Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gul afføring fra høne fra foråret  (Læst 2161 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anne Søndergaard

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Gul afføring fra høne fra foråret
« Dato: 12 November , 2021, 10:14 »
Jeg er ny hønsemor og er ved at rive håret af mig selv... hold nu op en turbulent start!

Wilma en cream legbar er dårlig.. og har tabt sig meget! vejer nu 1200g.

Da jeg hentede hende og hendes veninde Betty en grønlægger, var de forkølede.. Sælger fortæller at de har fået antibiotika. Deres hosten bliver også bedre og ugen efter er det væk. Wilma havde på tidspunktet indimellem lidt tynd afføring. Sælger fortæller at det forekommer ifbm. forkølelse og den efterfølgende behandling. Jeg hæfter mig derfor ikke yderligere ved det. Da det fortsætter efter de ikke viser sygdomstegn, bliver jeg bekymret og læser mig frem til forskellige metoder. Vi har prøvet æblecidereddike, hvidløg, blødkost blanding med A38.

I mandags blev Wilma meget dårlig, hale+vinger hang og hun kunne knap stå på benene. Hun kom derfor ind på badeværelset til observation og kom i behandling. Jeg fik noget amoxinsol af en bekendt mod tynd mave. Det har gjort at hun er begyndt at spise igen, og kommer med andet end bare helt tynd gul afføring.. Når det tørrer bliver det kalket som urinen i afføringen. Jeg frygter derfor at hendes nyrer er påvirket?

Kommer hun sig? eller hvad tænker i?

Jeg kan ikke finde ud af at tilføje billeder her, så har lagt dem på mit google drev, der er billeder af afføring samt fugl.
https://drive.google.com/drive/folders/1EHfSd0bkTsBFLDxB-v0WCkokBxmZS9-A?usp=sharing
« Senest Redigeret: 12 November , 2021, 10:24 Fra Anne Søndergaard »

Offline Anne Søndergaard

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Gul afføring fra høne fra foråret
« Svar #1 Dato: 18 November , 2021, 11:17 »
Desværre måtte vi aflive Wilma. Hun blev ikke bedre trods Terramycin.

Hvis nogen kender til problemet vil jeg meget gerne lære af det. Det var lidt af et nederlag at måtte opgive kampen!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Gul afføring fra høne fra foråret
« Svar #2 Dato: 18 November , 2021, 14:28 »
Det var trist  :'(
Hvis hun havde dårlig nyrer og penicillin ikke kunne kurere det, så er der desværre ikke
så meget af gøre.
Jeg ville dog nok have valgt et andet præparat end Terramysin
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Anne Søndergaard

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Gul afføring fra høne fra foråret
« Svar #3 Dato: 18 November , 2021, 20:14 »
Nu var det ikke mit valg, men dyrlægens. Der var forsøgt med amoxilin også. Fortsat ingen tegn på bedring.

Vanvittig svær beslutning, men blev enig med dyrlæge om det. Han vidste ikke hvad den gule afføring så måtte skyldes, når ikke antibiotika virkede.