Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gode begynder høns?  (Læst 10164 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Gode begynder høns?
« Dato: 18 Februar , 2015, 18:31 »
Hej allesammen :)
Det er godt nok langt tid siden jeg har skrevet herinde, men nu er jeg tilbage :P
Jeg flyttede sammen med min familie, i sidste weekend :)
Nu har jeg så ikke høns sammen med min gamle nabo mere, jeg har fået de to orpingtoner ;D problemet er bare at de ikke rigtigt giver æg nok, og min far vil gerne have høns som ligger mange æg :) Han har selv forslået ISA brown, men jeg kunne godt tænke mig racehøns?
Hvad skal jeg gøre?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Gode begynder høns?
« Svar #1 Dato: 18 Februar , 2015, 19:11 »
Jeg har selv planer om New Hampshire i år. De skulle lægge ok med æg og ikke "spilde tiden" med at ligge skruk. Ikke at der er noget galt med de racer der skrukker, dem har jeg selv mange af. Men sidste år manglede jeg netop nogen der ville lægge nogen æg i stedet for at ruge og gå med kyllinger hele foråret og sommeren.

Ellers er der også sussex, men det kommer an på stammen om de skrukker meget, så det skal du huske at spørge efter.

I øvrigt et fornuftigt valg af vælge racehøns i stedet for hybrider, men det er der jo masser af tråde om herinde, så det vil jeg ikke prædike om yderligere ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gode begynder høns?
« Svar #2 Dato: 18 Februar , 2015, 20:53 »
Rhode Island Red, Australorps, Maran, Amrock og Italienere er også rigtig gode æglæggere. Men vær lidt obs. på at der ofte sælges hvide hybrider (lohmann) som værende hvide Italienere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Gode begynder høns?
« Svar #3 Dato: 18 Februar , 2015, 21:17 »
Tak for nogle gode forslag /o
Jeg har tjekket racerne igennem og indtil videre står valget mellem, maran og Australorps :) hvilken en ville i vælge ud fra de to?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Gode begynder høns?
« Svar #4 Dato: 18 Februar , 2015, 21:30 »
De tre Australorphøner jeg har startede æglægning da de var et halvt år gamle og har lagt fint med æg hele vinteren. 70-75 pr mdr. De er rigtig gode til at finde føde i haven og meget hårdføre og nemme at have med at gøre.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gode begynder høns?
« Svar #5 Dato: 18 Februar , 2015, 21:59 »
Både Maran og Australorps er fine racer, så det må være øjet som skal bestemme det. For øvrigt sælger mange forretninger (hønserier) såkaldte Maraner men de har ikke noget med racen at gøre og er faktisk også krydsninger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Gode begynder høns?
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2015, 13:25 »
Jeg skrev om Australorps da det er dem jeg kender til. Kan ikke sige om de er bedre end andre - blot at jeg er meget glad for dem. Sjovt nok bliver Orpington tit nævnt som gode begynderhøns. Det forstår jeg slet ikke. Jeg synes de kræver meget omhu for at trives. Til gengæld er de super bedårende. Jeg har et meget blødt punkt ift dem.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Gode begynder høns?
« Svar #7 Dato: 19 Februar , 2015, 15:56 »
For øvrigt sælger mange forretninger (hønserier) såkaldte Maraner men de har ikke noget med racen at gøre og er faktisk også krydsninger.
Det har bla. bangs hønniker og den slags er jeg bestemt IKKE intresererde i.
Lene Skelmose:
De er også SÅ flotte, søde og virker som nolge hårdføre høns, altså Australorps.
« Senest Redigeret: 19 Februar , 2015, 15:59 Fra William »
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gode begynder høns?
« Svar #8 Dato: 19 Februar , 2015, 16:03 »
En rigtig god begynder høne er Dværg Wyandotten, som også er mange opdrættere af og oven i købet findes i mange smukke farver og tegningsformer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Gode begynder høns?
« Svar #9 Dato: 19 Februar , 2015, 16:18 »
En rigtig god begynder høne er Dværg Wyandotten
Dværg wyandotten er rigtigt fin og virker også som du siger, som en god begynder høne, men er den ikke også meget flyvsk?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gode begynder høns?
« Svar #10 Dato: 19 Februar , 2015, 16:23 »
Næh de er nu rimelig rolig, den hører jo til de svære racer, og den passer godt ind i parceller som ikke har så meget plads.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Gode begynder høns?
« Svar #11 Dato: 19 Februar , 2015, 16:24 »
Gud, jeg har altid troet et de var en let race ;D
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Gode begynder høns?
« Svar #12 Dato: 19 Februar , 2015, 16:40 »
Selvom hønsene kan flyve er det ikke sikkert de gør det - med mindre de er nødt til det. Vi har et 60 cm hegn, som alle hønsene sagtens kunne flyve over - selv den tungeste Orpington, men de bliver pænt i haven, hvor der er godt og trygt.

Jeg synes også Australorperne er smukke - jeg troede,  de var helt sorte, men de har den flotteste petroleumsgrønne tegning i fjerene. Især hanen er gudesmuk. De er meget tillidsfulde, futter rundt om benene på een - især når der er mad i sigte.

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Gode begynder høns?
« Svar #13 Dato: 19 Februar , 2015, 16:46 »
Dværg wyandotten er rigtigt fin og virker også som du siger, som en god begynder høne, men er den ikke også meget flyvsk?

Dværg wyandotter er et godt bud. En god rolig høne, som lægger mange æg og kan holdes bag et lavt hegn. De skrukker også, og det er de godt til..
Desuden findes de i rigtig mange flotte farver  /o
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gode begynder høns?
« Svar #14 Dato: 19 Februar , 2015, 16:47 »
Sorte Australorps skal også være helt sorte, men sorte høns skal endvidere også have det som kaldes en god grøn glans.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub