Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Indretning af hønsehus  (Læst 30724 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #15 Dato: 07 Februar , 2008, 21:06 »
@Susanne
Mine høns holder meget af at sidde hver sin vej så de skulle nok få skidt på hinanden med den løsning.

Er sådan en stige lavet med den rette hældning og afstand mellem pindende, så skal de have splattermave for at ramme hinanden.
Hilsen Susanne

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #16 Dato: 07 Februar , 2008, 23:00 »
Et hurtigt regnestykke, Patricia, det er da under halvdelen, der skider på hinanden, *gg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #17 Dato: 08 Februar , 2008, 18:47 »
Haha. Ja, men jeg har som bekendt hvide høns, de er ikke så pæne med pletter ::)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #18 Dato: 08 Februar , 2008, 23:58 »
Haha. Ja, men jeg har som bekendt hvide høns, de er ikke så pæne med pletter ::)

Dalmatinerhøns  ;D
Hilsen Susanne

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #19 Dato: 09 Februar , 2008, 00:04 »
Hvad skal hældningen være på den stige ?

Hvis man eks skulle lave en til 10-15 høns ?

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #20 Dato: 09 Februar , 2008, 18:21 »
Christian Ernstsen skriver om overforbrug af fosfor fra hønsemøg. Tak for advarslen Christian, man kan aldrig få for mange gode råd. Jeg modvirker overforbrug ved at bruge hønsemøg som accelrator i komposten. Det betyder at den bliver meget fortyndet. Mit råd er, at man aldrig skal gøde med ren hønsemøg. Og aldrig frisk - altid komposteret.
Jeg underviser i det her - er økologisk havekonsulent. Har også en brevkasse om økologisk havebrug. Læs om det på www.slottet-i-smoermosen.com
Mange hilsner Jens

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #21 Dato: 10 Februar , 2008, 10:02 »
Er der ingen der har en gammeldags hønsestige? Den er god, da alle høns finder den plads der passer dem + at den skrå opstilling gør at ingen høne skider på en anden.

Den er sikkert meget god, hønsestigen, men jeg synes den mangler mulighed for at få lavet opsamling af hønselort, ikke helt så nem at lave på en sådan.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Hanne

  • Gæst
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #22 Dato: 10 Februar , 2008, 10:05 »
Jeg kan rigtig godt li den og du får klatter over alt alligevel- bræt eller ej.

Jeg bruger en rød løvrive fra Jem og fix til at fjerne klatter med, og det går hurtigt :D

Husk på når I indretter hus at gøre det så enkelt så muligt. Jo flere gadets, jo flere ting der skal vaskes af og desinficeres!

- og jo flere steder for utøj at gemme sig i.
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2008, 10:07 Fra Hanne »

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #23 Dato: 10 Februar , 2008, 10:31 »
Nå man bygger nyt hønsehus er der især 3 ting man skal tage højde for, nemlig 1 at det er let at komme til at fodre 2 sikre sig at utøj mus og rotter ikke har adgang til huset. Samt sidst men ikke mindst at det er let at gøre rent og allerhelst at der er mulighed for at højtryksspule huset hvis man har været uheldig at få sygdom i sine høns.
det bedste er at desinficere først, herefter gøre rent og så desenficere igen før nu strøelse tilføres. Dette bevirker at gødning der køres væk har minimal fare for at smitte vilde fugle og hermed føres videre. Langt det biligste er at drysse et lag hydratkalk på gødningen og lade det stå i et par dage, hvorefter næsten alle bakterier er dræbt. Kalken er ikke skadelig for den jord hvor gødningen evt. spredes på.
Bjarne.

Indianer

  • Gæst
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #24 Dato: 11 Februar , 2008, 11:59 »
Jo, vi har en hønsestige.
Godt nok kun med to trin, men det fungerer bare super godt.
Hønsene virker yderst tilfredse med det.

Vi smører pinden med olivenolie når den er gjort ren og strøer med stalosan.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #25 Dato: 16 Marts , 2008, 16:20 »
Her lige et billede af redekassen.

Er i gang med at lave lidt om, så der kommer en skillevæg, det kommer der også et billede af senere, men mit kort til kameraet stod af, og så skulle jeg jo op på førstesalen for at hente et andet, så det blev ikke lige nu.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Brita

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • kolde fødder
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #26 Dato: 17 Marts , 2008, 07:38 »
Min gamle veninde har hønsestige og det er kraftige sager, kunne nok holde til, at et barn kravlede op på den. Hun bor alene på en gammel gård med toppede brosten og laver mad på sit store gamle komfur, der varmer hele huset op. Forærede hende en af mine små haner. Han fik vistnok hendes høner til at lægge æg, men var lidt bange for dem. Hun har store høns af blandet herkomst.
Brita