Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er der mon noget jeg overser?  (Læst 8165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Er der mon noget jeg overser?
« Dato: 17 Maj , 2012, 10:33 »
Kære Araucanafans og -opdrættere

Jeg undrer mig over at der ikke er flere af de haleløse i omløb? Jeg ved godt at jeg selv er med til at indsnævre kraftigt ved kun at søge blå, men alligevel?

Er der mon et ønske om at man helst skal have ambitioner om at udstille? Er der andre krav, som jeg kan stile efter at opfylde. Ved ikke om udstilling nogensinde blir noget for mig, virker uoverskueligt. Men at avle målrettet tiltaler mig rigtig meget...

Jeg er pt i himlen over at mit ret nye havehønsehold fra lige omkring påske... Er ved at lave det fedeste isolerede hus og gård følger. Indtil videre går de frit og æder sig igennem dagen i den vilde del af vores have...det er så skønt at følge. Ofte sammen med min yngstemand på 3 1/2, vi deler interessen, det er guld...

Nå nu blir det pludren!! Jeg ville egt. bare se om jeg kunne blive lidt klogere på det her m. Araucana.

Bedste hilsner til det bedste forum ever ❤
Louise

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Er der mon noget jeg overser?
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2012, 10:48 »
Araucana er måske ikke lige den race, der er flest af i DK - men de blå har Ankerine da herinde fra?

Omkring udstillinger, du skal ikke være bange for noget. Bare hop ud i det, og prøv, det er sådan man lærer det. Jeg har selv været på en udstilling (dog med æg), og folk er utrolig søde, hjælpsomme og vil bare lære fra sig og gi' dig en masse tips og tricks, du kan bruge fremover.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

karina dj

  • Gæst
Sv: Er der mon noget jeg overser?
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2012, 10:53 »
Hej Louise!

De 2 jeg kender til herinde er ikke nærige med deres haleløse araucanaer... men det skal måske lige med, at det jo ikke er en race der sprøjter omkring sig med befrugtede æg som så mange andre racer. Jeg ved fra egen erfaring... (ja, de er faktisk opgivet af selvsamme årsag) og andres at det kan være svært at få især tidlig befrugtning på dem.

Så med mindre nogen har en hane i overskud der ikke skal bruges i avlen mere, så skal du nok ikke regne med at få fingrene i nogle voksne dyr før til efteråret...

Tanja Pedersen havde da et hyr med at komme af med hendes dejlige og tamme araucanaer sidste år fx... så du er nok bare kommet for tidligt (eller for sent  ;D) på den  ;)

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Er der mon noget jeg overser?
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2012, 10:53 »
Hmnn ja, du har nok ret... Den med hjælpsomheden er ihvertfald go nok❤

Til en start skal jeg jo så lykkes med at have fat i nogle "rigtige" dyr

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Er der mon noget jeg overser?
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2012, 11:01 »
Hej Karina

Ja den der med for sent passer alt for godt på mig - jeg er laaaaangsom ;D

...og en sjælden gang for hurtig!!!  *f

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Er der mon noget jeg overser?
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2012, 11:27 »
Én af grundene er, som karina dj skriver, at de er vanskelige at avle på. For det første bøjer halefjerene ind under både hane og høne, der derfor skal intimbarberes hvis befrugtningen skal være nogenlunde. Hvis man, som vi, har dem gående frit hele året, så er det for koldt til denne barbering af underskørterne aller tidligst på året, hvor man ellers ruger kyllinger ud af andre racer for at de kan være udstillingsklar ("færdige") til efteråret.

Det næste problem er at avle med øretufter, hvilket giver et frafald på op til 30 procent lige før kyllingerne klækkes. Så der bliver ikke meget ud af en rugemaskinefuld selv om udgiften jo er den samme....

Derfor laver vi kun de kyllinger, vi selv skal bruge til videre avl - der er ikke marked til andet end de frasorterede til "lavpris". Men det er også OK, - vi har dem fordi de er den sjoveste hønserace, vi er stødt på.

Desuden har vi kun mulighed for at have to haner - og det er dem, der går med høneflokkene nu. Så vi har  ingen i overskud. Men der er da hanekylllinger i kyllingehusene ;).

Og så er det stadigvæk ikke nogen almindelig race i Danmark. De fleste, jeg har solgt, går som have-hyggehøns og kun enkelte er indgået i såkaldt "seriøs avl".

I øvrigt er det jo også sådan, at det for mig er en hobby. Dette er ikke møntet på dig, Louise, men jeg har haft mange henvendelser fra folk, der ønsker at jeg sender rugeæg. Dette afslår jeg da jeg bor langt fra et indleveringsposthus - som har åbningstider der falder sammen med mine arbejdstider. Derfor skal jeg bruge noget af en fridag på at køre til posthus for at afsende 20 æg á 10-15 kroner stykket. Det hænger SLET ikke sammen økonomisk. Andre er forargede over at jeg ikke vil sælge mine avlsdyr enkeltvis for 100 kroner, når jeg nu har solgt andre til f.eks 10 for 1000 til havehøns. Jeg er - mig bekendt - ikke registreret som opdrætter, jeg udstiller ikke og kommer heller ikke til det. Jeg holder Araucana for min egen fornøjelses skyld og har faktisk hentet avlsmateriale to forskellige steder i udlandet. De ville nemlig heller ikke sende rugeæg ;). Jeg hjælper gerne folk med høns når jeg har et overskud af dyr, som jeg synes er for "gode" eller sjove til at slagte. Men jeg vil altså ikke føle mig forpligtet til at dele ud af høns, som jeg har brugt mange penge og en del tid på at anskaffe og holde.

Når det er skrevet, så får jeg næsten dagligt sjove mails fra dem, der har fået Araucanaer herfra - om deres skøre indfald (ja, de ER noget for sig selv) og det er da drønhyggeligt. Men altså: det skader jo ikke at spørge dem, der måske kunne have en hane klar nu. Tror bare ikke at det er ret mange. Men om et par måneder skulle der være rigeligt.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Er der mon noget jeg overser?
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2012, 12:16 »
Hej Ankerine

Tusind tak for dit super grundige svar!! Dejlig hobby, fantastisk sjove høns. Jeg får nok heldet med mig på et eller andet tidspunkt : ) ellers må jeg rette blikket stift mod det store udland. Er klart villige til at betale for nogle gode eksemplarer. Og så hønsebarbering...det skal jeg en tur i galleriet for at se, hvordan man slipper afsted med

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Er der mon noget jeg overser?
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2012, 12:36 »
Vil lige indskyde at der et alternativ til postdanmarks uvenlige åbningstider.. Pakkeshop. Jeg kan sende pakker fra vores lokale kiosk, der har åbent fra 7-21. Inden 13 er de afleveret næste dag (Bornholm dog undtaget...)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Er der mon noget jeg overser?
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2012, 12:39 »
finn det lyder som gls

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Er der mon noget jeg overser?
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2012, 12:41 »
Finn, vi HAR ingen lokal kiosk - kun et gadekær ;D.
Jeg har sendt Louise en PM så hun kan komme videre....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline bornholmeren

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Er der mon noget jeg overser?
« Svar #10 Dato: 17 Maj , 2012, 21:01 »
Jeg kan varmt anbefale høns fra Ankerine jeg started selv med 3 høns og en hane og har nu en pæn flok på 25 smukke høns. så Ankerine kan ikke anbefales nok ,
Hilsen en glad Bornholmer.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Er der mon noget jeg overser?
« Svar #11 Dato: 17 Maj , 2012, 21:15 »
ankerine

prøv at google gls pakkeschop

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Er der mon noget jeg overser?
« Svar #12 Dato: 17 Maj , 2012, 22:37 »
ankerine

prøv at google gls pakkeschop
Jeps, gjort - 12 km hver vej - og samme åbningstider som posthuset 12 km i den anden retning. Næh, folk må afhente rugeæg, hvis de vil have dem :(.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Er der mon noget jeg overser?
« Svar #13 Dato: 17 Maj , 2012, 23:17 »
Ellers må du komme til Hadsten Louise, så må vi løse dine spørgsmål om udstilling og gøre det mere overskueligt for dig. Det er ikke så svært igen og vi er mange flinke folk, der nok skal hjælpe dig.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Er der mon noget jeg overser?
« Svar #14 Dato: 19 Maj , 2012, 23:00 »
@Frank  Tak for dit generøse tilbud :)  jeg er helt benovet over den hjælpsomhed, der eksisterer herinde. Så hvis jeg når dertil, med udstilling, så er det her, det starter  /o

Louise