Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Råd søges til valg og køb af kyllinger  (Læst 10884 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tahavia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Dato: 24 Marts , 2015, 12:46 »
Jeg er helt ny herinde, men håber at I vil hjælpe mig alligevel. Jeg har googlet, men har ikke helt kunnet finde svar på mine spørgsmål.

Vi overvejer kraftigt at starte et lille hønsehold op. Vi har 3 børn, og kunne rigtig godt tænke os at købe nogle daggamle kyllinger, så vi kan vænne dem til os, og forhåbentlig gøre dem håndtamme. Både børn og  voksne vil have stor glæde af at følge udviklingen fra dunbold til stor smuk høne. Vi har kig på flere forskellige racer, herunder silkehøns og orpington, og vil gerne have flere slags gående sammen.

Kan vi sætte små kyllinger fra forskellige kuld sammen, eller vil de først ankomne kyllinger kunne finde på at hakke på de nye? Hvor store er høns, når de begynder at have hakkeorden?
Ulempen ved at købe helt små kyllinger, er at der formentlig er mange hanekyllinger imellem. Hvad gør I andre med overskuddet af haner?

Et andet problem er, hvor vi skal købe dyrene? Jeg kan læse flere steder at folk er blevet snydt, så de enten kun har fået haner, eller en helt anden race end de troede. Hvordan sikrer man sig at sælger er reel? Vi er som sagt nybegyndere, så vi kan nok nemt blive taget ved næsen, hvis ikke vi ved hvad vi skal være opmærksomme på.

Hvis I kan anbefale en sælger/ avler af silkehøns og gul orpington i Nordjylland eller maks 2 timers kørsel fra Aalborg, vil jeg meget gerne høre om ham/hende.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2015, 13:31 »
Et lille hønsehold kan give meget glæde til en familie. Ud over tilgangen af æg, så er hønsene også hos mig i høj grad kæledyr for mine børn.
Hvor meget plads vil I afse til jeres høns? Dette spiller ind, når I vælger race og antal.
Daggamle kyllinger kræver varme! Overvej måske at købe 6-8 ugers kyllinger når disse har fået lidt fjer og er blevet varmefri. I den alder er det for de fleste racer også muligt at kønsbestemme.
Overskud af haner lader man oftest gå indtil 4-6 mdr., hvor de kan slagtes til det dejligste gourmetkød :D
Man kan godt sammenbringe forskellige slags kyllinger hvis de har samme alder og anskaffes samtidigt. Hønsenes hakkeorden bliver tydelig fra de er 4-6 mdr., og efter denne tid kan det være problematisk at sammenføre dem. Anskaf aldrig en enkelt anderledes.
Silkehøns er rigtigt søde, men som begynder vil jeg anbefale at man vælger en stor robust og rolig race som har en beskyttende fjerdragt. Hvis man vælger en flyvende race skal hønsegården være overdækket.
Lav et hønsehus som I også selv kan gå ind i når I henter æg eller bare ser til jeres høns. Flere typer af små legehuse og redskabsskure kan indrettes til gode hønsehuse, men hold jer fra det bras der oftes sælges som færdige hønsehuse.
Foråret er en god tid at gå igang med jeres hønseprojekt. Køb ikke kyllingerne før I er klar!
God fornøjelse /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #2 Dato: 24 Marts , 2015, 14:10 »
orpington se et ok valg, og jeg vol os råde jer til at få den varmefri, så er spildet ikk så stor, så bør i gør jer tanker om haner, de kan frasorteres i nogle farver, og når i buygger hønsehus så tænk stort det ender altid med at blive for lille, og de færdige kan ikkk rigtig anbefales, og deres altal høns er fint til små kyllinger ikk til høns, ring til den lokale klub, hvis du skriver hvor du bor skal der nok være en venlig sjæl der ved noget.

Offline Tahavia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2015, 20:47 »
Et lille hønsehold kan give meget glæde til en familie. Ud over tilgangen af æg, så er hønsene også hos mig i høj grad kæledyr for mine børn.
Hvor meget plads vil I afse til jeres høns? Dette spiller ind, når I vælger race og antal.
Daggamle kyllinger kræver varme! Overvej måske at købe 6-8 ugers kyllinger når disse har fået lidt fjer og er blevet varmefri. I den alder er det for de fleste racer også muligt at kønsbestemme.
Overskud af haner lader man oftest gå indtil 4-6 mdr., hvor de kan slagtes til det dejligste gourmetkød :D
Man kan godt sammenbringe forskellige slags kyllinger hvis de har samme alder og anskaffes samtidigt. Hønsenes hakkeorden bliver tydelig fra de er 4-6 mdr., og efter denne tid kan det være problematisk at sammenføre dem. Anskaf aldrig en enkelt anderledes.
Silkehøns er rigtigt søde, men som begynder vil jeg anbefale at man vælger en stor robust og rolig race som har en beskyttende fjerdragt. Hvis man vælger en flyvende race skal hønsegården være overdækket.
Lav et hønsehus som I også selv kan gå ind i når I henter æg eller bare ser til jeres høns. Flere typer af små legehuse og redskabsskure kan indrettes til gode hønsehuse, men hold jer fra det bras der oftes sælges som færdige hønsehuse.
Foråret er en god tid at gå igang med jeres hønseprojekt. Køb ikke kyllingerne før I er klar!
God fornøjelse /o
Hilsner

Tak for dit svar. :)
Jeg har været "hønseskruk" i en del år, efterhånden, men manden skulle lige med på ideen først. Det gør ikke noget at kyllingerne skal have varme. De kan bo i stuen og i havestuen, inden de flytter ud i hønsehuset. De får selvfølgelig en god varmelampe i starten. Er det svært at holde liv i små kyllinger? Vi vil selvfølgelig gerne have succes med det, men det er ikke mit indtryk at de er svære at passe, når jeg læser hønselitteratur?

Med hensyn til plads, hus og antal, så bygger vi selv. Jeg har kigget på et enkelt færdiglavet hus, men mage til skrammel, skal man lede længe efter. Det var både dyrt og meget småt, så det var ikke noget for os. Hvis vi skal have høns, skal det være til gavn og glæde for både os og dem. :) Planen er, at vi vil have 3-5 stk. Jeg tænker at bygge i en størrelse på ca. 125 cm bredt og 240 cm langt. Det kommer på pæle, så der bliver en god arbejdshøjde. Jeg har læst at orpington og silkehøns ikke flyver op på siddepinde der er for højt oppe, så jeg tænker ikke at det gør noget at det ikke bliver så højt et hus.

Orpinton er en stor, robust og rolig race, men er silkehøns sarte, siden du ikke helt kan anbefale dem til en nybegynder? Det er min mellemste dreng der gerne vil have en "blød" høne, og jeg kunne ikke selv finde et bedre bud end silkehøns. :)

Offline Tahavia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #4 Dato: 24 Marts , 2015, 20:50 »
orpington se et ok valg, og jeg vol os råde jer til at få den varmefri, så er spildet ikk så stor, så bør i gør jer tanker om haner, de kan frasorteres i nogle farver, og når i buygger hønsehus så tænk stort det ender altid med at blive for lille, og de færdige kan ikkk rigtig anbefales, og deres altal høns er fint til små kyllinger ikk til høns, ring til den lokale klub, hvis du skriver hvor du bor skal der nok være en venlig sjæl der ved noget.

Jeg er for længst gået væk fra tanken om et færdigt hønsehus, for kvaliteten er simpelthen for ringe. :) God idé med den lokale fjerkræklub. Dem vil jeg overveje at kontakte. :)

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #5 Dato: 24 Marts , 2015, 21:55 »
Jeg er helt ny herinde, men håber at I vil hjælpe mig alligevel. Jeg har googlet, men har ikke helt kunnet finde svar på mine spørgsmål.

Vi overvejer kraftigt at starte et lille hønsehold op. Vi har 3 børn, og kunne rigtig godt tænke os at købe nogle daggamle kyllinger, så vi kan vænne dem til os, og forhåbentlig gøre dem håndtamme. Både børn og  voksne vil have stor glæde af at følge udviklingen fra dunbold til stor smuk høne. Vi har kig på flere forskellige racer, herunder silkehøns og orpington, og vil gerne have flere slags gående sammen.

Kan vi sætte små kyllinger fra forskellige kuld sammen, eller vil de først ankomne kyllinger kunne finde på at hakke på de nye? Hvor store er høns, når de begynder at have hakkeorden?
Ulempen ved at købe helt små kyllinger, er at der formentlig er mange hanekyllinger imellem. Hvad gør I andre med overskuddet af haner?

Et andet problem er, hvor vi skal købe dyrene? Jeg kan læse flere steder at folk er blevet snydt, så de enten kun har fået haner, eller en helt anden race end de troede. Hvordan sikrer man sig at sælger er reel? Vi er som sagt nybegyndere, så vi kan nok nemt blive taget ved næsen, hvis ikke vi ved hvad vi skal være opmærksomme på.

Hvis I kan anbefale en sælger/ avler af silkehøns og gul orpington i Nordjylland eller maks 2 timers kørsel fra Aalborg, vil jeg meget gerne høre om ham/hende.

Hej angående køb af høns kan du finde begge racer i http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk.
Held og lykke med det kommende hønsehold  /o
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #6 Dato: 24 Marts , 2015, 23:15 »
Find en opdrætter der har haft høns i mange år og som evt har flere racer, og så køb dem samme sted, at føre små kyllinger sammen fra flere opdrættere kan være vanskeligt pga smitterisico. Jeg vil dog også anbefale at købe dem som varmefrie, men det er mest fordi at så ved i hvad i får af haner og høner, at få dem som daggamle er nu ikke så svært. Jeg har tre racer jeg sælger af, hvis det kunne have interesse, og jeg garanterer for race og køn på dyrene.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #7 Dato: 25 Marts , 2015, 07:13 »
Jeg synes ikke silkehøns er mere vanskelige end andre racer. Vi startede med silkehøns og brahma. Noget du skal ha med i dine overvejelser er at både silkehøns og orpington skrukker meget og det er synd ikke at lade dem udruge min et kuld om året. Derudover kommer der lange perioder hvor alle høner ligger skruk og der ikke kommer æg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #8 Dato: 25 Marts , 2015, 08:01 »
For øvrigt kan jeg se du bor i Nordjylland. Hvis det ikke er for langt væk fra mig, så er I meget velkomne til at komme og se mine høns. Jeg har de racer, du kan se i min signatur, bl.a. silkehøns. Det kan nogen gange gøre det nemmere at vælge, hvis man kan se hønsene i virkeligheden ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #9 Dato: 25 Marts , 2015, 09:54 »
Hej Thavia
I har de rigtige overvejelser, og det er en god ide at besøge en erfaren hønseholder. På et sådant besøg kan de vanskelige ting forvises og dermed fremstå som meget enkle.
Jo bedre I forbereder jer des større fornøjelse får I ud af det.
Jeg undlod at anbefale en race, for der er rigtigt mange muligheder. Når jeg alligevel havde en bemærkning om Silkehøns, så skyldes det at jeg er en gammel praktikker som syntes at en race uden dækfjer er mere sart især i en kold og våd vinter. Vælg ikke blot fordi "de ser søde ud". Men selvfølgelig kan I få det til at fungere med Silkehøns, blot I sørger for den fornødne overdækning og læ. Silkehøns er ikke de bedste æglæggere og vil ofte skrukke.
De større racer er typisk rolige, robuste og tillidsfulde. Min datter på 7 har en orpington og mine drenge har Wyandott og farverolles. Disse er flittige æglæggere, og rigtigt gode kæledyr. Men alle os som har valgt høns er inhabile, og nævner man en race kan det opfattes som man udelukker de andre. Det er forkert for der er virkeligt mange gode muligheder.
Som jeg forstår har I allerede fravalgt færdiglavede hønsehuse og industrihøns, det glæder mig at I undgår disse begynderfejl.
Raziel er både erfaren og seriøs, så det er et godt tilbud at besøge hende. /o
Hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #10 Dato: 25 Marts , 2015, 11:16 »
En vigtig overvejelse er også om i må og vil holde hane. Hvis I ikke har mulighed for at holde hane er det nok smartest at vælge en race der ikke skrukker (særligt meget). Både orpingtoner og silker skrukker en del.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline DanielDN

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #11 Dato: 26 Marts , 2015, 09:13 »
Hej jeg ville vælge faverolles, de er rigtig nemme at gøre tamme, de er flotte og fantastisk søde :-)
Får nogen kyllinger næste uge (30-3) hvis du er interesseret i dem.

Har nogen på knap et år hvis du ikke har mulighed for at have dem fra små kyllinger.
Ejer af :
Faverolles
Engelsk araucana
orpington
Indiske Løbeænder
Cayuga
Rouen
Guld fasan
Amherst
kinesiske dræg vagtler

Offline Tahavia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #12 Dato: 26 Marts , 2015, 12:44 »
For øvrigt kan jeg se du bor i Nordjylland. Hvis det ikke er for langt væk fra mig, så er I meget velkomne til at komme og se mine høns. Jeg har de racer, du kan se i min signatur, bl.a. silkehøns. Det kan nogen gange gøre det nemmere at vælge, hvis man kan se hønsene i virkeligheden ;)

Tak for dit tilbud, Raziel. Må jeg vende tilbage, hvis det er? :) Jeg skal lige have det til at gå op med familien.

Offline Tahavia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #13 Dato: 26 Marts , 2015, 13:05 »
Hej Thavia
I har de rigtige overvejelser, og det er en god ide at besøge en erfaren hønseholder. På et sådant besøg kan de vanskelige ting forvises og dermed fremstå som meget enkle.
Jo bedre I forbereder jer des større fornøjelse får I ud af det.
Jeg undlod at anbefale en race, for der er rigtigt mange muligheder. Når jeg alligevel havde en bemærkning om Silkehøns, så skyldes det at jeg er en gammel praktikker som syntes at en race uden dækfjer er mere sart især i en kold og våd vinter. Vælg ikke blot fordi "de ser søde ud". Men selvfølgelig kan I få det til at fungere med Silkehøns, blot I sørger for den fornødne overdækning og læ. Silkehøns er ikke de bedste æglæggere og vil ofte skrukke.
De større racer er typisk rolige, robuste og tillidsfulde. Min datter på 7 har en orpington og mine drenge har Wyandott og farverolles. Disse er flittige æglæggere, og rigtigt gode kæledyr. Men alle os som har valgt høns er inhabile, og nævner man en race kan det opfattes som man udelukker de andre. Det er forkert for der er virkeligt mange gode muligheder.
Som jeg forstår har I allerede fravalgt færdiglavede hønsehuse og industrihøns, det glæder mig at I undgår disse begynderfejl.
Raziel er både erfaren og seriøs, så det er et godt tilbud at besøge hende. /o
Hilsen
Jeg sætter stor pris på, at du tager dig tid til at svare. :)

Jeg kan se at flere nævner noget med at hønsene kan finde på at skrukke. Tager det lang tid før det går over, og er det dyrplageri at have høns der bliver skruk? Jeg har læst om de forskellige racer, og orpington tiltalte mig, fordi de lyder til at være rolige, og kan blive håndtamme. Samtidige synes jeg de er flotte, men det er mest ægstørrelsen og temperamentet der fik mig til at vælge orpington.
Hvis det er dumt at vælge racer der nemt bliver skruk, kan du så anbefale nogen der ligeledes lægger store æg, ikke flyver så meget, og har et godt temperament, men som ikke bliver så skruk? Jeg kunne nu godt tænke mig at få kyllinger med en høne engang, men det er ikke et must.

Vi vil jo gerne have hønsene fra de er helt små, så det bliver kælehøns der er trygge ved os. Ville det i virkeligheden være en bedre løsning at købe en høne der er skruk, og så få hende til at ruge æg ud? Så kan vi følge kyllingerne på tæt hold fra dag 1? Umiddelbart tænker jeg at den ville blive lidt ensom, til kyllingerne kom ud af ægget, og det er vel ikke til at forudsige om den bliver skruk inden for den næste tid? Eller om man kan finde nogle gode rugeæg?

Hønsegården vil på to af siderne ligge op ad et plankeværk og en hæk, så der bliver lidt læ. Jeg havde tænkt at en god del af arealet skal overdækkes, så det ikke bliver til en stor mudderpøl, men de skal selvfølgelig stadig have mulighed for at få lidt regn på fjerene, hvis de er i det humør. Tror du at det ville kunne gå til en silkehøne?

Nej, vi skal helt sikkert ikke have et færdighus eller en udtjent burhøne. :)

Offline Tahavia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Råd søges til valg og køb af kyllinger
« Svar #14 Dato: 26 Marts , 2015, 13:09 »
Hej jeg ville vælge faverolles, de er rigtig nemme at gøre tamme, de er flotte og fantastisk søde :-)
Får nogen kyllinger næste uge (30-3) hvis du er interesseret i dem.

Har nogen på knap et år hvis du ikke har mulighed for at have dem fra små kyllinger.

Tak for dit tilbud. Hvilken farve er de, og er de racerene?
Umiddelbart er det ikke en race jeg har overvejet, og vi bor vist langt fra hinanden, men det er da ikke helt utænkeligt. :)