Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Araucanaeksperter - Hjæææælp  (Læst 16187 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lærke M. P.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 736
Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Dato: 29 August , 2011, 22:54 »
Jeg har netop anskaffet mig 3 flotte araucana damer, af en engelsk (britisk) lavendelfarvet udgave. Men en pålidelig kilde fortæller mig, at de engelske (britiske) araucanaer ikke er "rigtige" araucanaer. Så nu er jeg forvirret.
Hvad er forskellen?
Har det afgørende betydning for salgsværdien af kyller om de er britiske eller amerikanske?
Kan man krydse de 2 uden problemer?

Og bonusspørgsmålene:
Kan man krydse lavendelfarvede briter med en sort amerikaner?
Hvad bliver resultatet farve- og kvalitetsmæssigt?
SKAL araucanaerne der udvælges til avl med henblik på videresalg, være fra samme kontinent?
Er briterne ikke en anerkendt race-gren inden for araucana?
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Svar #1 Dato: 29 August , 2011, 23:03 »
Uden at være ekspert  ::)  .....så mener jeg, at der er tale om to forskellige racer. Og dermed vil kyllingerne ikke være racerene. Så hvis det var mig, ville jeg ikke krydse dem med henblik på salg.

Håber at du får flere svar  :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Lærke M. P.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 736
Sv: Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Svar #2 Dato: 29 August , 2011, 23:26 »
Ja jeg havde mine bange anelser...  :-\ men saa maa jeg paa jagt efter de britiske
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Svar #3 Dato: 29 August , 2011, 23:37 »
Prøv at søge på nettet om racerne. Der er meget stor forskel og det eneste, de har til fælles er vist at de lægger turkisfarvede æg.
Hvis du har engelske araucana-høner vil det da være oplagt at købe en engelsk hane også.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Svar #4 Dato: 29 August , 2011, 23:43 »
Det er to forskellige racer, den haleløse er oprindelig fra Sydamerika og den britiske er opstået i Storbritannien, men så vidt jeg husker også på basis af importerede dyr fra Sydamerika.
Den haleløse er som sagt haleløs, og den skal helst have tuffer ved ørerne, nogle har også skæg.
De britiske har top og hale, og vistnok også sommetider skæg, men her er Gunni nok eksperten.
Jeg ville nok ikke kalde den haleløse for amerikansk araucana, den hedder bare araucana.
Personligt mener jeg det er lidt ærgerligt, at begge racer hedder noget med araucana, for de har næsten kun det tilfælles at de lægger turkisfarvede æg.
Briterne har i det hele taget deres egen opfattelse af hvordan forskellige racer skal være. F.eks. maran, en oprindelig fransk race, som skal have fjer på ydersiden af løbene, her har briterne valgt, at deres maran skal have løb uden fjer, så det har de så.
Nå, du var hurtigst, Kirsten :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Svar #5 Dato: 30 August , 2011, 02:50 »
Oh ja, jeg har jo hjertet fuldt af dem - de RIGTIGE Araucana uden hale, altså (kom så Gunni ;)).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lærke M. P.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 736
Sv: Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Svar #6 Dato: 30 August , 2011, 06:59 »
Ja, jeg har også fået mine flotte lavendler fra Gunni... så må jeg jo se om jeg kan opstøve en flot hane til dem :)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Svar #7 Dato: 30 August , 2011, 07:18 »
Nu hedder lavendel perlegrå på dansk.

Den Engelske Araucana og Araucana er begge rigtige godkendte race.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Svar #8 Dato: 30 August , 2011, 08:44 »
Og den tredje som hedder ameraucana er igen anderledes end de 2 andre.

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Svar #9 Dato: 30 August , 2011, 09:14 »


Ovenstående billede er et maleri fra 1920 af den engelske araucana. Første billede man kender til den "rigtige" var forsiden af National Geographich i 1927, ellers er det kun beskrivelser.

Jeg orker bare ikke, at skulle forsvare min Race den ene gang efter den anden, fordi andre mener, at deres er den "rene" vare og dermed drager mine købere i tvivl om min seriøsitet og min races ægthed.

Jeg indsætter nogle link for dem som virkelig gider at sætte sig lidt mere ind racen.Her kan man læse at den "rene" er et moderne produkt af fire forskellige typer, hvis standard reelt er yngre end den Engelske araucana.

http://www.araucanas.co.uk/history.html

http://araucanabreeder.freeservers.com/photo4.html ( bemærk sætningen :Because some serious mis-interpretations about the charcateristics of the
true Araucana)

Og så lidt fra Tyskland som jo er storleverandør af de "ægte".

http://www.vzv.de/Mitglieder/Araucana/index.htm

De som fremover vil påstå at den ene araucana er mere rigtig end den anden bør nok sætte sig lidt mere ind racens historie og gider man ikke det, bør man holde sin mund og acceptere, at nogle vil have det ene, andre det andet.

Jeg er meget glad for begge racer, men sjovt nok findes der vist flere haleløse, der får hale end engelske der er haleløse. Da det haleløse er dominerende giver det da lidt stof til eftertanke, hvis vi nu skal tale om "renhed", hvilket jeg slet ikke har indtrykket af, at man tager så nøje i fjerkræavlen.

Det er jo nøjagtigt det samme med dem som med så mange andre racedyr, at de præges af området. F.eks spaniels. I USA har man cockerspaniels, det har man også i England. Udviklingen har gjort dem forskellige, så derfor er der i dag en Amerikansk og en Engelsk Cockerspaniel, men den oprindelige race er den samme.

Et par link som viser, at den oprindelige Araucana slet ikke kom fra sydamerika, men fra Polynesien, kan i stikke den, hva, hva? ;D

http://news.mongabay.com/2007/0604-chickens.html

http://www.usatoday.com/tech/science/discoveries/2007-06-04-chickens-pre-columbus_N.htm

(The DNA from these chickens also shared some unique sequences with modern Araucana chickens from South America and some current chicken types in Hawaii and Southeast Asia, the researchers found.)

Jeg har beskrevet racen adskillige gange herinde på forum, men henad vejen drukner indlæggene jo og glemmes.

Desværre er min tid lige her og nu ikke til at lave et sammendrag af de oplysninger jeg har fundet og jeg tror også, at det er spildt arbejde på Ballelars, for der er ikke ret mange der gider sætte sig ind i tingene.Ja, jeg tror ikke engang man gider læse de vedhæftede links.

Det er meget nemmere, at så tvivl og gøre folk kede af at de evt. har købr dyr af mig, hvilket jeg kan fornemme af og til sker, idet jeg til tider får henvendelser som indikerer dette.

VH Gunni.





Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Svar #10 Dato: 30 August , 2011, 09:19 »
Ja jeg synes nu alle de forskellige har lige meget ret til og være her, og alle er da lige "racerene"  ;)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Svar #11 Dato: 30 August , 2011, 10:02 »
@Gunni: rolig, nu - det er kun for sjov. Den oprindelige Sydamerikanske araucana har da sikkert ikke lignet de nuværende haleløse ret meget. Jeg håber da ikke at du har misforstået mig så du tror at jeg mener at de engelske er "uægte"??? Jeg anbefaler jo netop spørger at anskaffe en "engelsk" hane.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Svar #12 Dato: 30 August , 2011, 10:39 »
Det er trist at man skal "op på barrikaderne" for at forsvare en race, som faktisk er "ældgammel".

Den har dog ikke været officielt været i Danmark før Gunni importerede den fra England og arbejdede med den i et par år (mener jeg ) for derefter at fremstille den på LU i 2010 og FÅ den anerkendt og optaget i den Skandinaviske Fjerkræ Standard. Hvilket er et STORT arbejde og virkelig godt gået. /o

Så når der kommer de nye rettelses blade til standarden, ja, så er den med.

Om den ene eller anden Araucana er mere "rigtig" er jo en smagssag... og ikke et spørgsmål om racens ægthed. Personligt synes jeg bedst om den med hale. ;)

@ Gunni

Jeg vil ikke ikke give dig helt ret i at der ses stort på racernes renhed, de seriøse avlere gør ihvertfald ikke, men desværre er der ikke så mange af dem-

@  lmp252093

Hvis du krydser dine Engelske Araucanaer med Araucana (haleløs) så får du ihvertfald krydsninger.


« Senest Redigeret: 30 August , 2011, 10:42 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Svar #13 Dato: 30 August , 2011, 10:52 »
@ Ankerine, jeg ved godt at du driller mig /o bliv bare ved med det, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at de engelske faktisk hed araucana inden de "rigtige" fik deres navn, så måske skulle det have væet sådan at de haleløse hed haleøs araucana. ;D ;D Du ved godt at jeg er vild med begge typer, men lige i disse år har jeg koncentreret mig om de engelske og jeg er faktisk ret stolt over så typefaste de perlegrå er.

@ Lærke. Jeg synes det vil være en dum ide at sætte haleløs på dine englændere.Det er efter min mening kun noget man gør for at få evt. en anden farve ind som ikke findes her i landet i forvejen, eller som er svær at få fra England. Man beholder i givet fald så det bedste til videreavl og spiser resten.

Afkommene af de to typer er noget rod, de fleste får top og skæg og er haleløse og selvom du laver en generation mere på disse haleløse er der stadigvæk for mange haleløse eller dyr med skæve haler.

Sælger man disse dyr til videreavl, så er det hele ude af bare den mindste kontrol og vil skade langt mere end det gavner nogen af typerne.På sigt tror jeg du får et bedre salg ( lader til at det er det du har for øje) i at have dem rene, enten det nu er det ene eller det andet.

@ Lene Tak *r *r

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucanaeksperter - Hjæææælp
« Svar #14 Dato: 30 August , 2011, 11:27 »
@ lmp252093

Hvis du kun avler blandinger så har du også kun en "kundekreds" og det er dem som "bare" skal have nogle høns i baghaven.

Hvis du gider at bruger noget mere tid på at avle racerene dyr, så har du lige pludselig to "kundekredse" dem som ønsker at købe og avle videre med racen og dem som "bare" skal have nogle høns i baghaven.

Plus du får kontakter med andre avlere og at du herigennem selv kan få hjælp og dyr.

Ps. du skal nok ikke regne med at du bliver rig af at sælge høns uanset hvad.  ;)
« Senest Redigeret: 30 August , 2011, 11:32 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub