Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Agent høns ? på LU  (Læst 15765 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Agent høns ? på LU
« Svar #15 Dato: 11 December , 2011, 18:54 »
den er jo pæn!!!  er den i standarten?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Agent høns ? på LU
« Svar #16 Dato: 11 December , 2011, 18:57 »
Agent-høns blev ikke godkendt. De fik for små point. Det var specielt kammen det var galt med. De var for uens
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline ole nordsj.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
Sv: Agent høns ? på LU
« Svar #17 Dato: 11 December , 2011, 20:25 »
den video du linker til er ihvertfald agenter fra antons hønsegård. Billedet med hanen der synes jeg ikke, at halen ligner så godt længdemæssigt 8)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Agent høns ? på LU
« Svar #18 Dato: 12 December , 2011, 17:39 »
Ham her er nu ikke særlig hemmelig..


Diskussion om perlegrå fortsætter her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=22022.msg196995#msg196995
« Senest Redigeret: 12 December , 2011, 17:42 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Agent høns ? på LU
« Svar #19 Dato: 13 December , 2011, 05:43 »
Jeg fik også taget et par billeder af dem. Jeg synes de er virkelig flotte og hvis jeg skulle have store høns blev det nok dem. Personligt synes jeg den første hane og den sidste høne var bedst rent type og farvemæssigt. Derfor det er disse to dyr på billederne. Dog måtte hanen gerne være mere sølv/lysere i behæng for den rigtige farve synes jeg. Kunne se i bogen at disse fandtes, så det er bare med at få det med over i avlen.
« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 05:44 Fra Frank H. Kristensen »
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Jens H. C.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Agent høns ? på LU
« Svar #20 Dato: 13 December , 2011, 14:45 »
Jeg forstår at ved nyopdræt, at man skal udstille 3 år i træk.

Men når man ikke bliver godkent første år.

Skal man så et år ekstra ?   
M.v.h Jens Christensen

1,4 Maran-0,3 Sussex-0,2-Agenthøns

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Agent høns ? på LU
« Svar #21 Dato: 13 December , 2011, 17:46 »
Nyopdræt - helt nye racer som f.eks. Agenthøns skal fremstilles min. 3 år i træk med nogle bestemte antal dyr unge + gamle - og det vil derefter være den samlede vurdering af racens udvikling, fastholdelse af racepræg m.v. som det sidste år vil være med til at bestemme om racen bliver godtkendt. Denne godkendlese foretages af Standardudvalget som har bedømt dyrene i de forløbne år og som har været med til at tilrette standarden efter opdrætterens oplæg.

Offline ole nordsj.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
Sv: Agent høns ? på LU
« Svar #22 Dato: 13 December , 2011, 17:54 »
Har lige snakket med Anton, som opdrætter dem, og han står faktisk, og skal af med nogle agenter, så vidt jeg kunne forstå på ham

Offline antonraun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Agent høns ? på LU
« Svar #23 Dato: 13 December , 2011, 19:07 »
Hej, det er mig med "agenthønsene". Jeg er først nu blevet opmærksom på, at der bliver snakket om dem herinde.
Hvis du er interesseret i deres historie, så send en mail til antonraun at gmail.com. Jeg har det liggende som fil, med billeder osv - "den gule mappe" fra Herning.
Men meget kort fortalt en det en stamme, som jeg har avlet med de sidste ca. 20 år, uden at hente nyt blod. Hvis man lavede en fuldstændig stamtavle ville man nok finde, at ca. 25% af generne stammer fra Welsum, ca. 25% fra industrihøns som Amber Link, Isa Brown m.fl. og ca. 50% fra en flok høns, som gik hos Agent-Karl. Agent-Karl var en eneboer, som var glad for dyr, men ikke så organiseret (tænk på nogle af de steder, hvor Søren Ryge har lavet udsendelser fra).
Starten var tilfældig, ikke planlagt, men som årene gik blev mine dyr mere ensartede. Jeg havde som et vigtigt kriterium, at deres adfærd var god. Siden 1993 har jeg kun brugt rugemaskine i år, hvor jeg skulle have tidlige kyllinger gr. udstilling. Ellers har der hvert år været en 2- 3 kuld kyllinger udruget af et par af hønsene.
Jeg har ikke udstillet før nu, men jeg et par og tres, og hvis ikke jeg gør noget forsvinder agenthønsene med mig. Derfor initiativet.
Jeg føler mig godt behandlet af standardudvalget, hvor jeg fik en god snak med én af dem om søndagen. Men der skal udstilles i hvert fald to år mere, førend der kan blive tale om anerkendelse eller ej.

Lige nu har jeg 5 haner, men kan kun beholde 2. Så hvis du skulle være interesseret i at være med i avlen, så mail. Inden fredag. Evt. også et par høner.
MVH Anton

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Agent høns ? på LU
« Svar #24 Dato: 13 December , 2011, 19:38 »
Anton velkommen som aktiv skribent her på forum :D
Jeg var "nabo" til dine høns på LU, så jeg kikkede rigtig meget på dem, de er rigtig smukke, og opfylder mange af de kriterier, jeg finder væsentlige: smukke, venlige, kan reproducere sig selv.
Tillykke med dine fine dyr og held og lykke med dem fremover, jeg vil *k for, at det kommer til at gå dem godt.
Jeg kan desværre ikke selv deltage i avlsarbejdet her og nu, for jeg har hænderne og stammerummene fulde af Maran i dværg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Agent høns ? på LU
« Svar #25 Dato: 15 December , 2011, 21:37 »
Jeg synes du har gang i noget spændende arbejde her /o

For det første er det en smuk race, den lægger flotte æg og kan ruge selv. Det synes jeg er sympatiske træk /o.

Er den beregnet til æg eller kød eller som en kombination? Hvad er ideal vægten? Flyver de?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline løv

  • Bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Agent høns ? på LU
« Svar #26 Dato: 23 August , 2014, 21:55 »
Jeg købte et par "fejlfarvede" agenter (Agent I og Agent II) for et par år siden af Anton, og de er perfekte til at skrukke og kyllingefører og omgængelige (bortset fra, når de passer deres kyller ;-))
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg