Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemmebyg af rugemaskine - søger råd  (Læst 11350 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline steffenverlin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
Sv: Hjemmebyg af rugemaskine - søger råd
« Svar #15 Dato: 28 Juli , 2011, 21:17 »
Jeg takker rigtig mange gange  :D

Har ligget søvnløs ved tanken om at vende æg :P
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Hjemmebyg af rugemaskine - søger råd
« Svar #16 Dato: 29 Juli , 2011, 18:30 »
ja, jeg skal forsøge at lægge billeder ind - i morgen bliver de første æg lagt ind og nu må vi så se om den også kan ruge ud :D :D :D :D
Lars

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Hjemmebyg af rugemaskine - søger råd
« Svar #17 Dato: 14 August , 2011, 06:11 »
nå - nu har æggene været inde i 1½ uge - 19 stk fra blomsterhøns som skulle være rigtig godt befrugtede - samt ca. 20 fra egen produktion - disse var dog noget gamle og var heller ikke behandlet med henblik på rugning. Så jeg bruger altså blomsteræggene som indikator for maskineriets duelighed.

Ved første lysning var der liv i 15 ud de 19 blomsteræg - det er da ikke så skidt, eller hva? maskinen har ihvertfald formået at få liv i æggene - nu må vi se om resten af rugningen forløber som det skal ;D ;D ;D
Lars

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hjemmebyg af rugemaskine - søger råd
« Svar #18 Dato: 14 August , 2011, 06:15 »
Hvis jeg var dig ville jeg være godt tilfreds.Ønsker dig al mulig held med resten af processen :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Hjemmebyg af rugemaskine - søger råd
« Svar #19 Dato: 27 August , 2011, 16:09 »
Hej igen.

Nå, nu er første forsøg med min maskine forbi - med lidt blandet resultat.

Ud af 11 befrugtede blomsterhønseæg kom der kun 6 kyllinger og ud af 12 æg af blandet race kom der 10 kyllinger.

Da jeg slog de resterende æg ud kunne jeg se at de var døde på forskellige stadier - nogle som helt spæde - altså hvor der endnu ikke er "fast" kyllinge, men bare blod og blomme - og videre op i udviklingstadiet - helt op til færdig kylling.

Er der nogen som har bud på hvorfor dette kan være sådan? det skal siges at de kyllinger som kom, alle var sunde og raske og de kom på den 21. dag.

Jeg bøvler stadig med at der er 0,6-0,7 grad forskel på den øverste bakke til den nederste. Dette vil jeg forsøge at imødekomme ved at placere endnu en ventilator og varmekilde nede i bunden, sådan at der blæses og varmes fra top og bund.

Under hele forløbet har jeg vendt æggene en gang om dagen og byttet om på bakkernes placering - så alle tre bakker har været ligemeget nedet i den kolde- som den varme ende.

Synes også det er lidt mærkeligt at der er større klækningsprocent på blandingsæg end racerene - men det kan selvfølgelig bero på  tilfældigheder.


Men den kunne da i det mindste ruge æg ud /o - så vi viderudvikler ;D ;D


PS: jeg skrev i en anden tråd at jeg sikkert ville have kyllinger i overskud - men min veninde som fik ruget blomsterhøns ud har altså fået dem, da hun ellers kun fik 6 små kyller. Hvis det sker igen, så skal jeg have  jer i tankerne.

Mvh.

Lars
Lars

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Hjemmebyg af rugemaskine - søger råd
« Svar #20 Dato: 27 August , 2011, 16:36 »
Hej igen.

Nå, nu er første forsøg med min maskine forbi - med lidt blandet resultat.

Ud af 11 befrugtede blomsterhønseæg kom der kun 6 kyllinger og ud af 12 æg af blandet race kom der 10 kyllinger.

Da jeg slog de resterende æg ud kunne jeg se at de var døde på forskellige stadier - nogle som helt spæde - altså hvor der endnu ikke er "fast" kyllinge, men bare blod og blomme - og videre op i udviklingstadiet - helt op til færdig kylling.

Er der nogen som har bud på hvorfor dette kan være sådan? det skal siges at de kyllinger som kom, alle var sunde og raske og de kom på den 21. dag.

Jeg bøvler stadig med at der er 0,6-0,7 grad forskel på den øverste bakke til den nederste. Dette vil jeg forsøge at imødekomme ved at placere endnu en ventilator og varmekilde nede i bunden, sådan at der blæses og varmes fra top og bund.

Under hele forløbet har jeg vendt æggene en gang om dagen og byttet om på bakkernes placering - så alle tre bakker har været ligemeget nedet i den kolde- som den varme ende.

Synes også det er lidt mærkeligt at der er større klækningsprocent på blandingsæg end racerene - men det kan selvfølgelig bero på  tilfældigheder.


Men den kunne da i det mindste ruge æg ud /o - så vi viderudvikler ;D ;D


PS: jeg skrev i en anden tråd at jeg sikkert ville have kyllinger i overskud - men min veninde som fik ruget blomsterhøns ud har altså fået dem, da hun ellers kun fik 6 små kyller. Hvis det sker igen, så skal jeg have  jer i tankerne.

Mvh.

Lars

Pas på du ikke får for mange blæsere i maskinen.Du risikerer at luften ikke cirkulerer godt nok.Det bedste er hvis du har kanaler i siderne,hvor varmen bliver ført igennem fra varmekilden i toppen af maskinen og ned til bunden.Din temperaturafvigelse lyder ikke "helt vild".Det dårlige resultat kan skyldes både for høj eller for lav rugetemperatur.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hjemmebyg af rugemaskine - søger råd
« Svar #21 Dato: 27 August , 2011, 17:34 »
Når høns af forskellig racer blandes opstår der ofte krydsningsfrodighed, hvilket blandt andet kommer til udtryk ved at disse høns ofte er bedre æglæggere end deres oprindelse. Uden at være sikker, så forestiller jeg mig, at krydsningsfrodighed også giver mere livskraftige kyllinger, og det kan være grunden til, at de klækker bedre end blomsterkyllingerne.

Jeg synes slet ikke, det er et dårligt resultat! Jeg tror nærmere blomsterhønsene måske er ud af en mindre livskraftig stamme. Dine kyllinger lækkede jo på dag 21 som de skal, du skriver ikke noget om misdannelser og af blandingshønsene kom der jo et rigtigt fint resultat. Så det at mange af blomsterkyllingerne er døde undervejs, tror jeg snarere skyldes noget i forældrestammen. Det kan være mange ting, men f.eks. mangel på vitamin, indavl osv.

Tillykke med dine kyllinger og din hjemmelavede maskine, der virker /o <I
« Senest Redigeret: 27 August , 2011, 18:42 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Hjemmebyg af rugemaskine - søger råd
« Svar #22 Dato: 31 August , 2011, 14:26 »
Tak til Tanja ;D

Jamen det kan da godt være at der måske har været noget i vejen med blomsteræggene - hvad angår "livsvilje"  ;D

De begyndte alle at komme ud på 21. dagen og et døgn frem. Ingen misdannelser overhovedet på de klækkede kyllinger - indikerer det noget?

Mvh.

Lars
Lars