Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana  (Læst 27382 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #15 Dato: 13 Maj , 2011, 20:02 »
jeg har en blanding af en maran hane og en araucana høne  den lægger mørke brune æg uden spor af turkis  så jeg tro også ægfarven ned arves fra farmand
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

GKV

  • Gæst
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #16 Dato: 13 Maj , 2011, 20:08 »
Pokkers også..jeg var så spændt på at få store grønne æg fra mine krydsninger :(

Jamen dog, hvor store æg vil du da have. Min linie med de meget æglæggende høner har æg der vejer mellem 61 og 69 gram. Når man slår dem ud er størrelsesforskellen kun i mængden hvide, blommerne er de samme store som små æg.

Den anden linie som er den der ruger er knapt så store, men da ikke ligefrem små.

VH Gunni.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #17 Dato: 13 Maj , 2011, 20:40 »
Det synes jeg lyder pudsigt. Hvis man søger lidt på nettet om genetikken bag den blå skalfarve hos Araucana, så står der, at det er et dominant gen, som ansvarlig for den blå farve. Derfor skal et afkom af efter en araucana give blå/grønne æg uanset hvilken race, den kombineres med.

Kan det tænkes, at de høner, som i har afkom efter ikke har været rene araucaner og dermed heterozygoter for det locus, som er afgørende for den blå/grønne ægfarve? I så vil der ganske korrekt kunne komme afkom ud af et blåt æg, som ikke selv lægger blå æg.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

GKV

  • Gæst
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #18 Dato: 13 Maj , 2011, 21:38 »
Jeg vil ikke bevæge mig ud i genetikken, den er for indviklet til min kyllingehjerne, men Storm Olsen har erfaret det, Tommy ligeså og mig selv.Jeg er ret så sikker på, at den haleløse der er mor til silkeblandingen er så renracet som man nu kan forvente det, når vi taler om høns.

Selv tror jeg på at, hvis man absolut skal krydse bør man gøre det med en høne der lægger hvide æg for at undgå filmen, hvis altså det ikke er olivengrønne æg man går efter.

VH Gunni.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #19 Dato: 14 Maj , 2011, 00:12 »
Jeg er nu ikke så nervøs for en gang krydsningshøns engang imellem, tit er det de sundeste kyllinger man kan tænke sig

Men mine araucana som stammer fra Lone lægger æg på 50-52 g..alt for små..de passer simpelthen ikke i æggebakkerne, farven er fin turkisblå.

Sælger du rugeæg Gunni? Måske jeg kan bruge nogle engang..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #20 Dato: 14 Maj , 2011, 06:28 »
Gunni, at vælge en race, som lægger hvide æg at krydse med, vil helt sikkert give en mere ren blå farve på afkommenes æg (ifølge genetikken  ;))

Det er nu meget pudsigt, at I er flere, som har oplevet, at en kylling eter araucana høne og anden race hane giver høneafkom, som ikke selv lægger blå/grønne æg. Er der andre, som har oplevet det modsatte, at afkom efter araucanahøne og ?? hane giver blå/grønne æg?

Og hvordan med afkom efter araucana hane og ?? høne. Giver de så grønne æg. Hvis dette er tilfældet, så tyder det jo på, at det blå gen er kønsbundet. Det har de i så fald bare glemt at nævne rundt om på nettet  ;D
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

GKV

  • Gæst
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #21 Dato: 14 Maj , 2011, 08:56 »
Det bliver nok ikke mig, der kan give svaret. Jeg synes jeg har rigeligt at tænke på, når jeg skal videre med min avl. At begynde at blande helt andre racer i Araucanaen tiltaler mg ikke, der er så meget der skal forbedres i forvejen, samtidig med at ægfarven gerne skal beholdes og den bliver meget let en grumset affære.

Rixen de store æg af mine er fra helt bestemte høns, som er børn af mine tværstribede og den vildfarvede, som også selv er ret store. De lægger æg som var de hybrider og altså ret store, men de er for store til standarden som siger max 59,9 gr. Det er heller ikke udstillingshøns idet de mangler toppen, de bliver heller ikke skruk, derfor har vi blot spist æggene.

Jeg er måske nok lidt sær, men jeg får det lidt skidt med madvarer der er for store, er mest til en lille flødekage, et lille stykke wienerbrød,et mindre stykke kød et mindre æg o.s.v. Ligeså snart det bliver et stort bjerg mister jeg appetitten.

Ja, jeg sælger rugeæg, men ikke fra disse høner.

Æggene fra de andre høns passer fint ned i en æggebakke. ;D ;D

VH Gunni.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #22 Dato: 14 Maj , 2011, 11:05 »

Det er nu meget pudsigt, at I er flere, som har oplevet, at en kylling eter araucana høne og anden race hane giver høneafkom, som ikke selv lægger blå/grønne æg. Er der andre, som har oplevet det modsatte, at afkom efter araucanahøne og ?? hane giver blå/grønne æg?

Og hvordan med afkom efter araucana hane og ?? høne. Giver de så grønne æg. Hvis dette er tilfældet, så tyder det jo på, at det blå gen er kønsbundet. Det har de i så fald bare glemt at nævne rundt om på nettet  ;D

Vi har haft to Maran-høner sammen med en flok Araucana- høner med Araucana-hane. Vi prøvede at ruge på nogle af de brune æg og beholdt en hønekylling for at se resultatet. Olivengrønt med turkisblå inderside. Altså "sprøjtelakeret" turkisfarvet æg som så fremstår som olivengrønt. Nogle venner har prøvet samme kombination med samme resultat men vi har ikke prøvet en Maran-hane på Araucanahøne mere end en uge. Han var for tung til hønerne! Normalt ruger vi kun renracet men man kan jo blive fristet ;D. De indgår IKKE i videre avl.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #23 Dato: 14 Maj , 2011, 11:50 »
Vi har haft to Maran-høner sammen med en flok Araucana- høner med Araucana-hane. Vi prøvede at ruge på nogle af de brune æg og beholdt en hønekylling for at se resultatet. Olivengrønt med turkisblå inderside. Altså "sprøjtelakeret" turkisfarvet æg som så fremstår som olivengrønt. Nogle venner har prøvet samme kombination med samme resultat men vi har ikke prøvet en Maran-hane på Araucanahøne mere end en uge. Han var for tung til hønerne! Normalt ruger vi kun renracet men man kan jo blive fristet ;D. De indgår IKKE i videre avl.

Det kan jeg så til gengæld godt forstå, de æg må være fantastisk flotte!!!! Har man så stadigvæk de renracede gående, vil man kunne lave dem til enhver tid, men jeg siger som du, de er ikke til videre avl som sådan.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #24 Dato: 14 Maj , 2011, 12:13 »
Jeg har pt. gang i et forsøg, der hedder gråstribet dværgmaran hane på mine grünleger, hanekyllingerne bliver til slagt, og hønerne bliver til æglægning, jeg skal lade jer vide, hvordan æggene bliver om et halvt års tid, håbet er jo olivengrønne æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #25 Dato: 14 Maj , 2011, 12:21 »
Det bliver jo spændende , ellers må du have dig en grunlægger hane til dine maranhøner.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #26 Dato: 14 Maj , 2011, 12:51 »
Under alle omstændigheder er det bare for sjov, og IKKE noget til avl, men jeg synes jo det er skægt med flotte æg i mange farver.
Jeg vil ikke "spilde" haneplads på eksperimentet, men håber at jeg på en eller anden måde kan få de oliven æg, det var jo egentlig meningen at de grünleger skulle levere dem, men den ene leverer noget, der til forveksling ligner araucanaæg, den anden lægger også turkise æg, men lidt mere grumsede i farven.
« Senest Redigeret: 14 Maj , 2011, 12:54 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #27 Dato: 14 Maj , 2011, 20:50 »
Er Zwerge grüngleger egentligt en race, eller er det en krydsning. Hvis jeg googler ordene, så finder jeg bl.a. en annonce, som angiver, at det er en krydsningshøne, som lægger grønne æg

http://www.rosengaard-friland.dk/10682/Fjerkr%C3%A6

Hvis det er tilfældet, så ville jeg forvente, at kun ca. halvdelen af afkom efter dine grünleger/maran vil give grønne æg, mens resten nok vil lægge brune æg. Vi glæder os til ar høre resultater om et halvt år Marianne  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #28 Dato: 15 Maj , 2011, 08:12 »
Det er en krydsning, Kevin, så jeg har dem kun for æggenes skyld. Og de lægger så heller ikke de olivengrønne æg, jeg havde forventet. Den ene ligger faktisk skruk nu, så hun bliver dermed en del af mit avlsprogram, for der kan gå mange små dværgmaraner under hende, og jeg vil jo helst have at mine kyllinger går med skruk.
Krydsningen er som sagt "kun for sjov", og skal bestemt ikke bruges til nogen for for avl.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #29 Dato: 15 Maj , 2011, 18:12 »
Avl efter en bestemt ægfarve er vel også en eller anden form for avl  ;)

Det er vel ikke kun avl af "rene" racehøns der kan kategoriseres som avl. Jeg vil jo nok påstå, at den mest intensive avl, som jeg kan komme i tanke om er avl inden for de linjer, der er bedsteforældre til hybridhønsene...

Vores fænotypeavl af racehøns hører selvfølgelig osgå bestemt til under kategorien avl. Ofte er der dog nok lidt flere lommefilosofier indblandet i udvælgelsen af forældredyr - for nu at holde tråden lidt inden for overskriften  /o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)