Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny stor gul silke hane  (Læst 4816 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Ny stor gul silke hane
« Dato: 23 ſeptember , 2008, 09:25 »
Synes lige i skal se min flotte nye gule silke hane, som hygger med 2 lånte fruer.

Jeg har ruget kyllinger ud, som han skal gå med istedet, men de er ikke store nok endnu, så han har lånt 2 af min anden gule hane.

Han kommer fra Tommy. <E

Stor tak til Maiken, som tog ham med op ad motorvejen - fra Horsens.



Er jeg bare lækker - eller hva?? ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ny stor gul silke hane
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2008, 12:54 »
Han er flot, og det er så den farve man kalder gul....jeg kan kun sige at efter jeg er begyndt at holde høns er min farveopfattelse voldsomt revideret i forhold til det jeg har lært om farver på liniehåndarbejde.
Blå og gul i hønseverdenen er ikke det jeg hidtil har kaldt blå og gul  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ny stor gul silke hane
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2008, 14:28 »
Han er godt nok en flot en! Tillykke med ham :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

StaldTobo

  • Gæst
Sv: Ny stor gul silke hane
« Svar #3 Dato: 23 ſeptember , 2008, 22:49 »
Han er flot, og det er så den farve man kalder gul....jeg kan kun sige at efter jeg er begyndt at holde høns er min farveopfattelse voldsomt revideret i forhold til det jeg har lært om farver på liniehåndarbejde.
Blå og gul i hønseverdenen er ikke det jeg hidtil har kaldt blå og gul  ;D

Enig,jeg er blevet sååå forvirret :o

StaldTobo

  • Gæst
Sv: Ny stor gul silke hane
« Svar #4 Dato: 23 ſeptember , 2008, 22:52 »
Hov glemte lige.

Jo han er godt nok en lækker steg.

Tror lige jeg skal poste billeder af min ene silkehøne,for hun er GUL,men så må hendes farve jo hedde noget andet? Totalt forvirring ;D :P

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Ny stor gul silke hane
« Svar #5 Dato: 24 ſeptember , 2008, 07:55 »
Ja - lad os se hende ;D

I kan også se forskellige gule i denne tråd

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,412.0.html
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2008, 08:04 Fra Søs, Tisted »
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Ny stor gul silke hane
« Svar #6 Dato: 24 ſeptember , 2008, 23:02 »
Det er egentlig ikke så svært, bare man kender systemet (f.eks. hvis man har læst Flemming Schiøttes arvelighedslære  ;))

På engelsk kalder man farven "gul" for "Buff", hvilket - frit oversat - betyder "mat og kedelig brunliggul".  ;D
Det er samme farve som "rød", bare knap så fortættet. Denne farve kaldes også ofte "guld," i modsætning til den hvidgrå "sølv." Efter min mening er guldfarvede haner uendeligt meget smukkere end sølvfarvede.


Farven kommer fra stoffet Phæomelanin, som også er det fremherskende hos rødhårede. I modsætning til det sortbrune Eumelanin er Phæomelanin ikke effektivt til blokering af ultraviolet lys fra solen. Derfor bliver rødhårede ofte nemt solskoldede.

Genet S (sølvfaktor) som findes i de fleste (sølv)grå, tegnede hønsefarver, blokerer helt eller næsten helt for dannelsen af Phæomelanin, så alle rødbrune partier bliver hvide.

Genet I, som hos hvid Italiener, blokerer for dannelsen af Eumelanin, så alle sorte dele bliver hvide, derfor guld hvidrandet Wyandot og rødsadlet Hollandsk Dværg.

Noget der forvirrer mig er messingfarven hos f.eks. laksefarvet Faverolles. Den må jo næsten (på grund af den sølvhvide grundfarve) være en slags Eumelanin, men den ser mere rødbrun end sortbrun ud. Eumelanin kan nok se ud på mange måder.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ny stor gul silke hane
« Svar #7 Dato: 26 ſeptember , 2008, 20:34 »
Så tog tråden vist noget af en drejning. Og i den "nørdede" retning...

Danny
Himlen bør altid være blå!