@Christie
Tillykke med fangsten. Jeg håber rotten er blevet aflivet.
Men regn nu ikke med at den var alene. Der kan sagtens være flere, så fortsæt med trådfælden for en sikkerheds skyld.
Du spurgte i et tidligere indlæg i denne tråd om du måtte dræbe brud i klapfælde. Uden at have checket det ville jeg umiddelbart sige nej. Jeg tror ikke bruden er så almindelig, eller skadelig, så jeg kunne forestille mig at den var fredet.
Jeg har brud på ejendommen, men den har endnu aldrig forstyrret mit fjerkræhold. Det er umiddelbart en sød lille fætter, og jeg er faktisk lidt ked af at kattene jager, og dræber, nogle af dem.
Omkring rottefangerhjælp, og rottebidrag til kommunen - tjaaa - tanken er i orden, men hvis det skal praktiseres efter kommunernes vejledning så drop det. De teoretikere der sidder og udfærdiger vejledninger ved desværre meget lidt om den virkelige verden (lidt som mange oplever omkring fjerkræregulativer).
Vi får besøg af Mortalin 2 gange om året (kommunalt arrangement). De første år var det en garvet 'rotte' der kom på besøg, og han sagde typisk 'I ved bedst hvor rotterne er, så her er 5 eller 10 poser rottegift, placer dem fornuftigt når I ser aktivitet'. Senere blev det mere kontrolleret. Et par gange kom der meget regelrette folk som gik matriklen rundt med os, og kommenterede ' jamen, I holder jo ænder i dammen, så vil der tiltrækkes rotter - det kan vi ikke gøre noget ved' og 'nå I har høns, jamen det tiltrækker rotter - det kan vi ikke gøre noget ved'. De sidste par år er det som at de er begyndt at slappe lidt af igen og vi kan overtale den til at efterlade lidt poser med rottegift.