Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Manglende æglægning  (Læst 2649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Manglende æglægning
« Dato: 16 ſeptember , 2016, 19:57 »
Jeg har en dværgwayndotter på knap 1½ år, som ikke har lagt æg i snart 3 mdr. Er det helt normalt?

Historik:
Jeg fik hende som ca. 1 år gammel i starten af maj. Der gik pænt lang tid efter flytningen, før hun begyndte at lægge æg. Givetvis fordi hun til at starte med, blev hakket så meget af de andre, at hun næsten blev skallet i nakken ( og formodentlig også har været stresset).

Hen mod slutningen af juni blev hun skruk, hvor hun så lå på en tom redekasse i 3 uger. Op til skrukperioden var hun en flittig æglægger.

Da hun gik af reden, begyndte hun ret hurtigt at fælde, hvilken hun egentlig stadig gør i mindre stil. Man kan ikke se på fjerdragten at hun fælder, men jeg kan se når det er hendes fjer der ligger i hus og gård.

Øvrige høner:
Jeg har to andre dværgwayndotter fra samme avl, som er ret uregelmæssige i deres æglægning.

Den ene begyndte også at fælde efter første skrukperiode, og fælder stadig. Men hun genoptog hurtigt æglægningen, og har nu ligget skruk 3 gange. Hun er dog ikke en god skrukker, da hun forlader reden for et godt ord. Sidste gang blev hun kun på reden i 2-3 dage, men har endnu ikke genoptaget æglægningen.

Min tredje dværwayndotter har også ligget skruk 3 gange, og er en lille hystade der ligger stabilt på reden, og rager andres æg til sig, og bliver godt sur når jeg stjæler dem (jeg tror hun ville være en god hønemor :)). Sidste gang lå hun dog kun i 10 dages tid, og er nu begyndt at fælde, men er så småt igang med at genoptage æglægningen.

I perioder har hver høne lagt op mod 5-6 æg, hvilket er rigtig pænt. Men samlet set, har jeg i snit kun 6 æg om ugen fra 3 høner.

Er jeg for alt for optimistisk i min forventning til ægproduktionen? (Ud fra hvad jeg har læst, har jeg forventet 200-250 æg om året pr. høne)

Eller får mine høner noget forkert foder?

De får fuldfoder ad libitum, som jeg jævnligt ser dem spise af.
Et par gange om dagen forkæler jeg dem med en håndfuld bygkorn, som bliver smidt i gården, og bliver spist op med det samme.
På den her årstid får de grønt hver dag. det kan være kål, salat, græs, ukrudt, mælbøtteblade, æbler, porre...osv. Nogle dage spiser de op, andre dage levner de.
Madrester har jeg meget lidt af, så det er en sjælden godbid.

Kan jeg give mine høns for meget grønt? Eller er jeg blevet FOR rundhåndet med bygkornene?

De går sammen med en enkelt hybridhøne, som er noget af en grovæder. Jeg vil anslå, at uanset hvad jeg giver dem (pånær æbler), så får hybridhønen mindst halvdelen af det hele ( til gengæld har hun kvitteret med 364 æg på et kalenderår ;D)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Manglende æglægning
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2016, 21:21 »
Hun er nok ikke helt færdig med at fælde.
Det skal hun lige have lov til.
æggene kommer derefter, ca 14 dage efter fældning.