Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forslag til tagkonstruktion?  (Læst 32203 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #15 Dato: 21 Februar , 2008, 02:17 »
Hele mit nye hønse hus er bygget med disse plader, også gulvet. Jeg tog den tykkeste jeg kunne få til gulvet ( og kan ikke huske om den var 16 eller 18 mm ) og en 12mm til vægge og loft, da jeg alligevel udvendigt har beklædt huset med fyrtræ for syns skyld og taget fik en gang overdæknings plast og tagpap. Huset har været i brug siden begyndelsen af sommeren 2007 og har været udsat for en del vand og fugt, og har klaret sig fint ;D Ingen buler - endnu. Pladerne skal være dem der er blandet med lim ( aner ikke hvad de hedder ) men de er nemme at kende, da de er mere gule og blanke, og så få du ikke så nemt splinter i fingerne, som med de almindelige ;)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #16 Dato: 21 Februar , 2008, 07:56 »
Tak for den oplysning, Kim

Rart at vide, når man skal ud og købe nogle plader...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

poul andersen

  • Gæst
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #17 Dato: 21 Februar , 2008, 08:35 »
vedr. vandfast krydsfiner skal man være opmærksompå
at det er limen imellem finerlagene der er vandfast og ikke træet

derfor en rigtig god ide med en god gang træbeskyttelse, især på ender og kanterne.





poul andersen

  • Gæst
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #18 Dato: 21 Februar , 2008, 09:36 »
vedr ophæng i gipsplader er det ikke sværere end i træplader
(ikke for at kritisere dig Børge)

Der kan fåes metalplugs der skrues direkte ind i pladen uden
forboring til lettere ting som redskabsophæng mm.
(expandet metal driva)

samt skruer der er bergnet til opsætning af lister ledninger kontakter
m.m også uden forboring (expandet metal quick driva)

ved tungere ting skal der bruges plugs, og her er man nød til at bore
men det er man jo også ved træplader med mindre man er sikker på at skrue ind i et stykke bæretræ bag pladen
 
expandetsortimentet fåes i xlbyg(lidt reklame for sin arbejdsplads)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #19 Dato: 21 Februar , 2008, 09:48 »
Jeg ved godt, man kan få de specielle skruer til gips-plader, og at det holder rimelig godt.
Problemet er bare, at kommer man til at støde til noget der er hængt op, så bliver det løst efterhånden.
Men hvis man ved, at man skal have noget tungt eller bærende op på pladen, inden man sætter dem op, så kan man jo også lige lægge en lægte, eller andet mellem, så der er bid i skruerne.

Tog det nu heller ikke som en kritik, *ggg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #20 Dato: 21 Februar , 2008, 20:22 »
Så har jeg igen købt mig fattig i mændenes "tøjbutik" (XL-Byg!), og jeg har fulgt jeres gode råd her og købt 12 mm osb-plader til at beklæde væggene med indvendigt, og 15 mm til gulv. Jeg valgte at holde mig fra gips, da jeg er mere tryg ved træ (eller noget, der ligner!).

Mit hønsehusprojekt ender med at blive så dyrt, at jeg ikke kan stå ved beløbet uden at blive grinet af, og det hele er kun blevet værre af at min kone med vanlig sans for æstetik insisterede på at huset skulle beklædes med høvlede klinker, fremfor blot det billigste trykimprægnerede hegnstræ (dermed ryger prisen for at beklæde husets fire vægge, i alt 25 m2, op på svimlende 2700 kr!).

I får lige et mellemresultat, hvor man kan se hvordan husets grundplan ender med at blive. Inspireret af Dannys hønsehus har jeg taget udgangspunkt i standard pladestørrelse, og lagt fire plader ved siden af hinanden (de to i midten vender modsat). Den ene af de to midterste plader har jeg så fjernet fra planen, og det hul hvor den skulle have været udgør det eneste sted i hønsehuset, hvor det er mening at mennesker skal færdes. Resten er "fjerkræzone", der som ekstra bonus er hævet 60 cm over jorden. "Kælderen" under de tre plader tænker jeg på at indrette som skruk-område, som ligger i læ og er halvmørkt, og derudover skal der lægges volierenet under hele huset, så rovdyr ikke kan have held med at grave sig ind. Jeg har fravalgt betonfundament pga rotter, og fordi jeg ikke orker at støbe et fundament ned i rottesikker dybde.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #21 Dato: 21 Februar , 2008, 20:52 »
Fremragende Hr. Spejlæg. Tag nu en masse billeder, så kan det samles til en gennemgang af hvordan det ultimative hønseslot skal laves.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Hanne

  • Gæst
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #22 Dato: 22 Februar , 2008, 09:39 »
Fantastisk Christian!

Ærgerligt at du allerede er godt gift! ;D

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #23 Dato: 23 Februar , 2008, 23:10 »
@Hanne: Jeg er nu meget godt tilfreds!  8)

Nå, men mht mit hønsehus, så gik lørdagen, vi fik godt nok uanmeldt besøg, først af familie, så af en god kammerat, men jeg nåede da lidt videre indimellem de sociale pligter.

Som det ses på billedet nedenfor, så var der også besøg ude på byggepladsen, men da de havde konstateret at savsmuld (eller en fuksvans!) ikke kan spises, tøffede de videre. Nu er der kryds i begge gavle, den ene væg samt i taget, og der er sat adskillere op til at støtte både udvendig og indvendig træbeklædning. I morgen skal der lægges lægter op, og så skal udvendig beklædning samt tag sættes på. Vi håber på fredeligt vejr!
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #24 Dato: 24 Februar , 2008, 14:34 »
Jeg kommer nok forsent med min løsning  :)
Men her er den.... Taget består af bræder der er klinket og derved løber vandet af.
Her er et forto af hele herligheden incl. hønsegård.


Døren står åben og alle høns er ude i haven.

Mvh Frank
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Hanne

  • Gæst
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #25 Dato: 24 Februar , 2008, 14:49 »
Holder det vandet ude???

Sådan lavede jeg også mit i starten, men det blev utæt! Nu har jeg lagt bløde sorte tagpapsplader på fra Jem og fix.

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #26 Dato: 24 Februar , 2008, 15:12 »
Hej Hanne

Ja, det går fint selv i stormen var der ikke vand inde. Da ville kunne komme lidt sne ind af dør og vindue på 1 sal, men taget holder vand .... endnu og skulle de blive utæt så tager jeg den derfra, men lige nu kan jeg ikke se hvordan for vand løber jo nødig opad. Jeg er ikke tømere og vil ikke ligge hoved på blokken for det vandtætte.

Mvh Frank
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Hanne

  • Gæst
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #27 Dato: 24 Februar , 2008, 15:30 »
Når det regnede sev vandet ligesom sidelæns, men du har nok mere hældning end jeg. Det havde jeg ikke tænkt på <G

Det er et fantastisk flot hus!!!

Har du flere billeder?

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #28 Dato: 24 Februar , 2008, 16:30 »
Ja, lidt fler billeder har jeg, men selvfølgelig mangler jeg mange! det ser jeg nu :)

På min hjemmeside har jeg lavet et blandet album af høns, hønsehus og børn med høns der er ca 100 billeder i alt.

Når (bemærke jeg skriver når) der kommer kyllinger, så kommer der en hel serie op af dem  ;D

Her er linket til dem som jeg har nu: http://fdaa.dk/fritid/fritid_index.html tryk på hønen i venstre side.

MVh Frank
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Hanne

  • Gæst
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #29 Dato: 24 Februar , 2008, 16:43 »
WAW!! Flotte billeder!

Bor hønsene i to etager?