Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Araucana kyller med hale?  (Læst 14624 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
Sv: Araucana kyller med hale?
« Svar #15 Dato: 17 Juni , 2012, 11:51 »
Tak for svar :) ja vi må jo vente og se hvad der sker og hvordan de kommer til at se ud.. Tænker næsten der må have været sket en blanding på et tidspunkt.. for jeg har kun haleløse Araucana og har ikke haft andre siden vi fik dem.
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Araucana kyller med hale?
« Svar #16 Dato: 17 Juni , 2012, 12:39 »
Hvor kommer dine araucanaer oprindeligt fra ?
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
Sv: Araucana kyller med hale?
« Svar #17 Dato: 17 Juni , 2012, 14:58 »
For at være helt ærlig så ved jeg det faktisk ikke helt.. jeg har et tlf. nummer på manden vi købte dem af da min kæreste hentede dem på en tankstation fordi han var på vej nedaf i landet med flere dyr, så sparede vi jo køreturen.. mener faktisk han var fra Fredrikshavn..

Vi købte 4 dyr hos en dame i Dania, Mariager som ikke længere kunne have dem da hendes naboer havde klaget over larmen. 1.3 Araucana.. den ene høne mistede vi til hunden da den baskede sig over indhegningen da de blev lukket ud og hanen måtte vi aflive da den var meget hidsig og vi til sidst ikke kunne gå ind til hønsene med mindre vi kom ud med blå mærker på benene.. det dur jo ikke :) Så tilbage ud af den "flok" har vi to høner, en sort og en blå..

De resterende dyr, 1 hane, 2 vildtfarvede, 2 blå og 2 vildtfarvede kyller 2 sorte kyller og 8 vi ikke helt kan regne ud hvilken farve de får.. men har da en mistanke om at "manden" på tankstationen har tænkt at vi (ganske uerfarne) ikke havde tjek på hvad der var hvad og har givet os blandingsdyr, ellers kan jeg ikke regne ud hvor halerne skulle komme fra..
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
Araucana kyller med hale?
« Svar #18 Dato: 25 ſeptember , 2012, 02:39 »
Manden på rastepladsen hedder Mark og er vist leveringsdygtig i alt slags fjerkræ, så jeg går stærkt ud fra at han er en ærlig mand med styr på sine dyr, så jeg må jo gå ud fra at de er ægte :)
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucana kyller med hale?
« Svar #19 Dato: 25 ſeptember , 2012, 07:56 »
Mange blandinger ser ud som den rigtige vare. Så det kan være rigtigt svært at skelne, især når man er nystartet. Mange gener kan også ligge skjult, for derfor lige pludseligt at dukke op.

Man kan så gøre to ting :

1) sige nåja dyrene er søde, de har kønne øjne og jeg skal jo bare have dem som hyggehavehøns.

2) sætte sig ind i racen og begynde at avle efter det rigtige og hele tiden luge med hård hånd dem fra som ikke er race typiske.

Det første er helt sikkert det letteste, men nok ikke det bedste for racen. Det andet er straks sværere, men til gengæld meget mere spændende og udfordrenden.
Og så er man endvidere med til at bevare og vedligeholde en race.

Også er det lige det med Araucanaer, Engelske Araucanaer og ikke mindst Maraner er blevet højeste mode. Og når dyr bliver mode, så avles/formeres der i hobetal og ikke mindst "bevidstløs" der ud ad.  Så der kommer rigtig mange dyr af mere eller mindre tvivlsom kvalitet.
Og ikke mindst alle de blandinger, som i flæng kaldes Grünlæggere og som nok skal slipper ud rundt omkring, for at være ægte lige pludseligt.
 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
Araucana kyller med hale?
« Svar #20 Dato: 25 ſeptember , 2012, 08:08 »
En skam der ikke er en "synes godt om" knap :) planen er at avle frem til de "rigtige" ellers er det lidt spildt arbejde, har dog fået et par lovende sorte med kæmpe tufter, så krydser fingre for at de ikke bliver haner :) benfarven er pil så de ser rigtig gode ud, venter spændt... Maraner har jeg også 2x2 høner fra 2 stammer og en hane fra et helt 3 sted alle sort kobber, så der skal også arbejdes frem til de flotte mørke æg :) nåeh ja hanen skal jo lige være stor nok til at kunne klare opgaven, men glæder mig meget til at komme igang :)
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucana kyller med hale?
« Svar #21 Dato: 25 ſeptember , 2012, 08:24 »
Jeg tror såmænd bare at du har haft samme "begynder-uheld" som mange af os andre. Selv MÅTTE jeg også bare have Araucana for nogle år siden. Fandt en opdrætter i et udstillingskatalog og ringede og lavede en aftale. Flink mand, så vi tog den lange køretur og kom hjem med 6 voksne dyr, alle uden hale - men også uden øretufter (fældning, sagde den flinke mand) .... Så gik jeg og ventede på de første turkisfarvede æg. De kom aldrig. Æggene var beige ::). Jeg havde faktisk betalt mange penge for noget, der MÅ have været krydsninger.... Nå, det lærte jeg så af og derefter har jeg været forberedt på lidt af hvert og dels kørt langt, dels betalt meget for at få de rigtige høns.
Lige nu sidder jeg så og er meget glad for at jeg ikke havde kyllinger til salg, da Mark spurgte mig. Han havde ingen på det tidspunkt og ville meget gerne have. Ugen efter havde han - til min store undren - Araucana til salg. Jeg tror, det går lidt for hurtigt med fjerkræomsætningen dér.......
Bedre held fremover. Heldigvis smager "fuserne" godt også ;)

- og lad så være med at begå samme fejl som jeg har begået: for tre-fire år siden fik jeg en opringning fra en kollega, der efterlyste befrugtede rugeæg til naboens skrukhøne, der havde ligget i to uger på egne æg - og de havde ingen hane. Vi havde både Araucana og Maran på det tidspunkt og jeg forklarede omhyggeligt at det var GRATIS krydsningsæg, vi havde. Det var underordnet, bare hønen fik nogle kyllinger ud af sin ulejlighed - også for børnenes skyld. Da jeg spurgte til projektet flere måneder senere, var der kommet seks kyllinger ud af de seks æg (så det var IKKE rene Araucanaer, der er et stort frafald) - og de var nu SOLGT som Araucana :o. DET gør jeg ikke igen, selvom folk synes, jeg er sær og at det da ikke betyder så meget, bare de lægger æg......
« Senest Redigeret: 25 ſeptember , 2012, 08:36 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucana kyller med hale?
« Svar #22 Dato: 25 ſeptember , 2012, 10:12 »
Ja så spørgsmålet er bare var Ankerines flinke Araucana sælger bevidst om det var krydnings dyr eller var han uvidende om det, for han havde selv købt dem for at være ægte eller var han bare fløjtende ligeglad.?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucana kyller med hale?
« Svar #23 Dato: 25 ſeptember , 2012, 10:26 »
@ Martine

Det lyder godt at du vil gå aktivt ind for seriøs avl af Araucana. Så dejligt at du vil tage "kampen" op.  /o

Forøvrigt kunne rigtig mange racer sagtens bruge flere seriøse avlere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucana kyller med hale?
« Svar #24 Dato: 25 ſeptember , 2012, 10:53 »
Ja så spørgsmålet er bare var Ankerines flinke Araucana sælger bevidst om det var krydnings dyr eller var han uvidende om det, for han havde selv købt dem for at være ægte eller var han bare fløjtende ligeglad.?

- det kan jeg så godt svare på: manden er mangeårig udstiller og opdrætter og havde taget rugeæg fra - som jo også har været beige. Hanen var fjernet fra flokken da vi kom. Mon ikke HANEN har været Araucana? Men OK, jeg havde sagt at de skulle bruges som havehøns og som æglæggere af TURKIS æg. Men til den pris burde de have været af OK kvalitet. Jeg tager i hvertfald ikke så meget for racetypiske dyr, som jeg selv betalte dengang. Så han har bare været hamrende ligeglad. Men det ER jo svært at begå sig indenfor nye områder.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
Araucana kyller med hale?
« Svar #25 Dato: 25 ſeptember , 2012, 20:45 »
Ja man skal jo lære :) min plan er at få de rigtige avlet frem så man kan gøre det "ordentligt", det var det der var planen fra starten og blev derfor dybt chokeret over at finde haler på nogle af kyllingerne :(

Så kunne måske godt finde på her til foråret at købe nogle æg hvis jeg kunne af Ankerine :D (stort charmerende smil) for at være sikker på at få nogle rigtige!!

Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)