Jeg er helt ny med løbeænder - fik fire, den ene løb væk og da de var forskellige farver og vi stadig havde æg fra hende, der løb væk -tænkte jeg: vi låner da bare en rugemaskine - det gjorde vi og ud kom 8 fantastiske ællinger - de er så søde!!"
De er i et lille hus med varmelampe i vores lade og de trives - spiser, drikker og skider, og kommer hen, når jeg stikker hånden ned. Men nu er jeg så lost og kan ikke rigtig få svar andre steder, så jeg prøver jer.
Jeg er komplet naiv og ved kun lidt. Ællingerne er 1 uge i dag og ja, de skal have varmelampe i 2-3 uger endnu. Men må jeg slet ikke tage dem ud i en overdækket indhegning, i kort tid - før om 2-3 uger?
Og hvad så når de ikke skal bruge varmelampen længere? - de skal have fjer før de må svømme?!? - hvornår får de det?
Vores grund er indhegnet pga. hunden og vi har to sammenhængende søer. Skal vi så bare lukke dem ud, når de har fjer og ikke længere skal bruge varmelampe? De tre ænder, som er blevet hos os går ikke i hus, de sover nær søerne. Vil ællingerne gøre som de voksne? og lukker man dem "bare" ud til de voksne?? Ja undskyld, men jeg er en lidt panisk bybo, som er flyttet på landet og nu skal finde ud af, hvordan det faktisk foregår på landet:-/
Alle tips er velkomne:-)