Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gul overfarve  (Læst 4855 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Gul overfarve
« Dato: 11 Oktober , 2008, 13:48 »
Hvad er jeres vurdering/erfaring med gul overfarve på hvide eller sølvhalsede dyr ??

Nogle mener det kommer hvis man f.eks fodre med majs eller hvede, men disse to kornsorter er jo også med i færdig blandet hønsefoder (voksefoder/hønsepiller) Så det er svært at undgå helt.

Nogle andre mener at det er arveligt og at disse dyr, der har det selvfølgelig skal luges ud af avlen.

En jeg snakkede med engang havde sammen med en anden lavet et forsøg med Sussex- hvid sort/columbia ( i "gamle dage "lyse)
Hvor halvdelen fik majs/hvede og den anden halvdel fik andet foder. Det viste sig at der kom dyr med gul overfarve i begge hold, så deres konklusion var at det ikke er foderet, der er problemet.

Jeg har Danske Dværg Landhøns i farven sølvhalset. Og den ene hane fra sidste år er begyndt at få gul overfarve. Dog ikke så meget (endnu)

Det er dog et problem og det ser heller ikke særlig kønt ud !!

Kan det overhovedet undgås ?

Jeg ved at på visse racer er det "tilladt" at der er lidt gul overfarve på ældre haner.
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2008, 13:52 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Gul overfarve
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2008, 17:36 »
Har Joan problemer med gul i sølvfarven på sine Fønikshøns? Jeg tænker, at lige netop føniks, som jo aldrig har været andet end prødhøns, må have skilt sig af med dette træk, hvis det altså er arveligt.
Og hvis det lader sig gøre med Føniks, tjah, så lader det sig gøre med Landhøns.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.