Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gåseæg uden befrugtning!  (Læst 3669 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Gåseæg uden befrugtning!
« Dato: 30 April , 2014, 11:45 »
Mit søde gåsepar fra sidste sommer(1 grågase+1 lille tyk hvid gås) parrer sig flittigt, og gåsen har lagt ca 40 æg i dette forår men endnu ikke lagt sig på reden.

De 30 af æggene har jeg nu haft 12 dage i rugemaskine hos en veninde. Desværre er ingen af æggene befrugtede!

Er det normalt at se hos unge dyr?

På forhånd tak for svar
 :)

Pia
Gæs, moskusænder og høns

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gåseæg uden befrugtning!
« Svar #1 Dato: 30 April , 2014, 13:13 »
Ja, det er ikke usædvanligt, at gæs skal bruge den første sæson på at øve sig. Hvis gasen er en rigtig grågase (altså en vildgås; ikke en grå landgase), er han nok også en del mindre end gåsen; måske kan det give problemer?

Gæs kan generelt godt lide at parre sig i vand, og især de tungere racer har sommetider behov for det for at kunne komme ordentligt til. Men som sagt, til trods for iver og flid kan helt unge gæs godt have brug for tid og træning, inden der kommer befrugtede æg ud af anstrengelserne.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Gåseæg uden befrugtning!
« Svar #2 Dato: 30 April , 2014, 16:18 »
Tak for svar

Gasen er en grå landgase. Gåsen kender jeg ikke racen på, men hun ligger betydelig tungere i landskabet end han gør ;D Hun har ægte lår i skoene og et understel der næsten skraber mod jorden /o SÅ fin, er hun, men måske, som du nævner ikke helt nem at parre for en slank gase.

Måske skulle jeg forsøge at finde et større badebassin til de to, så de kan være der samtidig.. Jeg har ikke tænkt over før, at det måske kunne lette parringsakten!


Gæs, moskusænder og høns

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gåseæg uden befrugtning!
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2014, 07:32 »
Nårh, hvor er hun dog sød - og rund.

Er du i øvrigt 100% sikker på, at gasen er en gase? Gæs kan godt finde på at "parre" sig med hinanden, selv om ingen af dem er gaser. Og hvis du har to gæs, så hjælper nok hverken badekar, tid eller træning ...

Æggefrekvens er en god indikator. Du burde ikke få mere end et æg hver anden dag fra én gås.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Liv På Landet

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Gåseæg uden befrugtning!
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2014, 08:59 »
Synes nu det er betænkeligt at der end ikke er dårlig befrugtning overhovedet ?
Kan det være to gæs. Et år udvalgte vi under de største anstrengelser et fint par, og vi var rigtigt godt tilfredse med os selv.... Men men...... De lagde begge æg. Fik fat i en fin gase og har nu på 5 år det fineste trekløver :-(

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Gåseæg uden befrugtning!
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2014, 17:17 »
Tak, ja hun er skøn!

Heldigvis viste det sig at være en fejl!  :)

Han ér en han, for nogle af æggene ér befrugtede! 7 af dem ser lovende ud.
Min veninde var bare ikke vant til at lyse gåseæg og var derfor usikker. Til al held har hun ladet tvivlen komme æggene til gode og ladet dem ligge i maskinen til hun var sikker.

Jeg håber, at der kommer fine buttede gæslinger ud af det. Men uanset er det nu rart at vide, at parringsdelen fungerer og at han ér en han ! :)
Kan godt se, at man kan få sig en slem overraskelse der, når begge viser sig at lægge æg  :laugh:

Tak for jeres svar

Pia
Gæs, moskusænder og høns

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gåseæg uden befrugtning!
« Svar #6 Dato: 07 Maj , 2014, 07:17 »
Ah, det var da dejligt at høre - især, at æggene ikke bare blev kylet.

Der krydses fingre for små pippende dunbolde herfra!
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat