men hvis du vil have flere racer så kan der være andre krav til dem.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #40 Dato: 09 Marts , 2013, 16:41 »
Uden for emne:

Det er flotte høns Tanja. Hvis det er dine, så vil jeg gerne høre hvordan det går med flere haner sammen? Jeg overvejer selv en samlet flok med 12-15 høns af tre racer med en hane til hver.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #41 Dato: 09 Marts , 2013, 16:42 »
Hej Allan  (så lige pludselig dit navn længere nede med småt ... sorry)

Tak for hurtigt svar. 
Her bliver siddepinden jo 175 lang i "hønseafdelingen" og 60 cm lang i "kyllingeafdelingen", så der burde jo være plads nok med en enkelt, t.ænker jeg så umiddelbart.  Skulle der så komme flere til, så må jeg jo montere en ekstra - og lave et større skidebræt.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #42 Dato: 09 Marts , 2013, 16:44 »
Jeg er lige kommet i tanke om at der var en herinde der fortalte at de brugte en stige som så bare blev sat op af væggen i en bestemt vinkel så hønsene bare kunne vælge det trin de gerne ville bruge. Kan bare ikke huske hvem og fordele /ulemper.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #43 Dato: 09 Marts , 2013, 16:45 »
Ja jeg synes det lyder til at der bliver rigeligt med siddepind til dine kommende høns.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #44 Dato: 09 Marts , 2013, 16:47 »
Allan - tak - jeg må prøve at søge lidt mere ...
Hvordan er Orpinton'er som begynderfugl i forhold til æg, og at jeg ikke lige skal have  kyllinger med det første ?

Hanemikkel - helt ok at gå uden emne ;)
Dig vil jeg så høre det samme med - mht. Faverolles og Australorps, som også er to racer, jeg har lidt kig på ??
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner