Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns eller haner?  (Læst 1983 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brit

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Høns eller haner?
« Dato: 21 Januar , 2015, 18:09 »
Hej alle sammen.

Jeg fik for nylig to sorte orpingtons. De er ca. 8 måneder gamle. 

Dog er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt det er høns jeg har fået (har jo taget fejl før).

Vores gamle hane er ikke helt imponeret over dem, han jager dem ud af hønsehuset om aftenen, når de skal til at sove. Og de nye høns tager bare imod huggene og skynder sig væk. Den ene af vores gamle høner angriber dem også i tide og utide - især når jeg smider rester ud til dem - men sådan skal det jo være når den nye hakkeorden skal etableres. De to nye er også lidt aggressive overfor hinanden/hugger efter hinanden.

Jeg synes at fjerene - især hals og halefjerene på de nye høns ser lidt "maskuline" ud - ellers opfører de sig som almindelige høns. 

Jeg håber i kan hjælpe mig.
1,5 Orpingtons

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Høns eller haner?
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2015, 21:42 »
Et billede kunne nok hjælpe. Men kig efter sadel- og halsbehæng. Har de saddelfjer, er det haner, er fjerene i halsbehænget spidse, er det haner. Adfærd er også godt at kigge efter, men jeg ved ikke så meget om adfærd hos haner.
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D