Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Arvelighed af spontant opstået dværgvækst  (Læst 5559 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Arvelighed af spontant opstået dværgvækst
« Dato: 16 Februar , 2012, 20:40 »
Jeg rugede i april sidste år nogle engelske araucanaer ud.  Rugeæggene kom fra Gunni.

Sagen er så den, at den ene af de resulterende (blå tværstribet) hønniker har dværgvækst.

Egentlig burde jeg jo nok slagte hende, men det er nok ikke meget kød man få ud af det.

Er der nogen der ved noget om arveligheden af sådan spontan opstået dværgvækst ?  Skal man krydse med en dværgmaran for at få dværghøns som ligger olivengrønne æg ?   
Er dog ikke sikker på at jeg vil have en ekstra lille avlsgruppe, men det kunne da være sjovt med små olivengrønne æg  :)   Eller er det forkert at avle videre på den slags dværgvækst (får dyrene gener/skavanker ?)
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Mango2705

  • Gæst
Sv: Arvelighed af spontant opstået dværgvækst
« Svar #1 Dato: 16 Februar , 2012, 21:04 »
Hvis hun har lige så meget livskraft som de andre, og ikke nogen skavanker ville jeg da bruge hende. /o Det kunne da være spændene at prøve at blande hende med en dværgmaran, du kan jo se om det bliver godt eller dårligt resultat, men jeg ville nok starte ud med at ruge en lille potion æg ud. /o

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Arvelighed af spontant opstået dværgvækst
« Svar #2 Dato: 16 Februar , 2012, 22:20 »
Det sker jævnligt inden for alle racer at der opstår spontan dværgvækst. Hvis dyrene har god livskraft, så kan du da sagtens prøve noget "for-sjov-avl" med hende. Hvis hun er et skravl, så skal der selvfølgelig helst ikke avles på hende.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Arvelighed af spontant opstået dværgvækst
« Svar #3 Dato: 16 Februar , 2012, 22:23 »
Jeg ved ikke, hvordan det er med høns, men hos hunde og katte har dværgene som oftest også helbredsproblemer,. De er ikke bare små. Derfor fører det ofte til et "dårligt" liv - et kort liv med masse af sygdom - og det synes jeg ikke man skal avle på.
Omvendt er der jo altså også trivelige modeller i mellem, og dem er der vel egentlig ikke noget i vejen for at avle på.
 Vil mene at den mutation, der giver dværgvækst er arvelig, men ved ikke, i hvor høj grad.
De fleste dværghønseracer er jo ikke ægte dværge, men opståede ved at man har avlet målrettet på små individer - man kan vel sige, at de er minaturer ;) så hvad resultat, du vil få af at krydse en ægte dværg (som jo formentlig har gener for stor vækst også?) med en mini, det tør jeg ikke gætte på.
Vi må vist efterlyse en genetiker!

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Arvelighed af spontant opstået dværgvækst
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2012, 14:05 »
Har faktisk fået arbejde på en klinisk genetisk afd, men det hjælper mig nu ikke meget, når jeg ikke kender den eksakte mutation den lille dame har fået.

Lægger dværg-maranerne i DK lige så mørke æg som de store ?
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Arvelighed af spontant opstået dværgvækst
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2012, 14:16 »
Udover at jeg er helt enig med Storm-Olsen, vi jeg påpege at såfremt man ikke i adskillige generationer kender afstamning, så kan det sagtens være at der har været brugt en dværg i avlen, og skønt dværg (fordværget fra stor race) x med stor burde give store, så kan der sagtens forekomme sådan en enlig dværg afkom.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Arvelighed af spontant opstået dværgvækst
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2012, 14:48 »
Dværg maran lægger ikke så mørke æg som de store, men mørke æg alligevel. Mariannes Gråstribede er vidst dem, som lægger de mørkeste æg af Dværgene, så måske du skulle høre hende om det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Arvelighed af spontant opstået dværgvækst
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2012, 19:00 »
Dværgmaran lægger ikke så mørke æg endnu, men vi arbejder på sagen.
Du kan se billeder af mine æg fra de gråstribede dværgmaran på min hjemmeside. En af mine venner er også i gang med at få en flot ægfarve på de sort kobber dværgmaran.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Arvelighed af spontant opstået dværgvækst
« Svar #8 Dato: 07 Marts , 2012, 13:07 »
Nå.  Nu har jeg haft fjernet de andre araucanaer fra den flok i 2 uger, så jeg kunne se om hun lagde æg - og det gør hun ikke, så hun bliver slagtet når hun lige har været nogle uger på forårsgræs.
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk