Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling nyser og har få fjer  (Læst 1759 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hellem

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Kylling nyser og har få fjer
« Dato: 20 Juni , 2019, 17:58 »
Hej.

Har en kylling, ud af 4 der går og nyser. Har prøvet at behandle med mild hønseguf og hvidløg efter at have læst gode/gamle fif her inde. Men synes ikke rigtig det hjælper. Kan kyllinger ha allergi? Eller har i andre ting jeg kan prøve?

Den spiser og drikker fint, men undre mig over den har færre fjer end sine søskene ( har kun lidt fjer på vingerne og ben selvom den er 4 uger gammel). Vi kar kigget den efter for utøj. Er en ren Brahma kylling, hvor de andre 3 er Brahma/australops kyllinger.

Nogen der kan hjælp?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kylling nyser og har få fjer
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2019, 18:57 »
Ja, høns kan faktisk godt have allergi.
Du kan ikke gøre så meget andet for den lille, end det du allerede gør. Hvis du bruger hemexide i hønsehuset, så fjern dette, da hemexide kan irritere og udtørre slimhinderne slemt.

Jeg har aldrig selv haft brahmaer, så jeg ved ikke, om de er lidt langsommere til at sætte fjer. Dog har jeg ofte hørt om en kylling i en flok, som er bagefter sine søskende både i fjersætning og størrelse. I langt de fleste tilfælde indhenter 'sidsteper' de andre med tiden og bliver en fin voksen høne/hane.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hellem

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Kylling nyser og har få fjer
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2019, 19:20 »
Hej Helle K.

Tusind tak for dit svar.

Bruger Hemexide i hønsehuset, så vil i morgen går ud og rengøre huset og se om det kan hjælpe på kyllingens nysen og så fortsætte med hønse guf et par gange om ugen og hvidløg i deres vand, for det kan i hvert fald ikke skade.

Kyllingen vokser fint, er på størrelse med de andre.... frygter bare lidt, når hønemor bliver træt af kyllingerne om kyllingen så vil have nok fjer på kroppen for at holde varmen. For den lægger sig stadig meget under hønemor for at få varme, hvor de andre kyllingerne nu mere bare ligger omkring hende.


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kylling nyser og har få fjer
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2019, 20:04 »


Kyllingen vokser fint, er på størrelse med de andre.... frygter bare lidt, når hønemor bliver træt af kyllingerne om kyllingen så vil have nok fjer på kroppen for at holde varmen. For den lægger sig stadig meget under hønemor for at få varme, hvor de andre kyllingerne nu mere bare ligger omkring hende.

Jeg tror ikke, du behøver at bekymre dig. Når kyllingen er frisk og også vokser, som den skal, så kommer fjerene også. Du kan håbe på, at skrukken gider fortsætte med at være mor i flere uger endnu, men når hun forlader sine kyllinger, synes jeg de store kyllinger er rigtig gode til at lægge sig i bunke for at varme hinanden. Er kyllingen stadig bagefter med fjersætning, når mor går, så vil den garanteret søge tæt ind til sine søskende - og få lov.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14