Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Råd om kyllinger søges.  (Læst 1474 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Råd om kyllinger søges.
« Dato: 24 Maj , 2015, 18:11 »
Jeg har en høne, som ligger skruk med fem æg. Hun har ligget en uge på æg. Nu har en anden af mine høns lagt sig skruk.
Vi har kun fire høns i alt, og har ikke plads til at de to skrukhøns går hver for sig med kyllinger plus de to resterende for sig. Vi kan dog med god vilje godt splitte høns med kyllinger og de to uden op, så de går hver for sig.
Så hvad er er bedst, hvis de to høns med kyllinger skal gå alene sammen, er det at den nye skrukhøne får halvdelen af den gamle skrukhønes æg, så kyllingerne kommer samtidig, og den nye altså kun ruger to uger? Eller kan den nye sagtens få nye æg og få kyllinger en uge senere uden problemer?
Jeg vil jo helst ikke have at det går for hårdt ud over de små nye kyllinger.

Og så et tillægsspørgsmål: hvis det ikke lykkes for os at splitte hønsemødre fra de to andre ( det er ikke så nemt, da vi skal forsøge at dele hønsehuset, så der er to indgange, og vi er lidt bange for at der bliver for meget træk, så vi ved ikke, om vi kan få det til at lykkes) hvordan tænker I så, at det vil gå med at få kyllinger, når de alle er samlet? Det er iøvrigt silkehøns, som jeg har, og jeg formoder at hende, der har ligget skruk længst er temmelig langt nede i hierarkiet.

Det er første gang nogen af dem (og jeg) skal have kyllinger :)

På forhånd tusind tak for jeres hjælp.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Råd om kyllinger søges.
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2015, 18:28 »
Jeg ville afskrukke den der har lagt sig sidst. To skrukhøner kan komme voldsomt op at slås. Jeg har forsøgt engang at ha to sammen på 9 m2. Det gik ikke. Lige nu har jeg to sammen på 24 m2. De holder sig i hver deres ende og jeg må ha to fodertårne og vandtårne for at alle kan få mad.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Råd om kyllinger søges.
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2015, 19:35 »
Tak:-) Det vil jeg så gå i gang med.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder