Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er der galt med mine høns - og ikke mindst hanen.  (Læst 5915 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bilgrav

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Hvad er der galt med mine høns - og ikke mindst hanen.
« Dato: 27 April , 2008, 12:55 »
Kære venner

Jeg har efter flere års pause anskaffet en flok høns igen. Landhøns - en hane og 5 høns. Jeg har haft dem i ca. 2 mnd. De skulle være fra sidste år, så det skulle jo være perfekt. MEN problemet er, at der ikke kommer æg. Fik 4 stk lige efter jeg fik flokken, men nu er der ingen (har en mistanke om at de æder dem, men er ikke sikker - har forsvindingsreder). Men det mest underlige er hanen. Jeg har hørt ham gale et par gange lige da jeg fik flokken, men siden har han overhovedet ikke givet lyd fra sig. Har helller aldrig set han parre sig med hønerne. Sikke en hane hva? Han er eller stor og flot. Alle i flokken ser fine ud og spiser godt.

Hvad siger I til det? skal jeg væbne mig med tålmodighed - gøre noget - eller putte flokken i gryden og få fat i en ny flok?

Håber på gode råd

Bedste hilsner

Peter
Peter Bilgrav Sørensen

Offline Kalle Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Hvad er der galt med mine høns - og ikke mindst hanen.
« Svar #1 Dato: 27 April , 2008, 13:26 »
2 mdr.- så skulle der efter min mening være sket et og andet, tålmodighed er en dyd, men jeg tænker på den sølle hane - 2 måneders tålmodighed er lang tid.
Jeg købte, for nogle år siden, 1.4 Sussex dværg fra året før og den første uge jeg havde dem gik det fint med æg og hanen lavede også sit arbejde, men så var det slut. Jeg læste og forhørte mig rundt omkring og der var mange gode råd : Ændringer i hønsenes levested, ændring af foder osv. og så var det jo bare med at væbne sig med tålmodighed. 6 måneders tålmodighed og ikke et eneste æg, slut med dem og så var det at jeg købte Sort Hellevad og var derefter ved at drukne i æg.
Sussexerne havde lidt store ringe på og min teori er at ham jeg købte den af simpelthen havde ringet dem om, den skid, jeg tror at de var så gamle at de var gået på efterløn og hanen var blevet så dement at han ikke kunne huske hvad de der damer var til, jeg ved ikke med dine høns men måske er de bare gamle.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvad er der galt med mine høns - og ikke mindst hanen.
« Svar #2 Dato: 27 April , 2008, 13:43 »
Ja man kan godt blive snydt, når man køber høns....

...og velkommen til Bilgrav!!

Hvis jeg var dig ville jeg tage dem op i hænderne, sætte mig ned og grundigt gå dem igennem. Fra næb til kloak.

Det jeg har erfaring for er årsagen til mangen manglende æg, er hønselus. Disse sidder særligt omkring kloakken hvor de pipler væk, så snart du skiller fjerene ad - det er med at være hurtig. Er der mange kan der sidde klumper af æg omkring fjerene der ligner fedtet aske.

Alderen kan du måske bedømme via hanens sporer, er de meget lange er han ikke fra sidste år. Hvor lange de er på en landhane efter et år skal vi nok have Egon eller Jesper til at svare på. Min orpingtonhanes er ca 1 cm nu og han er også fra sidste år.

Der er nogle høns der ikke bryder sig om forsvindingsreder, så måske lægger de æg på gulvet, et er måske gået i stykker engang og så har de 'lært' at æg kan spises - det er svært at sige. Men det skulle jo være underligt hvis alle pludselig på én gang bliver sterile ;) Hvordan var forholdene der hvor du købte dem?






Offline Bilgrav

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hvad er der galt med mine høns - og ikke mindst hanen.
« Svar #3 Dato: 27 April , 2008, 16:20 »
Tak for jeres svar.

Min egen fornemmelse er at det er alderen der trykker, og tippet med de lange sporer bekræfter i høj grad dette. Der er ikke hønselus så vidt jeg kan se og de klør eller piller sig heller ikke.

Igen tak for jeres input - jeg tror min konklussion bliver at jeg vil straks gå i gang med at finde en yngere flok
Peter Bilgrav Sørensen

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvad er der galt med mine høns - og ikke mindst hanen.
« Svar #4 Dato: 27 April , 2008, 20:43 »
Går hønsene frit i haven? For hvis de gør det så kan der meget vel ligge en ordentlig røvfuld æg et sted i buskadset.
Som de andre er inde på så er det meget normalt at produktionen går lidt ned, eller stopper helt, efter en flytning. Men 2 måneder burde være rigeligt tid for hønsene at "sunde sig"...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvad er der galt med mine høns - og ikke mindst hanen.
« Svar #5 Dato: 27 April , 2008, 20:53 »
Du kan ikke på nogen måde sikre dig imod lus, ved at betragte dem oppe fra og se om de klør sig - du skal have dem i hønderne! ;)

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hvad er der galt med mine høns - og ikke mindst hanen.
« Svar #6 Dato: 27 April , 2008, 21:22 »
Hej Bilgrav.

Velkommen til også fra mig  :)

Som Hanne skriver, er det nok en god idé at høre Egon, om den der med længden på sporerne holder, min dværgkochinhane er fra 2006 og hans sporer er altså 4-5 cm lange.
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hvad er der galt med mine høns - og ikke mindst hanen.
« Svar #7 Dato: 28 April , 2008, 06:25 »
Hej Bilgrav.
Er sporerne 4-5 cm lange , som Annette skriver, er hanen nok ældre end et års tid. Men sporer på omkring 2 cm, er ikke unormalt for en landhane. Mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Bilgrav

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hvad er der galt med mine høns - og ikke mindst hanen.
« Svar #8 Dato: 28 April , 2008, 20:40 »
Kære alle - igen tak for jeres råd- Hanens sporer er 5-6 cm lange. Een af mine venner var forbi og vurderer også at både høns og hane nærmer sig pensionsalderen Jeg har mulighed for at have to adskilte flokke, så jeg går i gang med at søge nyt - OG UNGT - blod. Imens får flokken en chance - hanen for at gale og hønsene for at lægge æg  ::) Det kunne være helt skægt om den gamle hane kunne vækkes lidt til live, når han hører en konkurrent (bor nemlig så langt ude på landet at der ikke er andre haner i høreafstand)....
Peter Bilgrav Sørensen

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvad er der galt med mine høns - og ikke mindst hanen.
« Svar #9 Dato: 28 April , 2008, 22:10 »
 ;D Held og lykke!