Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kræsne nye hønse  (Læst 1615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristian1970

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Kræsne nye hønse
« Dato: 06 August , 2022, 08:01 »
Jeg håber at kunne få noget hjælp fra vores forum her. Vi har haft høns af mange omgange men hver gang er det afsluttet med at ræven er kommet forbi og op over et højt hegn og slået alle hønsene ihjel. Ikke denne gang. Vi har nu lavet en overdækket gård der er meget vel sikret. Vi har købt otte unge høner af forskellige racer Isa, Grünlægger, mörklægger, sort skovhøne, stribet skovhøne mv. Vi har haft dem en uges tid.

Jeg er vant til, at når jeg kommer med lidt rester fra køkkenet så kaster hønsene sig over lidt pasta rester, ris, rest af salat. Den her flok går hen til skålen og går videre?!? De spiser det simpelt hen ikke.

Vi fodrer med en alm økologisk æglægningsblanding, lidt foder piller og lidt korn ellers.

Hvordan får jeg lært mine høns en bredere smag?

Alle ideer modtages med kyshånd

Pft

Kristian
Kristian

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Kræsne nye hønse
« Svar #1 Dato: 06 August , 2022, 08:09 »
Jeg håber, I får lov til at beholde hønsene denne gang.

Det er slet ikke udsædvanligt, at nye høns ikke spiser fødeemner, de ikke har været vant til. Jeg oplever det næsten hver gang, jeg får nye medlemmer til flokken.

Bliv ved med at servere resterne for de unge høner - de skal nok komme blive interesseret i at smage på godterne, når de finder ud af, at det ikke er farligt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kræsne nye hønse
« Svar #2 Dato: 09 August , 2022, 07:49 »
Isa, Grünlægger, mörklægger, sort skovhøne, stribet skovhøne er som sådan ikke racehøns/hønseracer, og de er alle højst sandsynligt lavet på store rugerier i 1000 vis i lukkede systemer inden de kom til forhandleren og er kun blevet fodret op på pillefoder og de skal så derfor både vende sig til lys, luft, plads og ikke mindst andet foder.
Så som Helle også skriver, så er de ikke vant til det og er som sådan ikke kræsne.
« Senest Redigeret: 09 August , 2022, 07:58 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub