Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: race beskrivelse af königsberger  (Læst 15763 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
race beskrivelse af königsberger
« Dato: 06 Oktober , 2013, 22:31 »
hvor finder man en grundig racebeskrivelse af königsberger? Det eneste jeg kan finde på nettet er: hønen er smuk, vejer ca. 2.3 kg og æggene vejer ca 62 g. Lægger omkring 300 øg om året. ikke noget om temperament, hvor de kommer fra, hvad racestandarden er og om der er gode og tillidsfuld og gode med andre racer høns. ???

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: race beskrivelse af königsberger
« Svar #1 Dato: 06 Oktober , 2013, 23:45 »
Det er en æggehøne, så meget kan siges - næsten lige så flittig som ISA og Hellevad. Jeg har haft en (det er selvfølgelig ikke meget at bygge sin statistik på :-) Den var sød og tam, ikke flyvsk. Havde blå fjer med mørk randtegning og blågrå ben, mørke øjne og ret stor kam og hagelapper. Lagde store lysebrune æg. Sympatisk høne - og et rigtig godt alternativ til ISA'erne, udseendesmæssigt. Blid af temperament.

Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: race beskrivelse af königsberger
« Svar #2 Dato: 07 Oktober , 2013, 07:30 »
Ja, det er ganske rigtigt en æglægger, men en smuk en af slagsen. Jeg havde meget kort, to stk. i flokken, som gik med mine høns i et par uger, inden de skulle videre til deres nye hønsegård. Jeg må sige, at det er høns der er fremme i skoene. De er frække, tillidsfulde, tamme og spytter æg ud. Her gik de to kønigsbergere sammen med mine araucana, og de to nye tog straks føringen i hønsegården, så det er altså også en høne med selvtillid.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: race beskrivelse af königsberger
« Svar #3 Dato: 07 Oktober , 2013, 10:46 »
Ja vi har kunnet se at hun er fremme i skoene. Vores Orpington som ellers er fredeligheden selv og aldrig har forsvaret sig selv mod de tæv hun fik af en tidligere orpington (faktisk den vi byttede væk til denne kønigsberger) - hun er lige pludselig en Dr. Jekyl /Mr. Hyde høne. Hun giver den nogle godyle tæv engang imellem. Umiddelbart ser det ud som om at det er for ingenting - men vi kan godt se at split sekund efter står den "lille" (kønigsbergeren er kun 24 uger) og stjæler maden lige ved siden af orpingtonen. Så den har bestemt selvtilliden i orden.  ;D Måske også derfor den gamle (orpingtonen er 1,6 år) bliver let sur på den. Hun er nemlig nr 2 i vores lille flok på 3, så hun kan sikkert føle åndedraget i nakken fra den lille. Til gengæld prøver den lille ikke kræfter med hønsegårdens Dronning Margrethe - en sort australorp blanding (vist nok noget farverolles af fødderne at dømme) på 1 år. Der er hun ydmygheden selv - men Margrethe har også selvtilliden i orden. Hun behøver bare kigge på dem, så hører de efter  :)
Men jeg er da glad for at høre at kønigsbergere er tillidsfulde og tamme - vi har lige fået hende men vi vil godt have hun bliver håndtam ligesom de andre to. Er der nogen af jer der ved hvad en kønigsberger er blandet af?

(Lidt sjovt at man kalder æglæggerne HYBRID (og nogen ser lidt ned på dem) fordi de er blandende - men andre kalder man racerene. Men et eller andet sted er alle jo blandet af forskellige racer. Australorp f.eks. af orpington og Croad Langshans. Men australorp er en RACE og ikke en HYBRID - ja ja sådan er verden jo så spøjs, når alt skal sættes i rammer :-))

mvh
Maj-Britt

Snart udvides med 2 "rene" australorps hønnikker - så er vi vist også fuldtallig :-))
« Senest Redigeret: 07 Oktober , 2013, 11:24 Fra majer711 »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: race beskrivelse af königsberger
« Svar #4 Dato: 07 Oktober , 2013, 11:28 »
Det er korrekt at alle racer er opstået i tidernes morgen ved krydsning med andre racer, men for at være en race, så skal dyrene være så racetypiske at de ved videre avl også ligner racen og ligeledes er der en standard på dem, som i detaljer beskriver hvordan racen skal se ud. 

Man laver ikke bare en ny race ved at krydse to racer med hinanden og vupti, så er der en ny race året efter. Det tager en del generationer at lave nye racer/varieteter, og det kræver et stort avlsarbejde.
Dette er mange dog desværre ikke klar over.

Hybrider er første generation af krydsning mellem to indavlede linjer, som  ved parring sammen giver en krydsningsfrodighed, denne krydsningsfrodighed forsvinder ved videre avl i næste generation.
For resultatet vil svare til krydse to blandings høns med hinanden, for resultatet kan blive hvad som helst. 

Om der ses ned på hybrider ?? måske er der nogen som gør, men måske er flertallet fuldstændig ligeglade.

Der er jo også dem, som har en masse fordomme om racehøns og deres opdrættere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: race beskrivelse af königsberger
« Svar #5 Dato: 07 Oktober , 2013, 15:54 »
Jeg kan på tyske hjemmesider læse mig til at den er en hybrid - det var jeg ikke klar over, jeg troede den var en fin gammel østpreussisk race, der kan man bare se.
Det er bemærkelsesværdigt at de er blå - avlsmæssigt er det jo en lidt 'sjov' farve at få pæn, men her ser det ud til at lykkes hver gang. Men det kan jo være de laver kyllingepølser af de fejlfarvede.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: race beskrivelse af königsberger
« Svar #6 Dato: 07 Oktober , 2013, 16:11 »
God og god blå, hmm de billeder jeg har set af dem, der er de ret forskellige, undtagen de steder hvor de har brugt det samme billede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: race beskrivelse af königsberger
« Svar #7 Dato: 07 Oktober , 2013, 16:25 »
Hvordan kan avlerne sikre at alle hønsene bliver blå i et eller andet omfang? Er det så lutter splash-fugle de avler med?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: race beskrivelse af königsberger
« Svar #8 Dato: 07 Oktober , 2013, 16:37 »
Det er ikke til at sige hvad rugerierne gør, men sort på spættet giver 100 % blå.

Har du for øvrigt set haner af Königsbergere ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: race beskrivelse af königsberger
« Svar #9 Dato: 07 Oktober , 2013, 18:48 »
Aldrig, men jeg har heller ikke set så meget...

Når nu de er hybrider, så er det jo heller ikke en kønigsberger hane - men noget andet. Blå andalusier eller what...
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline løv

  • Bruger
  • Indlæg: 172
Sv: race beskrivelse af königsberger
« Svar #10 Dato: 23 August , 2014, 21:48 »
Skægt, jeg har to Køningsberger og den ene har afleveret et afkom med en kobberfarvet Maran. Afkommet har fuldstægt morens blå/ grå farve m rustrød krave....det havde jeg egentlig ikke troet, når Kønigsberger er en hybrid?
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg