Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine Maraner  (Læst 4669 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Mine Maraner
« Dato: 03 Maj , 2010, 21:48 »
Egenligt er det DFF skyld at jeg har fået Maraner - for al den omtale om de store mørkebrune lækre æg, var de ikke til at stå for.

Jeg ved ikke om jeg vil være seriøse med dem eller ikke ..... eller om jeg "bare" vil have en farvelade af forskellige farver, som dog er ægte Maraner, uden de mest grelle fejl og som lægger store mørke æg.

Jeg har fået lavet kyllinger fra 1,2 kobberfarvede og 0,2 gøgespættede. Kyllinger herfra ser ud til at få forskellige farver. Mest sorte, dem som er gøgespættede ser desværre ud til at blive haner  /d Jeg ville ellers gerne have haft nogle gøgespættede høner.

Gad vide om kombinationen kobberfarvet hane på gøgespættede høner giver kun haner som er gøgespættede eller .........?

« Senest Redigeret: 11 April , 2011, 15:04 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mine Maraner
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2010, 22:01 »
Gråstribet hane på kobberfarvet høne vil give gråstribede høner og hanerne vil få guldfaktor.
Kobberfarvet hane på gråstribet høne vil give noget, der minder om legbarfarvet, men ikke med den rigtige brystfarve.
Hvis jeg da ellers har hørt rigtig efter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Mine Maraner
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2010, 22:02 »

Gad vide om kombinationen kobberfarvet hane på gøgespættede høner giver kun haner som er gøgespættede eller .........?


Kan det da lade sig gøre ??

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Mine Maraner
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2010, 09:51 »
Ja hvis arven er kønsbunden og netop striber er en kønsbunden farve.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine Maraner
« Svar #4 Dato: 11 April , 2011, 15:04 »
Status på mine Maran.

Som skrevet i første indlæg, så har jeg kun Maran for sjov. Og lige nu har jeg 2 "legbarfarvede" haner, 2 kobberfarvede høner, 2 grå stribede høner og en blå kobberfarvet høne.

Dem har jeg så taget æg fra og ruget/ruger ud, desuden har jeg så også købt lidt æg fra to andre avlere.

Æggene fra mine egne bliver nok en værre gang "farvelade" men det bliver ihvertfald ægte Maraner.
Jeg har kun ruget på de største og mørkeste æg.

Status på Maran, som race :
Jeg synes at de gråstribede høner lægger noget lysere og små æg kontra de kobberfarvede, så jeg ved ikke om jeg vil/skal ruge nogle af dem ud  :-\

Maran er nogle ufattelige nysgerrige og rolige fugle, og især de to kobberfarvede er ude "over alle bjerge" hvis lejligheden er der.
Jeg er sikker på at : Hvis de gik på 2tdr. land og der var et hul i hegnet, ja så ville de videre ud, blot for at få deres nysgerrighed styret.

Men alt i alt en dejlig race som lægger pænt med store æg og de er også ganske gode slagtedyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine Maraner
« Svar #5 Dato: 11 April , 2011, 15:06 »
Endvidere har kobberfarvet hane på gråstribede høner sidste år, givet haner som var "legbarfarvede" og høner, som var enten sorte eller kobberfarvede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Mine Maraner
« Svar #6 Dato: 11 April , 2011, 20:49 »
Jeg har også gråstribet Maraner for sjov og fordi de er pænere end Australorps. ;D  :D


Status på mine Maran.

Som skrevet i første indlæg, så har jeg kun Maran for sjov. Og lige nu har jeg 2 "legbarfarvede" haner, 2 kobberfarvede høner, 2 grå stribede høner og en blå kobberfarvet høne.

Dem har jeg så taget æg fra og ruget/ruger ud, desuden har jeg så også købt lidt æg fra to andre avlere.

Æggene fra mine egne bliver nok en værre gang "farvelade" men det bliver ihvertfald ægte Maraner.
Jeg har kun ruget på de største og mørkeste æg.

Status på Maran, som race :
Jeg synes at de gråstribede høner lægger noget lysere og små æg kontra de kobberfarvede, så jeg ved ikke om jeg vil/skal ruge nogle af dem ud  :-\

Maran er nogle ufattelige nysgerrige og rolige fugle, og især de to kobberfarvede er ude "over alle bjerge" hvis lejligheden er der.
Jeg er sikker på at : Hvis de gik på 2tdr. land og der var et hul i hegnet, ja så ville de videre ud, blot for at få deres nysgerrighed styret.

Men alt i alt en dejlig race som lægger pænt med store æg og de er også ganske gode slagtedyr.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Mine Maraner
« Svar #7 Dato: 11 April , 2011, 21:11 »
Sjovt at høre om dine eksperimenter Lene.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)