Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS  (Læst 12712 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Thorbjørn

  • Gæst
HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Dato: 30 December , 2008, 17:20 »
Hej, jeg har haft besøg af Mår. Vi har sat en fælle op. Jeg vil dog være sikker på den ikke kommer igen så har sat hønsetråd op hvor der har været små huller.
Jeg har læst at de kan komme igennem et hul på størrelse med en tændstiksæske. Kan det være rigtig? I så fald har jeg et stort problem.
Hjææææælp.
« Senest Redigeret: 30 December , 2008, 17:29 Fra Thorbjørn »

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Svar #1 Dato: 30 December , 2008, 17:39 »
Ved ikke det med tændstikke æsken, men jeg ved at mår kan være en frygtelig plage!

Her har vi vidst kun haft måren en gang eller to og der har det været en skovmår, hvilket man ikke må gøre noget ved da den er fredet!

Som jeg husker det var vores mårer her kun en enkelt gang og tog kun 2 høns begge gange de var her. Derefter kom de ikke tilbage, men jeg ved selvfølgelig ikke om det er det samme me din :)...

Husmåren må gerne reguleres og der med også fanges i fælder da den står under loven om vildtskader som et dyr der må reguleres også uden for jagttiden.

Du kan prøve at holde hønsene indendøre, og håbe på at den bliver træt af at vente, ellers ved jeg ikke om der er så meget at gøre andet end at håbe på at den går i fælden. Det vil også hjælpe på lysten til at gå i fælden hvis den ikke kan komme til dine høns, for så vil den jo blive sulten på et tidspunkt ;)

Krydser fingre for dig ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Svar #2 Dato: 30 December , 2008, 17:58 »
Tak, men eftersom måren er et natdyr jager den om natten. Den gemmer sig oppe på loftet. (Mit hønsehus er bygget sammen med et gammelt hus)
Ved ikke om det er en mår, det kan også være lækat, den vi har løber rundt og bider hønsende i nakken så de dør. Den ondulerede 10 høns på en nat. Den er lystmorder som man siger.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Svar #3 Dato: 30 December , 2008, 18:01 »
Puha det lyder slemt! Har de bare fået i bid i nakken, og så er der ikke mere? Ikke nogle der er forsvundet eller nogle der er spist af?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Svar #4 Dato: 30 December , 2008, 18:03 »
Den prøver så at få dem med op på loftet, men da de er for tunge opgiver den og tager kun hovedet.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Svar #5 Dato: 30 December , 2008, 18:08 »
Hm... Tja det kan være begge dele. Hvor store er de høns den har taget? En lækat har nemlig en meget lille vægt (80-150 g for hunnen og 150-300 g for hannen) og hvis det er store høns kunne den jo godt have svært ved at få dem med sig, og der ved kunne det være den.

Troede lige kort at det kunne være Mink, men de bor oftest ved vandet, så den er det nok ikke, heldigvis :)...
« Senest Redigeret: 30 December , 2008, 18:12 Fra Mikkel. B. S »
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Svar #6 Dato: 30 December , 2008, 18:11 »
Vi har også haft besøg af en mink eftersom der ligger en minkfarmer et par km her fra, den er også lystmorder.
De er nogle små udyr!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Svar #7 Dato: 30 December , 2008, 18:23 »
Ja det er de. De dræber som regelt til der ikke er mere. Vi har haft besøg af mink to-tre gange og de har taget mellem 7-10 høns hver gang. Den eneste grund til at det ikke blev mere har været at vi nåede at komme over og få den skudt.

Syntes bare det ligner en minks opførsel bedere at tage så mange dyr. En mår plejer ikke at være så grisk! :)

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Svar #8 Dato: 30 December , 2008, 18:24 »
Har hørt de også kan finde på at tage katte, og vi har 6 katte. Den skal bare væk hurtigst muligt .
bliver nød til at smutte. skal til Julefrokost  :-[

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Svar #9 Dato: 30 December , 2008, 18:26 »
Vi har også skudt en før. Men der har altid været et rovdyr på besøg i hver hønseflok vi har haft.

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sv: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Svar #10 Dato: 30 December , 2008, 18:29 »
Tror katte er en for stor mundfuld for sådan en. Har selv 3 katte, og de har jagtet flere husmår og mink på flugt. Håber du får ramt på dyret.
Hilsen Vinni

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Svar #11 Dato: 30 December , 2008, 18:30 »
Tak  ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Svar #12 Dato: 30 December , 2008, 18:36 »
Ja held og lykke :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Svar #13 Dato: 30 December , 2008, 19:54 »
Så vidt jeg mener så har alle disse væsler (mår, mink, lækat etc) et blødt kranium, og derfor kan de komme ind stort set over alt.  tror faktisk at en hund eller et elhegn er det bedste mod sådanne sataner :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: HJÆLP - MÅR I MIT HØNSEHUS
« Svar #14 Dato: 30 December , 2008, 19:59 »
Man brude opfinde en form for "dræber maskine" sådan en der gjorde ligesom den rottefælde der brækker nakken, så skulle det være en spyd eller pille kaster sådan noget der bare brækker dyret ihjel :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.