Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sussex - fjer på benene???  (Læst 7959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sussex - fjer på benene???
« Dato: 24 August , 2008, 14:45 »
Kan lys sussex have fjer på benene?

Vi købte nemlig 25 rugeæg fra lys sussex.

Der kom 19 kyllinger, meeen de 4 havde fjer på benene.

Er vi blevet snydt  >:(eller kan ren sussex godt have fjer på benene?

Det er kun på benene, der er ikke fjer ned på tæerne, som f.eks. vores kochin har.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Sussex - fjer på benene???
« Svar #1 Dato: 24 August , 2008, 15:11 »
De skal ikke have fjer på løbene, men kan dog have bitte små dun, der i udstillings øjemed skal fjernes da de ikke må være der.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Sussex - fjer på benene???
« Svar #2 Dato: 24 August , 2008, 15:30 »
Af og til kan man bruge brahma til at forbedre størrelse osv. hos sussex. Brahmaen er en af stamfædrene til sussex, så det er der ikke problemer i.

Problemet kan været at man ved krydsning med brahma får lidt af brahmaens egenskaber ind. Eks. fjer på løb.
Hilsen Susanne

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Sussex - fjer på benene???
« Svar #3 Dato: 24 August , 2008, 20:07 »
Tak for svarene - jeg vælger IKKE at føle mig snydt så :D.

Det var jo også kun 4, der fik fjer på løbene (nyt ord for mig ;)).

Men det er vel bedst, at jeg så ikke bruger dem med fjer på løbene i min fremtidige avl - ikke? Ved nu heller ikke, om de er haner endnu.

Vi har en rigtig fin stor hane(fra efteråret 2007) et helt andet sted fra, som skal hygge sig med høne-kyllingerne <:, når de bliver noget ældre.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Sussex - fjer på benene???
« Svar #4 Dato: 24 August , 2008, 20:47 »
Hvis det var mig ville jeg vælge at lade de befjerede løb, blive til steg og suppe.
Hilsen Susanne

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Sussex - fjer på benene???
« Svar #5 Dato: 24 August , 2008, 22:01 »
Ja enten bliver de til en god middag, ellers sælger jeg dem til nogle, som bare skal bruge hygge høns. <O <O
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Sussex - fjer på benene???
« Svar #6 Dato: 25 August , 2008, 09:08 »
Her til foråret var jeg med min bror til Fulgebjerg Hallen i fjerkræudstilling. Vi gik rundt og kiggede, og så nogle Sussex med fjer på benene. Vi rystede på hovederne og sagde "de får nul."
Da de så var blevet bedømt, havde de omkring 90 points hver især og hed "Sundheimer". :D :D

Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Sussex - fjer på benene???
« Svar #7 Dato: 25 August , 2008, 14:19 »


Hvis det var mig ville jeg vælge at lade de befjerede løb, blive til steg og suppe.

Vil gerne have opskriften hvor "løb" kan blive til suppe og steg, især det sidste.  ;D ;D ;D

(Ved det godt, ordkløver)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sussex - fjer på benene???
« Svar #8 Dato: 25 August , 2008, 14:40 »
Ja, der er en race som hedder Sundheimer og den ligner næsten en Sussex  med fjer på løbene.

Begge findes i farven hvid sort/columbia, så det kan være det er sådan nogle du har eller at de evt. er blandet med dem.

Racen Sussex må ikke have fjer på løbene, så væk med dem, der har.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Sussex - fjer på benene???
« Svar #9 Dato: 25 August , 2008, 15:08 »
Ja, der er en race som hedder Sundheimer og den ligner næsten en Sussex  med fjer på løbene.

Begge findes i farven hvid sort/columbia, så det kan være det er sådan nogle du har eller at de evt. er blandet med dem.

Racen Sussex må ikke have fjer på løbene, så væk med dem, der har.

Det kan formodentligt kun være en Sundheimer der har været ind over den stamme du har fået dyrene fra. Hvis der har været en Brahma ind over, havde kyllingerne ikke en enkeltkam som der er på en Sussex.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Sussex - fjer på benene???
« Svar #10 Dato: 25 August , 2008, 22:03 »
Jo, det kan de sagtens have, hvis det er tredje eller fjerde generation. Ærtekam ses helt enormt tydeligt, og er desuden dominant, så det er det første man ville bortavle efter en sådan blodfornyelse...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Sussex - fjer på benene???
« Svar #11 Dato: 26 August , 2008, 09:29 »
Jeg kender ikke sundheimer (pudsigt navn ;) ) - for andre uvidende som mig er her et billede ;)



Der er godt nok stor lighed..