Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udlån af høns  (Læst 10185 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jens Juhl

  • Gæst
Udlån af høns
« Dato: 13 Februar , 2008, 17:41 »
Jeg ved godt at folk der kommer her har høns selv, men vil i så ikke godt give beskeden videre til de som godt kunne tænke sig at prøve at holde høns uden at de er sikre på at de binder sig for livet. Man kan låne høns gratis:
Man kan låne 3 høns gratis i 3 måneder, med et transportabelt hønsehus. Jeg vedhæfter et billede at det ene. Vi har lige nu 2 sæt. Der følge fodertrug og vandbeholder med. Man skal selv sørge for foder, og så aflevere det hele i samme stand som man modtog det. Hvis man bliver glad for hønsene og bygger et hønsehus selv, kan man beholde dem imod at man betaler for 3 til den næste låner.
Man skal bo i nærheden af Gladsaxe, eller omegnskommunerne. Man skal også selv være med til at hente dem hos den seneste bruger. Lige nu er ventelisten ikke særlig lang, men erfaringsmæssig er den det omkring april.
Udlåner er: Lokalagenda 21 Gladsaxe v/ Jens Juhl slotsherre@hotmail.com

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Udlån af høns
« Svar #1 Dato: 13 Februar , 2008, 18:48 »
Hej

Det lyder som en rigtig god ide.

Det kan næsten kun være dværghøns i har i husene eller???


Tommy

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Udlån af høns
« Svar #2 Dato: 13 Februar , 2008, 20:33 »
Det er simpelthen en kanon idé Jens :D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Hanne

  • Gæst
Sv: Udlån af høns
« Svar #3 Dato: 13 Februar , 2008, 21:50 »
Ja det burde være landsdækkende!!

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Udlån af høns
« Svar #4 Dato: 14 Februar , 2008, 17:10 »
Vi bruger "Lomann" eller andre æglæggere til udlån. Vi har prøvet med dværghøns, men det har ikke været lykken. Når de 3 måneder er gået siger folk: "Ja de er såmend meget søde, men,," De lægger for lidt æg, og dem vi har brugt var ikke så tamme og børnevenlige som folk ønskede. Der var stort set ingen der fortsatte med hønsehold efter 3 måneder. Så testede vi et hold med den glade æglægger "Loman". De lægger masser af æg, og er så nemme at gøre tamme, og siden da har vi haft succes med udlånet. Ud af de 20 sidste har 19 lånere høns i dag.
Hønsehuset er 2,2 x 1,2 meter. Hønsene bor på 1. sal om natten. Der er også æglægningsrede. Mange af vore lånere har en lille løbegård til dem ved siden af. Det andet bur vi har er større, og desværre også tungere. Det kan klappes sammen for at komme ind i folks havelåger. Vi er jo i byen.
Jens

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Udlån af høns
« Svar #5 Dato: 14 Februar , 2008, 18:58 »
Welsumer dværge lægger mange æg og i en fin størrelse :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Udlån af høns
« Svar #6 Dato: 14 Februar , 2008, 22:16 »
Jeg synes det er enormt spændende at du lige er faldet for Loman,  <K for jeg havde bestemt ikke det indtryk at den var nem at gøre tam, jeg ville snarere sige at den kun kunne lide sig selv, men det kan måske gå når der kun er Loman,,, jeg har også kun haft en, og den var nærmet at betegne som utilregnelig og helt udenfor pædagogisk rækkevide, den jagtede alt og alle der kom i nærheden af hanen som var en smuk kæmpe jersey, og ve den der kom når han lavede madkald, der var en del uro i hønseholdet, så da opførslen smittede af på hanen der til sidst ikke ville lade nogen gå i haven, så fik både han og den satans madam deres endeligt,,,,,
Lomans evne som æglægger kan ikke bestrides. <Y
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Udlån af høns
« Svar #7 Dato: 15 Februar , 2008, 19:26 »
Nogle af de høns jeg har i egen hønsegård er resterne fra udlånshøns. Fx. når der er taget en af ræven, så tager jeg de resterende hjem i hønsegården og starter med 3 nye. Det lykkes som regel fint med Loman, som er blevet så tamme ude hos lånerne, at man kan tage dem op på græsplænen. De er så fredelige at der som regel ikke bliver den mindste uro i hønsegården. Jeg har såmænd præsteret at lukke en høne ind til 5 - 6 andre, uden at den blev mobbet.
Og så lægger de æg i lange baner, og det er vigtigt for lånerne, i hvertfald i begyndelsen. Senere kan folk så få lyst til at dyrke mere ædle arter, og det sker. For os i Lokalagenda 21 er det vigtigste i denne sag, at folk for lyst til at holde æg, som er enormt miljøvenlige, hvis man da selv lader være med t tilsvine sin havejord med gift og kunstgødning. Personligt er jeg ligeglad med race, bare de er hyggelige.
Jens