Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "madam blå" og gåse- og andeæg  (Læst 7690 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
"madam blå" og gåse- og andeæg
« Dato: 05 April , 2011, 09:41 »
Jeg ville bare høre om i har nogle erfaringer.

Tænker mest på fugtigheden...

Jeg havde sidste år en moskusand der forlod sin rede, og jeg flyttede hendes æg i den blå...før og under klækningen havde jeg fyldt begge kar med vand. Under selve klækningen så jeg hvordan den propel der fordeler varmen fuldstændig udtørrede den hinde de arbejdede med at komme ud af. En ælling på vej måtte jeg vaske undervejs fordi hinden tørrede ud og klistrede sig fuldstændig fast over næb (dvs luft)...på andre sad den bare fast på huden. Er jeg den eneste der har oplevet det?

Og hvordan med gåseæg...de er jo endnu tættere på propellen  ???

Hvad har i gjort?

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "madam blå" og gåse- og andeæg
« Svar #1 Dato: 05 April , 2011, 10:30 »
tja jeg tænker sluk blæseren, jeg har da til dato aldrig haft en høne med blæser, og de store gåseæg kan sikkert godt klække uden blæs.
Det er jo en lille maskine, så fugtigheden holder.
Blæseren er jo for at fordele varme og fugtighed i hele maskinen, så det går nok uden.....
du kan jo tørre dem under varmelampe hvis alle ikke er ude og kan tørres af blæseren bagefter.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: "madam blå" og gåse- og andeæg
« Svar #2 Dato: 05 April , 2011, 10:36 »
Tak for svar Ina... men slukke for blæseren  ??? kan man det på den blå?

Og det du mener er at du ville lægge det klækkende æg under varmelampe? istedet for i maskinen? Eller ville du kun "tørre" den nyklækkede under lampen?

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: "madam blå" og gåse- og andeæg
« Svar #3 Dato: 05 April , 2011, 12:49 »
Jeg udøvede engang første hjælp til en kylling der også lå med en udtørret hinde. Tricket var et stykke vådt køkkenrulle henover.
Tror ikke at det er muligt at slukke for blæseren uden at slukke for varmen og en varmelampe vil også udtørre.

karina dj

  • Gæst
Sv: "madam blå" og gåse- og andeæg
« Svar #4 Dato: 05 April , 2011, 13:57 »
Lene, så skal man jo sørge for at køkkenrullen fugtig, for jeg synes den der propel udtørrer hurtigt...altså det er jo samme effekt som en hårtørrer  :-\ Måske bomuld ikke tørrer lisså hurtigt  ???

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "madam blå" og gåse- og andeæg
« Svar #5 Dato: 05 April , 2011, 19:21 »
undskyld
i min maskine kan man slukke blæseren, og jeg ville kun tørre de nyklækkede under varmelampe og lade de andre klække i den fugtige maskine.
Det kan man sikkert ikke på den blå uden at gøre vold på den.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: "madam blå" og gåse- og andeæg
« Svar #6 Dato: 05 April , 2011, 20:28 »
Hvis luftfigtigheden eks. er 75% så burde blæseren ikke tørre æggene ud. Hvis der stadigvæk har været lidt ægge hvide/ væske rundt om kyllingerne/ællingerne så kan dette godt bevirke at kyllingen/ællingen ser klistret ud og at hinden evt. sætter sig fast på den ny klækkede. Men det har ikke noget med blæseren at gøre.

Danny
Himlen bør altid være blå!

karina dj

  • Gæst
Sv: "madam blå" og gåse- og andeæg
« Svar #7 Dato: 05 April , 2011, 20:35 »
Nu har jeg ikke fugtighedsmåler i min, men i situationen med andeæggene vil jeg tro den var deropaf. Da jeg registrerede de der tilklistringer, brugte jeg en vandforstøver til at holde fugtigheden på skal og hinde kørende. Som skrevet var der vand i begge kar. Vi ved jo hvordan vind udtørrer, og da den fiser flittigt rundt den propel, tror jeg nu nok det har en betydning for udtørring af en våd/fugtig overflade.

Jeg har en veninde der har lagt gåseæg i hendes "madam blå", og jeg håber det kommer til at glide for hende  ;)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: "madam blå" og gåse- og andeæg
« Svar #8 Dato: 06 April , 2011, 23:58 »
Vind eller ej... Hvis du har været i et tropisk land med høj luftfugtighed så ved du også at uanset hvor meget det blæser så er dit tøj (og din krop) evigt fugtigt.
Når jeg klækker æg i den blå så fylder jeg iøvrigt vand i begge kar, plus et halvt glas i resten af bunden. Så bliver fugtigheden ihvertfald høj nok.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: "madam blå" og gåse- og andeæg
« Svar #9 Dato: 07 April , 2011, 06:03 »
Og husk at lade være med at åbne maskinen under klækningen! Jeg har kun et af de små huller åbent, hvis der er for mange åbent, kan det give for lav fugtighed.
Mvh Marianne

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: "madam blå" og gåse- og andeæg
« Svar #10 Dato: 07 April , 2011, 06:22 »
Og hvordan med gåseæg...de er jo endnu tættere på propellen  ???

Både og  :D  Et gåseæg og et vagtelæg er faktisk lige langt fra propellen...

I den lille blå blæser luften nemlig ikke ned på æggene, men suger luft op fra midten af maskinen, og blæser luften videre rundt langs toppen og ned langs siderne til bunden af maskinen, luften rammer således æggene nedefra, derfor er der lige langt  ::)

karina dj

  • Gæst
Sv: "madam blå" og gåse- og andeæg
« Svar #11 Dato: 07 April , 2011, 08:59 »
Ahaaaa Bjørn, se der røg min teori til bunds  :D Det afhænger seføli af hvilken vej bladet er vinklet... Tak! Havde ikke selv tjekket den detalje  ;)

Når i hælder vand på til klækning, og især du Danny med dit ekstra glas vand... er det så fra 18. dagen? Og det med ikke at åbne låget, gælder det fr a 18. dagen eller fra de reelt begynder at klække?

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: "madam blå" og gåse- og andeæg
« Svar #12 Dato: 07 April , 2011, 09:04 »
Jeg er begyndt at vente med at lægge æggene til klækning (hønseæg, altså!!) til ca. 20. dagen. Fuld 'skrue' på fugtigheden. Løfter IKKE låget før kyllingerne er kommet. Har ikke siden jeg er begyndt på det oplevet seje hinder, druknede kyllinger eller skaller der klistrer.

Men ellers gælder det også at lade være med at løfte låget for at undgå at dampen slipper ud.
Mvh Marianne

karina dj

  • Gæst
Sv: "madam blå" og gåse- og andeæg
« Svar #13 Dato: 07 April , 2011, 09:13 »
Ok Marianne! Jeg er på 20. dagen idag...har godt nok haft vand i begge kamre siden 18 dagen...men jeg vil satse og åbne for at gi den et glas mere så.
Jeg har én af de yderste ventiler åben, og der sidder godt med fugt i hjørnerne på indersiden af låget.

Jeg er glad for at høre det ikke kun er mig der har haft problemer med skaller der klistrer og seje udtørrede hinder  ;)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: "madam blå" og gåse- og andeæg
« Svar #14 Dato: 07 April , 2011, 09:27 »
Er det så hønseæg du har i nu?
Mvh Marianne